مال و فرزندانتان زینت زندگی دنیاست ولیکن اعمال صالح که تا قیامت باقی‌ست، نزد پروردگارت بسی بهتر و عاقبت آن نیکوتر است.

(( سوره کهف آیه ۴۶ ))

  • چهارشنبه, ۱۴ آذر ۱۴۰۳
logo logo
تاریخ انتشار: ۰۵:۵۰:۳۴ - ۱۴۰۳/۰۸/۲۳
چاپ
کد خبر: ۴۹۳۴

همگامی دولت مردان و خیران برای رفع مشکل کمبود وفرسودگی مدارس پایتخت"

همگامی دولت مردان و خیران برای رفع مشکل کمبود وفرسودگی مدارس پایتخت"

مشکلات فضاهای آموزشی شهر تهران در نشست مشترک وزیر آموزش و پرورش با شهردار و استاندار تهران بررسی شد


به گزارش روابط عمومی جامعه خیرین مدرسه ساز کشور به نقل از مرکز اطلاع رسانی و روابط عمومی وزارت آموزش و پرورش، علیرضا کاظمی، وزیر آموزش و پرورش، صبح امروز دوشنبه ۲۱ آبان ماه در نشست هم‌اندیشی و مشترک با شهردار، استاندار تهران و دیگر مسئولان با موضوع نهضت محرومیت‌زدایی از فضاهای آموزشی شهر تهران که در محل وزارت آموزش و پرورش برگزار شد، با ارائه گزارشی در تبیین وضعیت مدارس و سرانه‌های مختلف در شهر تهران بیان کرد: در میان مناطق آموزشی کشور؛ شهر تهران از کمترین فضاهای آموزشی در کشور برخوردار است.
وی ادامه داد: در شهر تهران با محدودیت‌‌های فیزیکی بسیاری در مسائل آموزشی مواجه هستیم. به گفته کاظمی؛ بسیاری از مدارس تهران تراکم دانش آموزی استانداردی ندارند .کاظمی با اشاره به اینکه همه مناطق تهران از تراکم بالا برخوردارند،گفت: مناطق ۱۵و ۴ بیشتر از این موضوع رنج می‌برند.
وی ادامه داد‌: سرانه آموزشی در دوره ابتدایی شهر تهران، نصف سرانه کشور است و ۵ منطقه در شهر تهران در وضعیت نامناسبی قرار دارند.
کاظمی به انتظارات آموزش و پرورش از شهرداری تهران در نهضت مدرسه‌سازی اشاره کرد وگفت: مشارکت در تأمین زمین، تأمین هزینه‌های ساخت فضای آموزشی، تسریع وتسهیل مولدسازی، ایجاد مدارس بزرگ مقیاس، تحقق ماده ۱۳ قانون شورای آموزش و پرورش و.... از رویکردهایی است که می‌تواند در بهبود این وضعیت کمک بسیاری کند.
وزیر آموزش و پرورش: ضرورت همراهی شهرداری تهران در ساخت، بهسازی و مقام سازی مدارس پایتخت
وزیر آموزش و پرورش دراین جلسه بر ضرورت ایجاد قرارگاهی به منظور تسریع در نهضت محرومیت زدایی و مدرسه سازی تأکید کرد و گفت: با توجه به این که استاندار تهران در سطوح کلان، توانایی برگزاری جلسات مختص قرارگاه را دارند، شایسته که مسئولیت قرارگاه با ایشان باشد.وی ادامه داد: باید ذیل این قرارگاه، کارگروه هایی ایجاد شود تا با تصمیم‌سازی در کارگروه به اقدامات سرعت دهند.
کاظمی افزود: مهم‌ترین مأموریت این قرارگاه تهیه نقشه راه و تدوین برنامه ۵ ساله در چارچوب برنامه هفتم مبتنی بر دو شاخص سرانه و برچیدن کلاس هایی با تراکم بالای ۳۵ نفر است وبا این کار تراکم کلاس ها استاندارد خواهد شد.
وزیر آموزش و پرورش تصریح کرد شایسته است این اقدام به صورت طرحی به دولت جهت تصویب ارایه شود .کاظمی ادامه داد: از شهرداری تهران نیز انتظار می‌رود تا در ساخت، بهسازی، مقام سازی مدارس و مولدسازی و... درکنار نظام تعلیم و تربیت باشند.
وی پیشنهاد داد در شهرداری تهران، کارگروهی با موارد مطرح شده تشکیل شود تا با بررسی ظرفیت‌های این نهاد، طرح‌هایی در راستای عملکرد بهتر و سازنده در اختیار قرارگاه مدرسه‌سازی قرار گیرد. کاظمی بر مرتفع ساختن مشکلات در این مسیر تأکید کرد و گفت: جهت تغییر الگوی ساخت مدرسه، اتمام پروژه‌های نیمه تمام با کمک خیرین و دستگاه ها و...‌نیازمند ایجاد کارگروهی هستیم تا با احصای تکالیف، در روند اجرا تسهیل صورت گیرد.
شهردار تهران: نهضت مدرسه سازی، نیازمند ایجاد یک قرارگاه است/ ظرفیت بالای خیرین ارزشمند است
علی رضازاکانی شهردار تهران نیز در این جلسه افزود: برای بهبود، تسریع در بهبود و افزایش فضای‌های آموزشی، نیز نیازمند قرارگاه هستیم.وی ادامه داد: برای انجام این مهم باید نقشه جامعی از وضعیت انسانی شهر تهران و آینده آن داشته باشیم تا بر این اساس اهداف، برنامه ریزی و مأموریت‌ها تعریف شود. زاکانی افزود: در این مسیر از ظرفیت قرارگاه خاتم نیز می‌توان بهره بسیاری گرفت .
وی حضور فعالانه خیرین را در نهضت مدرسه سازی بسیار ارزشمند دانست و گفت: خیرین ظرفیت بالایی در متن جامعه هستند که بی چشمداشت در خدمت نظام تعلیم و تربیت خیرانه فعالیت می کنند.▫️شهردار تهران تأکید کرد که شهرداری تهران ضمن آمادگی برای انجام این مهم، برای به مقصد رسیدن این اهداف نیازمند نقشه راهی مشترک با دستگاه‌های مربوطه است.
استاندار تهران تاکید نمود : ضرورت استفاده از ظرفیت خیرین، صندوق توسعه ملی ومجلس شورای اسلامی در ساخت فضاهای آموزشی شهر تهران
محمدصادق معتمدیان، استاندار تهران نیز دراین نشست هم‌اندیشی گفت: در جلسات دولت برلزوم استفاده از تمامی ظرفیت‌های موجود برای تسریع در نهضت مدرسه سازی تأکید شده است.وی با اشاره به سهم اندک شهر تهران از فضاهای آموزشی بیان کرد: برای این‌که در شهر تهران به متوسط سرانه آموزشی برسیم، باید ۱۳ هزار کلاس درس احداث کنیم.
وی با تأکید بر این‌که برای رفع این مشکل ظرفیت‌های دولتی به تنهایی پاسخگو نیست، افزود: باید از ظرفیت خیرین، صندوق توسعه ملی، مجلس شورای اسلامی، برای افزایش بودجه و منابع و باقی ظرفیت‌ها استفاده کرد. استاندار تهران بر طبقاتی کردن مدارس تأکید کرد و گفت: باید برخی استانداردها تغییر یابد تا سرانه آموزشی افزایش یابد.
وی افزود:۴۰ درصد فعالیت‌های اقتصادی در تهران صورت می‌گیرد ولی به همان اندازه، مسئولیت‌های اجتماعی در خصوص سرانه‌های آموزشی وجود ندارد.
معتمدیان ادامه داد: ۳۹ درصد مدارس کشور در وضعیت نامناسبی هستند که برای بهبود شرایط باید ظرفیت‌های مختلف به کمک ما بیایند. استاندار تهران بیان کرد: ما آمادگی داریم در نهضت مدرسه‌سازی که یک تکلیف قانونی و اجتماعی است حضور داشته و به مردم خدمت کنیم.
لازم به ذکر است در این نشست همچنین رییس و مدیر عامل جامعه خیرین مدرسه ساز کشور، رییس سازمان نوسازی مدارس کشور، مدیر کل نوسازی مدارس تهران،مدیرکل آموزش و پرورش شهر تهران،رییس و مدیر عامل مجمع خیرین مدرسه ساز شهر تهران وسایر مدیران مرتبط حضور داشتند و نظرات خود را در بخشهای مختلف اعلام نمودند.