مشارکت آنلاین
تاریخ انتشار: 1403/01/10 00:55:14
کد خبر: 4614

گزارش نوروزی مدیر کل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس استان سمنان ؛

افزایش ۵۳درصدی مشارکت خیرین مدرسه ساز در استان سمنان

قزوینیان بابیان این مهم‌ که ساخت و تکمیل مدارس با اعتبارات دولتی به طول می‌انجامد اذعان داشت: خوشبختانه با جذب خیرین مدرسه‌ساز در دولت سیزدهم مدت زمان تکمیل پروژه‌ها کاهش یافته است.


امیر حسین قزوینیان در آغاز سال ۱۴۰۳ ضمن تبریک صمیمانه سال نو به همه هموطنان عزیز به خصوص  همکاران گرانقدر مجموعه نوسازی مدارس کشور و استان سمنان و خانواده های ایشان، ابراز امیدواری کرد سال جدید سالی پر از برکت و سلامتی و شادی برای همه ایرانیان باشد.

مدیرکل نوسازی مدارس استان سمنان از وجود ۵۸۶ کلاس درس در حال ساخت در شهرستان‌های هشتگانه این استان خبر دادو گفت:این ۵۸۶ کلاس درس در قالب ۹۳ پروژه و با زیربنایی افزون بر ۱۵۰ هزار مترمربع در حال ساخت هستند، تکمیل این پروژه‌ها با اعتبارات دولتی ۱۰ سال به درازا می‌کشد اما با جذب خیرین مدرسه‌ساز جدید این بازه زمانی را به چهار سال کاهش دادیم.

امیرحسین قزوینیان با بیان این مهم‌ که ساخت و تکمیل این مدارس با اعتبارات دولتی ۱۰ تا ۱۲ سال به درازا می‌انجامد اذعان داشت: خوشبختانه با جذب خیرین مدرسه‌ساز در دولت سیزدهم از خارج  استان و با افزایش اعتبارات نوسازی مدارس استان در سال‌های ۱۴۰۰ و ۱۴۰۱ مدت زمان تکمیل این پروژه‌ها به تقریبا چهار سال کاهش یافته است.

مدیرکل نوسازی مدارس استان به تلاش‌های این استان برای جذب خیرین مدرسه‌ساز از خارج استان و خارج کشور که با اقبال خوبی نیز روبرو شده اظهار امیدواری  نمود : با تداوم این روند و مشارکت بیشتر خیرین مدت زمان تکمیل  پروژه‌های مدرسه‌سازی در استان به سه سال نیز کاهش بیابد.

قزوینیان به اعتبارات تخصیصی سفر رئیس جمهور به سمنان پرداخت و گفت: در جریان این سفر ۱۹۰ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان اعتبار برای سه سال ۱۴۰۰ تا ۱۴۰۳ به اداره کل نوسازی مدارس استان اختصاص یافت که تاکنون ۴۳ درصد تخصیص داشته که این رقم به طور ۱۰۰درصد جذب شده است.

وی با بیان این مهم که اعتبارات سفر در قالب ۲۰ پروژه به نوسازی مدارس تخصیص یافته است، اظهار داشت : خوشبختانه تاکنون ۱۱۲ کلاس درس از همین محل تامین اعتبار و به بهره برداری رسیده است.

مدیرکل نوسازی مدارس استان سمنان سرانه فضای آموزشی در استان سمنان را ۶.۲ مترمربع به ازای هر دانش آموز اعلام نموده  و گفت: این سرانه بر مبنای سند تحول بنیادین آموزش و پرورش باید به ازای هر دانش آموز به ۸.۳مترمربع برسد. البته تاکنون هیچ استانی در سطح کشور نتوانسته به این سرانه هدفگذاری شده برسد.

وی افزود: رسیدن به سرانه‌ی ۸.۳مترمربعی در استان و کشور منوط به تامین بودجه است که انتظار می‌رود مجلس در این بخش توجه ویژه‌ای به آموزش و پرورش داشته باشد.

امیر حسین قزوینیان به تفاوت سرانه فضای آموزشی در استان اشاره و گفت : سرانه آموزشی در شهرستان های هشتگانه استان متفاوت است اما در دو شهرستان شاهرود و سمنان با شرایط تقریبا بحرانی روبرو هستیم و کمترین سرانه آموزشی در استان مربوط به این دو شهرستان است که سرانه در آنها به ترتیب ۵.۴ و ۴.۹ مترمربع است.

وی استحکام‌سازی مدارس را یک امر ضروری خواند و تصریح نمود : سازمان نوسازی مدارس هر ساله بخشی از اعتبارات خود را در این بخش هزینه می‌ نماید.

قزوینیان افزایش ۵۳درصدی مشارکت خیرین مدرسه ساز در استان سمنان  را یک موفقیت در یک سال اخیر خواند و گفت: همکاری رسانه ها و صداوسیما در این بخش می‌تواند سبب افزایش مشارکت خیرین در این امر خداپسندانه شود.

قزوینیان با بیان این مهم که در حال حاضر نزدیک به یک‌صد پروژه در حال ساخت در استان سمنان در دست اجرا داریم، خاطرنشان ساخت: در تلاش هستیم تا بتوانیم هرچه زودتر فضاهای آموزشی استان را توسعه و سرانه فضای آموزشی در استان را به شرایط مطلوبی برسانیم.

وی تاکید نمود: اداره کل نوسازی مدارس استان سمنان با تمام ظرفیت در تمام ایام سال در کوشش است تا بتواند مدارس ایمن، نوساز و درخور شأن معلمان، آموزگاران و مربیان و دانش آموزان را فراهم کند تا بتوانند در فضایی آرام و دلنشین به تحصیل علم و دانش بپردازند.

مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس استان سمنان اذعان داشت : ۴۳ طرح آموزشی، ورزشی و پرورشی شامل ۱۹۱ کلاس درس در دولت سیزدهم تکمیل و به فضای نظام تعلیم و تربیت استان افزوده شده است. ۳۵ هزار و ۲۷۸ متر مربع وسعت طرح‌های آموزشی، پرورشی و ورزشی استان سمنان افتتاح  شده در دولت سیزدهم است .

وی بیان داشت : از مجموع ۴۳ طرح افتتاح شده استان سمنان در دولت سیزدهم ۲۶ طرح مربوط به فضاهای آموزشی، ۶ طرح مربوط به فضای ورزشی و ۱۱ طرح عمرانی مربوط به فضاهای پرورشی است. با تکمیل طرح‌های در دست ساخت ۱۵۱ هزار و ۲۲ مترمربع به فضای آموزشی استان سمنان افزوده می‌شود.

وی گفت :نوسازی و مقاوم سازی مدرسه‌های فرسوده یکی از دغدغه‌های اصلی در حوزه نظام تعلیم و تربیت استان سمنان محسوب می‌شود و با نگاه ویژه دولت سیزدهم در این بخش اقدام‌ها سرعت گرفته است.

مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس استان سمنان با بیان این مهم که سمنان در سال‌های گذشته در زمینه تخصیص اعتبارات در حوزه نوسازی مدارس در جایگاه سی و یکم کشور بود، بیان داشت: اکنون با نگاه ویژه دولت سیزدهم، جایگاه استان سمنان ارتقا یافت که نشان از دغدغه‌مندی دولت در نوسازی مدارس است.

شتاب‌گیری مدرسه‌سازی با جذب خیرین خارج از سمنان و ایرانیان خارج‌نشین

وی با اشاره به نقش خیرین مدرسه‌ساز در تامین اعتبارات  پروژه‌ها تصریح  نمود: ۴۲ درصد اعتبارات هزینه شده در پروژه‌های تحویل شده توسط خیرین مدرسه‌ساز تامین شده است.

امیر حسین قزوینیان با اشاره به افزایش پروژه‌های احداثی در  استان سمنان و شتاب‌گیری روند ساخت پروژه‌های مدرسه‌سازی خاطرنشان ساخت : در مجموع پروژه‌های ساخته شده این حوزه در استان سمنان و در سال ۱۴۰۲ در مقایسه با سال قبل از رشد ۱۰۰درصدی برخوردار بوده است.

وی جذب خیرین خارج از استان و ایرانیان خارج از کشور را در این رشد قابل توجه موثر ارزیابی و تصریح نمود : جذب خیرین دیگر استان‌ها نقش مهمی در شتاب‌دهی به ساخت پروژه‌های نوسازی مدارس استان داشته است.

قزوینیان از همکاری این اداره کل با ۶۴۷ خیر مدرسه‌ساز حقیقی و حقوقی  خبر داد و افزود : ۱۴۳ نفر از خیرین را زنان، ۳۶۶ نفر را خیرین مرد تشکیل می‌دهند و علاوه بر این ۱۳۶ خیر حقوقی نیز با نوسازی و تجهیز مدارس استان سمنان همکاری دارند.

مدیرکل نوسازی و تجهیز مدارس استان سمنان به افزایش خیرین همکار با این اداره کل پرداخت و گفت: در ۶ ماهه اول امسال هفت خیر خانم، ۱۰ خیر آقا و ۶ خیر حقوقی از مجموعه خیرین دیگر استان‌ها و یا خیرین مدرسه‌ساز خارج کشور جذب استان شده اند.

وی از تعهد ۴۸ میلیارد و ۸۰۰ میلیون تومانی خیرین مدرسه‌ساز در نیمه اول امسال خبر داد و خاطرنشان ساخت : تاکنون ۶۲ درصد از این تعهد در استان محقق و با تامین اعتبار آن پروژه‌های مدرسه سازی در استان به صورت مشارکتی در دست اجرا و ساخت هستند.

وی با اذعان به اینکه ۵۳ درصد پروژه‌های مدرسه سازی در حال ساخت استان با مشارکت خیرین ساخته می‌شود اظهار داشت : برای تکمیل این پروژه‌ها به اعتباری نزدیک به ۵۰۰ میلیارد تومان نیاز است که این منابع باید از محلی غیرخیرین تامین شود.

قزوینیان از کاهش ۴ دهم درصدی سرانه آموزشی استان در یک و نیم سال اخیر خبر داد و تصریح  نمود‌ : با ساخت و تکمیل پروژه هایی که در ۱۸ ماهه اخیر انجام شده سرانه فضای آموزشی در سطح استان از ۵.۸ مترمربع به ۶.۲ مترمربع افزایش یافته است.

توزیع اقلام اداری و آموزشی به ارزش ۱۷ میلیارد تومان در استان

مدیرکل نوسازی و تجهیز مدارس استان با اشاره به رویکرد عادلانه دولت و سازمان نوسازی به ساخت مدارس در استان‌ها و مناطق مختلف گفت: در این مدت برای ساخت مدارس در روستاها از همان مصالحی استفاده شده که در شهرهای بزرگ استفاده شده است. استان سمنان بیش از ۱۳۰ هزار دانش آموز در بیش از یکهزار واحد آموزشی دارد.طبق آخرین گزارش‌ها ۳۲ درصد از مدارس شهری و روستایی استان سمنان فرسوده و ۲۸ درصد مدارس تخریبی است، به عبارتی ۶۰ درصد مدارس استان سمنان باید تخریب و یا بازسازی شود که این امر نیازمند اعتبارات کلان است.

تعلیم و تربیت دانش آموزان اتباع خارجی در استان سمنان یک مسئله مهم، حساس و حیاتی است

مدیر کل‌نوسازی و تجهیز مدارس استان سمنان اظهار داشت: در برخی از مدارس استان  بیش از 60 درصد جمعیت دانش آموزی را دانش آموزان اتباع خارجی تشکیل می دهند. این مدارس  به  لحاظ ، آموزشی ، فرهنگی ، بهداشتی وغیره نیاز مند توجه  خاص  هستند .

امیر حسین قزوینیان همچنین  اذعان داشت : ضرورت تربیت دانش آموزان اتباع خارجی در ایران یک مسئله مهم و مورد توجه و نیازمند توجه جدی و کمک دستگاه های مرتبط می باشد. 


اشتراک گذاری