وزیر آموزش و پرورش در نشست هیئت مدیره جامعه خیرین مدرسه ساز کشور ؛
مدرسه سازی اولویت رییس جمهور
دکتر کاظمی درجلسه هیات مدیره جامعه خیرین مدرسه ساز اظهار داشت: امروز اتفاق بزرگی در سطح کشور افتاده و مدرسه سازی اولویت رییس جمهور در آموزش و پرورش شده و با توجه به بحرانهای منطقه ای این حمایت بی سابقه مقام اول اجرایی کشور بسیار ارزشمند است که باید این را قدر بدانیم.
به گزارش خبرنگار جامعه خیرین مدرسه ساز کشور ، هفتادوچهارمین جلسه هیات مدیره جامعه خیرین مدرسه ساز کشور صبح امروز در محل جامعه خیرین مدرسه ساز با حضور دکتر کاظمی وزیر آموزش و پرورش ، دکتر قفلی رئیس جامعه خیرین مدرسه ساز کشور ، حاج اکبر ابراهیمی نماینده وزیر در جامعه خیرین مدرسه ساز، خان محمدی معاون وزیر و رئیس سازمان نوسازی مدارس کشور مهندس جعفری مدیرعامل جامعه خیرین ، اعضای هیات مدیره جامعه خیرین مدرسه ساز ( دکتر ملا احمدی ، دکتر میرباقری ، حاج آقا شاه حسینی ، مهندس شاهسورانی ، مهندس قلم چی و حاج آقا رادمنش ) ، نجفی افشار معاون مدیرعامل و جمعی از مدیران عامل و روسای مجامع خیرین مدرسه ساز کشور ومدیران کل سازمان نوسازی مدارس نیز به صورت ویدئو کنفرانس برگزار شد.
مسئله آموزش و پرورش در اولویت دولت
دکتر قفلی رئیس جامعه خیرین مدرسه ساز کشور در این نشست ضمن خیر مقدم به وزیر آموزش و پرورش اظهار داشت : سال گذشته میزان مشارکت خیرین مبلغ 11 هزار و پانصد میلیارد تومان رسید و امسال انتظار داریم این رقم به 20 هزار میلیارد تومان برسد .
وی با اشاره به اینکه پیش بینی می کردیم میزان مشارکت خیرین امسال به رقم 20 هزار میلیارد تومان برسد ادامه داد: متاسفانه با توجه به مشکلاتی که امسال پیش آمد ضایعه درگذشت رئیس جمهور فقید و بسیاری از مسائل دیگر، اگر این رقم به 15هزار میلیارد تومان برسد هم بسیار خوش حال خواهیم شد .
وی خاطر نشان کرد: مسئله آموزش و پرورش باید در اولویت دولت قرار گیرد .کمبود بودجه برای اتمام مدارس نیمه تمام خیر ساز ، وجود 100هزار مدرسه خطر آفرین ، وجود 500 هزار دانش آموز افغانی ، وجود ریزگردها و مهاجرت به شهرها ، وجود مجتمع های بزرگ و مسکن مهر و عدم پیش بینی مدارس برای آنها ، دوشیفته بودن مدارس در بسیاری از مناطق تهران تنها بخشی از مشکلات پیش رو در بحث فضاهای آموزشی است .
وی افزود: اگر مدار نیمه کاره در زمان خودش ساخته می شد اعتباری بالغ بر 3 هزار میلیارد تومان نیاز بودولی امسال بودجه ای دو تا سه برابر برای اتمام مدارس لازم است.
مدرسه سازی اولویت رئیس جمهور
دکتر علیرضا کاظمی نیز ضمن گرامیداشت یاد و خاطره خیرین آسمانی و ماندگار، اظهار داشت: بزرگانی در راه و مسیر پر خیر و برکت مدرسه سازی بودند و این را به ما منتقل کردند تا پای جان، پای کار مدرسه سازی و فرزندان آینده ساز ایران عزیز باشیم و برای ایران و برای مدرسه گام برداریم و همه درکنار هم مدرسه بسازیم.
وی افزود: امروز اتفاق بزرگی در سطح کشور افتاده و مدرسه سازی اولویت رییس جمهور در آموزش و پرورش شده و با توجه به بحرانهای منطقه ای و تحریم ها و محدودیت ها در داخل کشور این حمایت بی سابقه مقام اول اجرایی کشور بسیار ارزشمند است که باید این را قدر بدانیم.
وزیر آموزش و پرورش دولت چهاردهم با بیان اینکه به دستور دکتر پزشکیان برای هر استان و استاندار بسته ای درخصوص نهضت مدرسه سازی در نظر گرفتیم، عنوان کرد: معاون رئیس جمهور شخصا پیگیر اجرایی شدن نهضت توسعه عدالت در فضای آموزشی از استانداران خواهد بود، ارتقای کیفیت آموزشی مدارس دولتی نیز در کنار مدرسه سازی محور است و همچنین بسته مدرسه یاری و کیفیت بخشی آموزش در حال آماده سازی و اجرا قرار دارد.
کاظمی با اشاره به اینکه نقشه راه کاملا روشن است و مهم این است که جریان مشارکت همگانی مردم شکل گیرد، اذعان داشت: در کنار ظرفیت های ملی و خیرین باید نگاه به ظرفیت های مردمی و کف جامعه را ویژه تر ببینیم و آحاد جامعه را پای کار مدرسه سازی بیاوریم چرا که خاستگاه اصلی خیرین مدرسه ساز شهرستانها هستند و باید جریان سازی از بطن جامعه و از دل مردم شکل گیرد و هرچقدر این جوشش مردمی تر باشد، شکل و رنگ ما زیباتر بوده و جلوه خدایی خواهد گرفت.
وزیر آموزش و پرورش درخصوص موضوع هوش مصنوعی، عنوان کرد: مسیری برای آموزش و پرورش ترسیم کردیم و چهارچوب و سند آن آماده شده و برای تمام مقاطع برنامه ریزی می شود، باید تمامی دانش آموزان و معلمان ما با این امر آشنا و تجهیز شوند.
وی در پایان خاطرنشان کرد: برنامه آموزش تولید محتوا برمبنای هوش مصنوعی برای دانش آموزان و معلمان ما در دست اقدام است و بزودی ابلاغ خواهد شد.
ساماندهی 31 مدرسه سنگی توسط دکتر ملا احمدی
حمید رضا خان محمدی رئیس سازمان نوساز ی مدارس کشور ،ضمن تاکید بر فرصت طلایی حمایت دکتر پزشکیان از نهضت مدرسه سازی، اظهار داشت: توسعه عدالت در فضای آموزشی کشور و کیفیت بخشی به امر آموزش و پرورش اولویت رئیس جمهور محترم است و باید این را قدر بدانیم که عدالت آموزشی و مرتفع نمودن مشکلات مدارس نا ایمن و مناطق محروم دغدغه ارزشمند رییس جمهور است.
وی با اشاره به اینکه ساماندهی ۱۰۰۰ مدرسه سنگی ناایمن در صدر اولویت های اقدامات اجرایی نهضت توسعه عدالت در مدرسه سازی ایران است، تصریح کرد: براساس تاکید رئیس جمهور نهضت ملی توسعه عدالت در فضاهای آموزشی کشور با رویکرد مشارکت مردم محور در دستور کار سازمان نوسازی مدارس کشور قرار گرفت که با برنامه ریزی انجام شده تلاش می کنیم در مرحله نخست تمامی مدارس سنگی ناایمن سراسر کشور ساماندهی شوند.
معاون وزیر آموزش و پرورش اذعان داشت: ۱۰۰ هزار کلاس تخریبی، پروژه های نیمه تمام، مدارس نهضت ملی مسکن؛ مسائلی است که طبق الگوی مدنظر دکتر پزشکیان در اتخاذ رویکرد مردم محور مطرح شد.
رییس سازمان نوسازی مدارس کشور با اشاره به، به ثمر نشستن اولین مدرسه از طرح نهضت توسعه عدالت آموزشی با مشارکت مردم، گفت: به یاری خدا دهم دی ماه در یکی از روستاهای کلات خراسان رضوی مدرسه ساخته شده با الگوی مردمی به بهره برداری خواهد رسید.
این مقام مسئول با اشاره به همراهی مستمر خیرین مدرسه ساز با نهضت مدرسه سازی ایران، بیان کرد: خیرین مدرسه ساز در محور نهضت توسعه عدالت ، ۵۴ درصد از کار را به پیش می برند.
وی افزود: درخصوص ساماندهی مدارس کانکسی خیر ارجمند حاج اکبر ابراهیمی پای کار آمدند و اقدامات اجرایی در ساماندهی این فضاها هرچه زودتر به پایان خواهد رسید.
خان محمدی در پایان با بیان اینکه امر مدرسه یاری در کنار مدرسه سازی بسیار حائز اهمیت است، خاطرنشان کرد: باید همه ظرفیت های مردمی را پای کار بیاوریم، چرا که به یقین در این نهضت محور مردمند تا به نتایج خوبی در امر مدرسه سازی ایران عزیز برسیم.
وی اظهار داشت: 31مدرسه سنگی توسط خیر نیک اندیش دکتر ملا احمدی ساماندهی شد و . تفاهم نامه ای در بحث کمبود سرویس های بهداشتی مدارس منعقدخواهد شد . امیدوارم این طرح همانند طرح عجمیان که موجب ساماندهی مدارس شد موثر واقع شود.
خان محمدی بیان کرد: قانون مولد سازی به مدت دوسال تمدید شد . در بودجه سال قبل 6400 میلیارد تومان از بحث مولد سازی به مدرسه سازی اختصاص داده شد. ،
بهره برداری از مدرسه زنده یاد دکتر حافظی به همت خیرین حاج آقا شاه حسینی و بنیاد قلم چی
خانم دانشمهر دبیر جلسه در ادامه این نشست گزارشی از اهم فعالیت های جامعه خیرین مدرسه ساز طی یک ماه گذشته را ارائه داد ( حضور محمع خیرین فارس و هرمزگان در جلسه هیات مدیره ، همگامی دولتمردان و خیران برای رفع مشکل کمبود و فرسودگی مدارس پایتخت ، حضور وزیر در استان اصفهان و افتتاح مدرسه رنده باد حاج حبعلی ملا احمدی ، افتتاح مدارس بنیاد قلم چی در زنجان ، خوزستان ، سیستان و بلوچستان ، هوشمند سازی 300 کلاس درس در اصفهان به همت قلم چی و مجمع اصفهان ، بهره برداری از مدرسه زنده یاد دکتر حافظی به همت بنیاد قلم چی و شاه حسینی ، بهره برداری از مدرسه 15 کلاسه در ، ساخت مدرسه 18 کلاسه در یکی از مناطق محروم سیستان و بلوچستانن ، برگزاری همایش ملی برای جلب مشارکت های خیرین ، گزارشی از کمیسیون امور بین الملل توسط دکتر میر باقری ، حضور وزیر در استان قم و بهره برداری از مدارس ، برگزاری مراسم زنده یاد سلیمی آشتیانی با حضور سخنگوی دولت ، رئیس جامعه خیرین مدرسه ساز ، دیدار مدیرعامل و رئیس جامعه خیرین با رئیس جمهور ، نایب رئیس اول مجلس شورای اسلامی در مراسم بهره برداری در مراسم ، برگزاری نودو دومین جلسه کمیسیون مدرسه یاری ، حضور دکتر قفلی در روز جهانی معلولین ، حضور ستاری فر در جامعه خیرنی ، دیدار رئیس جامعه خیرین مدرسه ساز با رئیس سازمان بهزیستی کشور ، اولین جلسه کارگروه فضای سبز به ریاست مهندس شاهسورانی )
برگزاری سومین همایش امور بین الملل در هرمزگان
دکتر میر باقری عضو هیات مدیره ، رئیس مجمع خیرین فارس ، رئیس کمیسیون بین المل جامعه خیرین مدرسه ساز کشور ، درگذشت بانو عاطفه امتیاز خیر نیک اندیش فارس را به جامعه خیرین مدرسه ساز تسلیت گفت.
وی اذعان داشت : کمیسیون امور بین الملل دو همایش در کشور امارات و استان فارس را برگزار کرده و بنا دارد با حضور استان هایی همچون ، سیستان و بلوچستان ، خوزستان ، هرمزگان بوشهر ،فارس سومین همایش را در استان هرمزگان جزیره کیش در نیمه دوم دی ماه سال جاری برگزار کند.
وی ادامه داد: در این همایش 50 تا 60 نفر از خیرین خارج از کشور حضور خواهند داشت و از وزیر آموزش و پرورش می خواهیم در جهت تکریم خیرین در این مراسم حضور بهم برسانند.
کمبود معلم در مدارس
دکتر ملا احمدی عضو هیات مدیره نیز مسائلی اعم از ؛ سامانه اموال ، سامانه GIS یا مکان یابی، اتاق خیرین ، مشخص شدن متولی امور خیرین در اموزش وپرورش ، موضوع نگهداری مدارس ، کمبود خدمتگزار وعدم وجود سازوکار اجرایی برای همکاری خیرین ، ساخت مدارس آینده ونیاز آینده برمبنای هوش مصنوعی (ايجاد يك سازوكار أجرائي در وزارت خانه) ،تراكم ها ، مولد سازی ،مجوزهای آب وبرق ، تجاري سازی وِآیین نامه استقرار مشاغل ،عدم وجود یک دستورالعمل جامع ( تغیرنام مدارس ، بروکف ،تقدیر از مدیرا ن موفق مدارس خیر ساز، ثبت نام ها و….، املاک اهدایی خیرین ، بند خ ماده ۲۰ قانون برنامه هفتم وتشکیل کارگروه ویژه ، انتخاب مدیران کل واشاره به نقش جامعه خیرین وداشتن روحیه کار تیمی ، حضور نماینده جامعه خیرین در شورای عالی آموزش وپرورش ،مدارس سنگی ،موضوع تبصره ١٠٠ وعدم أجراي آن( عدم تبادل موافقت نامه ، هزينه كرد در جای ديگر، عدم هماهنگي بين سازمان برنامه ووزارت خانه و درآمد مدارس هيئت امنايی را مطرح کردند.
شاهسوارانی عضو هیات مدیره در ادامه خطاب به وزیر آموزش و پرورش گفت : شما باید فرصت بیشتری را برای گفت و شنود با خیرین بگذارید . امروز عدالت آموزشی فقط با توسعه و ساخت مدارس محقق نمی شود . ما کمبود معلم داریم در برخی از مناطق مدیر ، ناظم و حتی سرایدار به جای معلم تدریس می کنند . نباید اجازه دهیم دانش آموزان تحت تعلیم افراد نامتخصص قرار گیرند.
خانم دکتر صالح پور عضو هیات مدیره مجمع خیرین مدرسه ساز استان خوزستان نیز گفت : استان خوزستان در زمینه جذب خیرین جزو استانهای موفق است .انشالله با برنامه ریزی بهتر بتوانیم به اهداف بزرگتر دست پیدا کنیم. مدیران کل آموزش و پرورش و نوسازی می بایست جهت تکریم از خیرین در جلسات مجمع خیرین استانها، افتتاحیه ها و کلنگ زنی ها ی مدارس خیر ساز حضور داشته باشند.
هاشمی مدیر عامل مجمع خیرین استان مازندران ،در ادامه ضمن تقدیر از بنیاد علمی آموزشی قلم چی و دکتر نوری استاندار مازندارن جهت همکاری در توسعه فضاهای آموزشی استان ،درخواست داشتند مشکلات زمین های کاربری آموزشی که در دست شهرداری ها ست رفع شود،
دکتر نوری استاندار مازندران و رئیس سابق آموزش و پرورش نیز در ادامه این نشست اظهار داشت : شما خیرین در بین مردم اعتبار دارید چرا که از منافع مادی خود گذشتید .خانوادهای شهدا و خیرین از جمله بهشتی ها هستند . خوشحالم که در میان شما حضور دارم .مولد سازی می تواند در توسعه فضاهای آموزشی و رفع مشکلات موجود نقش عمده ای را ایفا کند. اما متاسفانه مشکلات عدیده ای در این خصوص وجود دارد .
دکتر نوید ادهم رئیس کمیسیون مدرسه یاری در ادامه اظهار داشت : خوشبختانه رئیس جمهور نگاه ویژه ای به آموزش و پرورش دارند . فرصت مغتنمی برای مجموعه آموزش و پرورش و جامعه خیرین مدرسه ساز کشور است . لازم است یک فرایند و بازنگری در این خصوص انجام شود . دست در دست هم دهیم تا فقط به بحث مدرسه سازی و ساختمان سازی نپردازیم بلکه به بخش نرم افزاری آن نیز توجه ویژه داشته باشیم .
وی ادامه داد: کیفیت مدرسه به مدیر مدرسه و معلمش است. حضور خیرین در مدیریت مدرسه خود بسیار می تواند مفید باشد.