مال و فرزندانتان زینت زندگی دنیاست ولیکن اعمال صالح که تا قیامت باقی‌ست، نزد پروردگارت بسی بهتر و عاقبت آن نیکوتر است.

(( سوره کهف آیه ۴۶ ))

  • سه‌شنبه, ۱۰ تیر ۱۴۰۴
logo logo
تاریخ انتشار: ۱۰:۲۵:۰۷ - ۱۴۰۴/۰۲/۱۶
چاپ
کد خبر: ۵۲۶۷

مشارکت و حضور مردم، مهم‌ترین رکن اساسی در نهضت توسعه عدالت آموزشی دولت وفاق ملی

مشارکت و حضور مردم، مهم‌ترین رکن اساسی در نهضت توسعه عدالت آموزشی دولت وفاق ملی

رئیس سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور گفت: مهم‌ترین رکن در نهضت توسعه عدالت آموزشی نهاد مردم و خود جامعه است و بر همین اساس نیز با توجه به بافت و ساختار اجتماعی هر منطقه، این پویش باید قوت بگیرد و مردم پای کار بیایند.


حمیدرضا خان‌محمدی معاون وزیر آموزش و پرورش و رئیس این سازمان روز سه‌شنبه 16 اردیبهشت ماه جاری در نشست هماهنگی نهضت توسعه عدالت آموزشی مازندران که با حضور استاندار، معاون عمرانی استانداری، مدیرکل آموزش و پرورش و مدیرکل نوسازی مدارس مازندران و جمعی از مدیران آموزش و پرورش و فرمانداران در سالن شهید رجایی استانداری مازندران برگزار شد، اظهار داشت: هدف اصلی رئیس‌جمهور و دولت از اجرای نهضت توسعه عدالت فضاها و تجهیزات آموزشی، این است که دانش‌آموزان به ویژه در مدارس دولتی سراسر کشور در اول مهر رقم خوردن یک اتفاق خوب را احساس کنند.

وی افزود: خوشبختانه مدیران مازندران و به ویژه استاندار این استان پیگیری خوبی در اجرای طرح توسعه عدالت آموزشی دارند.

معاون وزیر آموزش و پرورش عنوان کرد: نوسازی و بهسازی مدارس فرسوده و تخریبی در همه استان‌ها باید در نظام‌ مسائل آن استان قرار بگیرد و انتظار داریم که فرمانداران به عنوان نمایندگان عالی دولت در شهرستان‌ها این موضوع را با جدیت و در اولویت امور هر شهرستان پیگیری کنند.

خان‌محمدی با بیان این‌که در نهضت توسعه عدالت در فضاها و تجهیزات آموزشی نباید صرفا بر فضاها متمرکز بود و از تجهیزات غافل شد، گفت: مسائل مربوط به فضاهای آموزشی در هر استان محدود است. برای نمونه در مازندران اکنون حدود 100 مدرسه از نظر کاستی‌های فضای آموزشی در اولویت پیگیری استان قرار دارند. اما مسئله  مربوط به تجهیزات پوشش عام دارد و همه مدارس را در بر می‌گیرد.

وی افزود: نهضت توسعه عدالت در فضاها و تجهیزات آموزشی و پرورشی با مشارکت مردم همان‌گونه که از نامش مشخص است به موازات تلاش برای بهبود فضاهای آموزشی و مدرسه‌سازی، بر ارتقای کیفی مدارس از نظر تجهیزات آموزشی نیز تاکید دارد.

رئیس سازمان نوسازی مدارس کشور، تصریح کرد: امروز در هر کلاس درس به یک ویدئوپروژکشن و یک تبلت یا لپ تاپ نیاز است تا آموزش با کیفیت بیشتری انجام شود. انتظار می‌رود که همه مدیران مرتبط در مازندران و خیران و گروه‌های مردمی، در نهضت توسعه عدالت آموزشی به این حوزه نیز توجه داشته باشند.

خان‌محمدی با بیان این‌که در نهضت توسعه عدالت فضاها و تجهیزات آموزشی، مسائل از پایین به بالا حل می‌شوند، تصریح کرد: طبق نگرش و تاکید دکتر پزشکیان در این نهضت مهم زیرساختی الگوی نظام‌مسائل، حل مسئله از پایین به بالا است. یعنی گروهی از مردم که می‌تواند با راهبری مدیر مدرسه، دهیار، معتمد محله، شهردار و حتی خود مردم شکل بگیرد وارد کار شوند.

وی شکل‌گیری گروه مردمی را مهم‌ترین رکن نهضت توسعه عدالت در فضاها و تجهیزات آموزشی برشمرد و گفت: در اجرای این طرح نظام تقسیم از بالا به پایین نمره خوبی نمی‌گیرد. بنابراین مهم این است که هر کسی یک قسمت از کار را تحویل بگیرد. خیران هم در این الگو حامیان اصلی کار هستند.

رئیس سازمان نوسازی مدارس کشور اذعان داشت: ما در اجرای این نهضت نگران تعیین منابع نیستیم. چون هر جا مردم پای کار آمدند مسئله حل شد. برای نمونه در شهر قدس ساخت ۳۵ مدرسه ۱۸ کلاسه با مشارکت مردم و از محل مسئولیت‌های اجتماعی شرکت‌ها در قالب این نهضت ملی آغاز شد.

وی ادامه داد: نتیجه یک پایش میدانی و نظرسنجی رسمی نشان می‌دهد که بیش از 78 درصد از مردم تمایل دارند مالیاتی که می‌پردازند در بخش مدرسه‌سازی هزینه شود. این نشان می‌دهد که جامعه برای مشارکت در این حوزه همراه است و فقط باید ساختار مشارکت شکل داده شود.

خان‌ محمدی با تاکید بر لزوم ورود جدی رسانه‌ها به فرهنگ سازی و ترویج اهداف نهضت توسعه عدالت در فضاهای آموزشی اظهار کرد: این نهضت باید به گفتمان اصلی رسانه‌ها به ویژه صدا و سیمای استان تبدیل شود. ضمن این‌که اعتبارات مربوط به مسئولیت اجتماعی دستگاه‌ها باید در این مسیر هزینه شود.

وی افزود: به موازات اجرای نهضت توسعه عدالت فضاها و تجهیزات آموزشی، انتظار داریم در مازندران ساخت مجتمع‌های آموزشی بزرگ‌مقیاس نیز دنبال شود. در برنامه هفتم توسعه باید 200 مجتمع آموزشی بزرگ‌مقیاس در سراسر کشور ساخته شود که مازندران با توجه به ظرفیت خیران و پیشینه مدرسه‌سازی می‌تواند در این حوزه حضوری پررنگ داشته باشد.