مشارکت آنلاین
تاریخ انتشار: 1402/12/13 22:33:07
کد خبر: 4597

ناصر قفلی مطرح کرد؛

نیاز ۵ میلیون دانش‌آموز در مجتمع‌های مسکونی به فضای آموزشی

رئیس جامعه خیرین مدرسه‌ساز کشور به معضل مجتمع‌های مسکونی اشاره کرد و گفت: اگر فکر اساسی برای مجتمع‌های مسکونی نشود در آینده‌ای نزدیک، پنج میلیون دانش‌آموز فضای آموزشی نخواهند داشت و این اتفاق باعث چالش‌های اجتماعی و سیاسی خواهد شد.


ناصر قفلی، رئیس جامعه خیرین مدرسه‌ساز کشور در گفت‌وگو با ایکنا بیان کرد: بزرگ‌ترین مشکلی که اکنون خیرین دارند این است که تعدادی از مدارس خیرساز منتظر دریافت پول دولت به سازمان نوسازی مدارس است تا این مدارس تکمیل شود. ۱۲ هزار میلیارد تومان پول نیاز داریم تا مدارس نیمه‌کاره خیرین تکمیل شود. خیرین در سال گذشته چهار هزار میلیارد تومان کمک کرده بودند که این میزان امسال به ۱۲ هزار میلیارد تومان رسیده است که رقم قابل‌توجهی است ولی با این حال کمبودها بسیار زیاد است.

وی ادامه داد: اکنون ۳۰۰ هزار کلاس خطرآفرین داریم که ۳,۵ میلیون دانش‌آموز در آنها تحصیل می‌کنند. یک‌ میلیون دانش‌آموز افاغنه نیز به تعداد دانش‌آموزان اضافه شده‌ و علاوه بر این تعداد ۵۰۰ هزار نفر از کودکان ایرانی به‌علت خشک‌سالی و ریزگردها از جنوب کشور به نیمه شمالی مهاجرت کرده‌اند؛ یعنی یک‌ونیم میلیون دانش‌آموز اضافه شدند که باید برای کلاس‌های درس این تعداد دانش‌آموز چاره‌ای اندیشید.

مدارس دو شیفته؛ نافی عدالت آموزشی

قفلی اضافه کرد: بسیاری از مدارس ما اکنون دو شیفته شده‌اند که خلاف عدالت آموزشی است؛ زیرا دانش‌آموزانی که بعدازظهر به مدرسه می‌روند به همان میزانی که دانش‌آموزان در نوبت صبح به مدرسه می‌روند درس را فرا نمی‌گیرند و فراگیری آن‌ها ۵۰ درصد کمتر است.

رئیس جامعه خیرین مدرسه‌ساز کشور اظهار کرد: تعداد زیادی مجتمع مسکونی ساخته‌ شده است که کار خوبی است ولی درباره مدارس مورد نیاز این مجتمع‌ها غفلت شده است. طبق دستور آقای رئیس‌جمهور، جلسه‌ای در معاونت اجتماعی وزارت کشور تشکیل و صورت‌جلسه بسیار خوبی نوشته شد که همه ارگان‌ها نیز حضور داشتند و آن را تأیید کردند ولی این مصوبه اجرایی نشد. تا زمانی‌که مصوبات  اجرایی نشود فایده‌ای ندارد. اگر فکر اساسی برای مجتمع‌ مسکونی نشود در آینده‌ای نزدیک، پنج میلیون دانش‌آموز فضای آموزشی نخواهند داشت و این اتفاق باعث چالش‌های اجتماعی و سیاسی خواهد شد.

وی تأکید کرد: از همه دولتمردان به‌خصوص رئیس‌جمهور و وزیر تقاضا دارم درباره این موضوع تدبیری بیندیشند و آن را اجرایی کنند. این موضوع نباید روی کاغذ بماند؛ وقتی صورت‌جلسه نوشته می‌شود باید عملیاتی شود و چندین ارگان پای‌کار بیایند و کارها نباید صرفاً به خیرین واگذار شود.

توقع بیش از حد از خیرین

قفلی افزود: ‌اگر امروز خیرین ۱۲ هزار میلیارد تومان کمک کرده‌اند نمی‌توان از آن‌ها توقع داشت که ۱۰۰ هزار میلیارد یا ۲۰۰ هزار و  میلیارد تومان کمک کنند. کمبودهای کشور را خیرین نمی‌توانند جبران کنند و دولت‌مردان باید برای این موضوع فکری کنند تا سازندگان مجتمع‌ها، شهرداری‌ها و شهرسازی‌ها پای‌کار بیایند و کمک ‌کنند.

وی اظهار کرد: خیرین امسال ۳۰۰ درصد نسبت به سال گذشته کمک‌های خود را افزایش دادند. آقای رئیس‌جمهور اعلام کرد که هرچه خیرین کمک کنند ما نیز باید به همان میزان یا بیشتر کمک خواهیم کرد اما اکنون باید دید که آقای رئیس‌جمهور در مقابل ۱۲ هزار میلیاردی که خیرین کمک کرده‌اند چه میزان کمک خواهند کرد تا مدارس طرح‌های نیمه‌کاره خیرین پایان پذیرد. رئیس‌جمهور باید به قولی که داده‌ است عمل کند.

قفلی در پایان تأکید کرد: تکمیل نشدن مدارس سبب نارضایتی خیرین می‌شود؛ زیرا خیرین می‌گویند تا زمانی‌که مدارس آنها تکمیل نشود، مدرسه دیگری نمی‌سازند.

 


اشتراک گذاری