مشارکت آنلاین
تاریخ انتشار: 1396/08/02 06:21:13
کد خبر: 817

کمبود 25 هزار کلاس درس در سايت‌هاي مسکن‌ مهر

رئيس سازمان نوسازي، توسعه و تجهيز مدارس کشور با اشاره به کمبود مدرسه در سايت هاي مسکن مهر گفت: 243مدرسه با 3000 کلاس درس در مسکن مهر ساختيم، اما هنوز به 25هزار کلاس درس در اين سايت ها نياز داريم.


به گزارش روابط عمومی جامعه خیرین مدرسه ساز کشور ،محمدتقي نظرپور به همراه محمد رضا حافظي، رئيس جامعه خيرين مدرسه ساز در نشست خبري با اصحاب رسانه با بيان اينکه بر اساس آخرين آمارها، سرانه فضاي آموزشي 5.16 متر مربع به ازاي هر دانش آموز است، گفت: هنوز با استاندارد قابل قبول که 8.39 متر مربع است فاصله داريم. با احتساب حدود 13.5 ميليون دانش آموز، حدودا با کمبود 40 ميليون متر مربع فضاي آموزشي روبرو هستيم.
رئيس سازمان نوسازي، توسعه و تجهيز مدارس کشور با اشاره به اينکه استان يزد، تنها استاني به شمار مي‌رود که سرانه‌اش بيش از استانداردهاست، گفت: محروم ترين استان ما به لحاظ سرانه فضاي آموزشي البرز است که سرانه فضاي آموزشي آن 3.38 متر مربع است و يکي از علل آن مهاجرپذيري و جمعيت بالاست. سيستان و بلوچستان ، آذربايجان غربي، خراسان رضوي و تهران بعد از آن قرار دارند.
وي تصريح کرد: بر اساس سياست اختصاص فضاهاي آموزشي به مناطقي که کمترين برخورداري را دارند، در سال جاري به هشت استان هر کدام بالاي 200 کلاس درس را تحويل داديم و خوشبختانه خراسان رضوي توانست در مهرماه 592کلاس درس را به مجموعه کلاس هاي خود بيافزايد. در استان تهران نيز 483 کلاس درس به مجموعه قبلي اضافه شد.‌معاون وزير آموزش و پرورش در مورد استاندارد سازي مدارس افزود: در مجموع حدود 37هزار و 733کلاس درس را در دست استاندارد‌سازي داريم که اگر محقق شود 71 درصد کلاس‌هاي ما تا پايان سال استانداردسازي مي شود.
نظرپور در پاسخ به پرسشي درباره وضعيت مدارس فرسوده پايتخت گفت: در شهر تهران مدارس قديمي و استيجاري داريم. 50تا 70 مدرسه در تهران يا قديمي اند يا استيجاري اند و چون استيجاري اند امکان هزينه کرد در آن نداريم، اما در کنار آن مدارسي با قدمت بالا داريم که مالکيت آن با آموزش و پرورش است و در برنامه مقاوم سازي قرار دارند .‌به گفته معاون وزير آموزش و پرورش در مجموع 11.6 درصد مدارس کل کشور نيازمند تخريب و بازسازي و 18.1 درصد نيازمند مقاوم سازي اند.‌نظرپور درباره پروژه‌هاي خير ساز گفت: طبق قانون اگر يک خير پروژه اي را تا 50 درصد تکميل کند دولت بايد معادل آن بودجه تخصيص دهد تا مدرسه کامل شود. در سال 95، 170ميليارد تومان اعتبار مربوط براي اين امر بوده که15 درصد از آن اختصاص يافت. در حالي که خيرين ما بالغ بر 500ميليارد تومان هزينه کردند.
محمدرضا حافظي، رئيس جامعه خيرين مدرسه‌ساز کشور هم در پاسخ به پرسشي در خصوص سرانجام صندوق عدالت آموزشي گفت: صندوق عدالت آموزشي که طي تفاهم‌نامه بين جامعه خيرين مدرسه‌ساز و آموزش و پرورش قرار بود شکل گيرد و به اداره مدارس مناطق محروم کمک کند هنوز به مرحله اجرا نرسيده است.

منبع: روزنامه اطلاعات 

منتشر کننده : نزاکت الهیاری


اشتراک گذاری