مشارکت آنلاین
تاریخ انتشار: 1402/07/13 05:11:23
کد خبر: 4310

به میزبانی مجمع خیرین مدرسه ساز استان همدان ،

گردهمایی روسای مجامع خیرین مدرسه ساز کشور برگزار شد

گردهمایی روسای مجامع خیرین مدرسه ساز کشور با حضور رئیس جامعه خیرین مدرسه ساز کشور ،رئیس سازمان نوسازی مدارس کشور و استاندار همدان برگزار شد.


به گزارش خبرنگارجامعه خیرین مدرسه ساز کشور ، گردهمایی روسای مجامع خیرین مدرسه ساز کشور صبح امروز 13 مهر  ماه سال 1402 در محل هتل بابا طاهر همدان با حضور رئیس جامعه خیرین مدرسه ساز کشور ، رئیس سازمان نوسازی مدارس کشور ، رئیس و مدیر عامل مجمع خیرین مدرسه ساز استان همدان ، استاندار همدان ، جمعی از مدیران سازمان نوسازی مدارس و روسای مجامع خیرین مدرسه ساز کشور به میزبانی مجمع خیرین مدرسه ساز  استان همدان برگزار شد.

در این نشست صمیمانه هریک از روسای مجامع ،گزارشی از عملکرد ومشکلات فضاهای آموزشی مجمع خیرین مدرسه ساز استان خود را ارائه دادند .

دکتر ناصر قفلی رئیس جامعه خیرین مدرسه ساز کشور در این گردهمایی ضمن خوشامد به استاندار همدان و روسای مجامع اذعان داشت : سه هزار و پانصد مدرسه خیر ساز نیمه تمام وجود دارد که برای تکمیل آن بیش از 12 هزار میلیارد تومان اعتبار لازم است .

وی ادامه داد: وحود مجتمع های مسکن مهر و عدم ساخت فضاهای آموزشی در کنار آن یکی از مباحثی است که اگر به آن توجه نشود بیش از 5 میلیون دانش آموز ما از  تحصیل بازمی مانند .

وی گفت : صدهرار کلاس درس فرسوده داریم که بیش از 3 و نیم دانش آموز در آنجا تحصیل می کنند که می بایست مورد توجه مسئولین و خیرین قرار گیرد.

رئیس جامعه خیرین مدرسه ساز کشور افزود : وجود ریزگردها ، دانش آموزان افغانه و مهاجرت به شهرها بخش دیگری از مشکلات فضاهای آموزشی است که باید برای آن راهکاری اندیشیده شود.

دکتر قفلی اظهار داشت : انتخاب مدیران عامل  توانا در کنار روسای مجامع ، برگزاری جلسات هیات مدیره و انتخاب درست اعضای هیات مدیره می توانند زمینه رشد مجامع خیرین را فراهم کنند.

استاندار همدان نیز ضمن خیر مقدم به میهمانان  گفت: بنده در دهه 80 توفیق خدمتگزاری در سازمان نوسازی مدارس داشتم واز نزدیک با خدمات خیرین آشنا هستم مردم قدردان زحمتهای  شما  خیرین هستند .ما اگر بخواهیم تاریخجه خیری را بررسی کنیم متوجه می شویم اولین تشکل همین جامعه خیرین مدرسه ساز است .

وی ضمن گرامیداشت نام و یاد مرحوم بوربور اظهار داشت : ایشان از جمله افرادی بود که نقش بسزایی در ایجاد این مکان مردمی داشتند

وی افزود: اعتقاد شما به کار خیر موجب می شود خداوند به زندگی ،مال و فرزندان شما خیر و برکات بدهد. این توفیقی است که خداوند نصیب شما کرده است .

استاندار همدان خاطر نشان کرد: تشکر می کنم از اینکه همدان را برای این گردهمایی انتخاب کردید .در ارتباط با مسکن مهر باید بگوید استان همدان به ازای هر 250 واحد یک مدرسه درنظر گرفته است.

وی افزود: رویکرد دولت مردمی ،مردمی سازی امور است و یکی از موفق ترین ان خیرین مدرسه ساز است که خدمات ازرشمندی به علم ودانش داشتند و منشا کار خیر در مناطق محروم بودند .

در ادامه این نشست مهندس جعفری مدیر عامل جامعه خیرین مدرسه ساز کشور ضمن خیر مقدم به میهمانان مدیریت جلسه را به دکتر ملا احمدی واگذار کرد.

دکتر ملا احمدی عضو هیات مدیره جامعه خیرین مدرسه ساز در ادامه  این نشست مدیریت جلسه را بر عهده گرفت و از روسای مجامع خواست در عرض سه دقیقه نقطه نظرات ،ابتکارات و پیشنهادات و مشکلات فضاهای آموزشی استان خود را مطرح نمایند.

وی با اشاره به اینکه باید سرمایه های اجتماعی حفظ شود و در این راستا ، نیاز به اعتماد سازی دارد که بدون شفافیت اطاع رسانی و پاسخگویی امکان  پذیر نیست ادامه داد: ما حلقه وصل دولت و مردم هستیم و باید درکنارهم فعالیت انجام دهیم . ما نهادی هستیم که نیاز به ارتقا مداوم داریم و باید بر اساس تکنولوژی های نوین پیش برویم و راه آن استفاده از ظرفیت جوانان است .

دکتر ملا احمدی بیان کرد: موضوع خود اتکایی مجامع باید در دستور کار قرار گیرد.

فخاری رئیس کمیسیون نظارت بر قوانین جامعه خیرین مدرسه ساز در ادامه این گردهمایی گزارشی از فعالیت های این کمیسیون ارائه داد: بلاتکلیفی املاک اهدایی خیرین و اجرا نشدن نیات آنان پس از گذشت سالها، تغییر نام مدارس خیر ساز و بی توجهی برخی از مسئولین آموزش و پرورش نسبت به اجرای قوانین و مقررات مربوطه ، بی توجهی مدیران فعلی نوسازی مدارس نسبت به تعهدات مدیران قبلی ، ایجاد پروندهای مالیاتی جدیدبرای عملکرد سنوات گذشته مجامع ، کم کاری اموزش و پرورش در تکریم و تجلیل از خیرین در چهار چوب پروژه مهر و طولانی بودن فرایند اجرای پروژه های خیری بخشی از مشکلات مجامع خیرین مدرسه ساز کشور است .

وی در ادامه آماری از وضعیت مجامع استانی در کمیسیون حقوقی ونظارت جامعه خیرین ارائه داد و گفت : تا به امروز طی اماری که از  مجامع استانی به دستمان رسیده ،  20 جلسه کمیسیون مدرسه یاری ، 23 جلسه انتخابات به موقع هیات مدیره ، 22 جلسه ماهانه ، 4 پرونده معوقه مالیاتی ، 15 برگ مالیات قطعی سالانه به نرخ صفر ،23 رعایت صدور چک حداقل با دو امضا ، 18 دفاتر قانونی ، 15 ناظر مالیاتی، 15 ثبت معاملات در سامانه مالیاتی ،21 حساب بانکی ، 23 ثبت رسمی مجمع و 19 مجوز فعالیت از استانداری  ثبت شده است .

شاهسوارانی ضمن گرامیداشت 5 اکتبر روز جهانی معلم از خیرین خواست به احترام مقام این بزرگواران بایستند و آنها را تشویق نمایند.

خانم خدیجه نیزاری مسئول شورای بانوان سازمان نوسازی مدارس کشور نیز اظهار داشت : 24 سال است در این مکان مقدس خدمت می کنم و از خدمات ارزشمند دکتر خان محمدی تقدیر می کنم .

وی خاطر نشان کرد:پیشنهاد می دهم مدیران مدارس در مدرسه خود مجمع خیرین مدرسه ساز تشکیل دهند.

دکتر اسپرورین رئیس مجمع خیرین مدرسه ساز استان البرز در ادامه گفت : امروز جذب خیر از بیمه عمر فروختن سخت تر است .

وی ادامه داد:  در نیمه اول امسال هزینه های آهن آلات و بتن بین 7 تا 12 درصد کاهش پیدا کرد این درحالی است که هزینه های جانبی و دستمزد 35 درصد افزایش یافت .بهتر است با توجه به مشکلات موجود در جامعه و افزایش تورم در برخی از مصالح ساختمانی از تکنولوژ های نوین برای ساخت مدارس استفاده نماییم .

دکتر میر باقری نیز گفت : از استانها می خواهیم نگاهی به جامعه خیرین داشته باشند و از نمایندگان استانها می خواهم پیشنهادات ، انتقادات و انتظارات خود را از ما مطرح نمایند.

وی بیان کرد: تشکیل کارگروه بین الملل به بنده تفیض شد که برای تشکیل ان نیاز به بانک اطلاعاتی داریم. از شما مجامع می خواهیم این اطلاعات را برای بنده ارسال نمایید.

دکتر قربانی مدیر عامل مجمع تهران نیز گفت : امروز جامعه خیرین یک نهاد توانا است که حفظ آن بسیار سخت تر شده است .

وی ادامه داد: بهتر است میزان تحقق مصوبات جلسه قبل مطرح شود . در خصوص مباحث حقوقی باید از مشاورین حائز شرایط استفاده کرد و نباید متکی به دانش حداقلی بود.

دکتر قربانی خاطر نشان کرد: باید از انبوه سازانی  که افراد متمکنی است و   منطقه 22 مدرسه می سازند خواست به فکر فضای آموزشی هم باشند. در حال حاضر نیاز به تحول در بحث بودجه داریم . انتخاب مدیران مدارس خیر ساز می بایست با دقت انتخاب شود و به بحث مدرسه سازی اشنا باشند.

حاج اقا افتخاری رئیس مجمع خیرین مدرسه ساز استان کرمانشاه نیز در ادامه گفت : در مورد مدرسه داری و مدرسه یاری مباحثی وجود دارد که می بایست به آن توجه شود که از آن جمله این است که مدرسه که ساخته می شود در بحث مدرسه یاری آن نیز مشارکت شود.

وی ادامه داد: لذت کار خیر را فقط خیرین مدرسه ساز درک کرده اند .بنابر این می توانند در بحث مدرسه یاری به کمک دانش آموزان نیازمند بیایند .

پرتوی رئیس مجمع خیرین مدرسه ساز استان بوشهر ، ضمن تقدیر از مجمع خیرین مدرسه ساز استان همدان به خاطر میهمان نوازی آنان گفت : انتخاب مدیران مسئولیت پذیر   مدارس خیر ساز  در جهت نگه داشت این مدارس ، تغییر  مجوز مجامع ، اعتبارات ساخت و هزینه های سنگینی که  نوسازی مدارس برای ساخت درنظر گرفته ، استفاده از سبک سازی و فناوری های جدید در ساخت مدارس ، استفاده از یک  بازنشسته دارایی در مجامع برای رفع مشکلات  حقوقی ، استفاده از ظرفیت آموزش و پرورش در نگهداری مدارس خیر ساز  از جمله مواردی است که می بایست به ان توجه ویژه شود.

دفتری نایب رئیس مجمع خیرین مدرسه ساز استان خوزستان نیز گفت : فرهنگ سازی در امر مدرسه سازی و اعتماد سازی می تواند نقش بسزایی در ترویج و توسعه فرهنگ مدرسه سازی داشته باشد.

وی ادامه داد : عدم تکمیل پروژهای نیمه تمام خیر ساز که منتظر اعتبارات دولتی هستند موجب عدم اعتماد سازی می شود . 

باقری عضو هیات مدیره مجمع خیرین شهرستان استان تهران ضمن تقدیر از میزبانی مجمع همدان گفت :استفاده از فناوری های نوین در بحث مدرسه سازی وبرخورد مناسب با خیرین میتواند در جذب خیرین موثر باشد.

نوید ادهم ریئس کمیسیون مدرسه یاری گفت: تفاهم نامه ای میان آموزش و پرورش و جامعه خیرین مدرسه ساز کشور منعقد شد که در آن به مباحث مدرسه سازی مدرسه یاری و مدرسه داری پرداخته شده که  17 تعهد برای آموزش و پرورش و 13 تعهد برای جامعه خیرین گنجانده شده است .

وی افزود: خوشبختانه بسیاری از مدارسی که توسط خیرین ساخته شده است با استاندارهای جهانی برابری می کند .

دکتر آقا خانی نایب رئیس کمیسیون امور اجتماعی گفت : استفاده از ظرفیت نسل جوان ، راه اندازی کارگروه اجتماعی در استانها ،عرضه  آثارو زندگی نامه  خیرین به جامعه می تواند نقش بسزایی در توسعه فرهنگ مدرسه سازی داشته باشد.

حاج آقا آخوندیان  مدیر عامل مجمع خیرین مدرسه ساز استان آذربایجان غربی نیز اظهار داشت : ارسال نامه ها به مجامع از طریق یک دبیرخانه در فضای مجازی یا به صورت فکس ارسال شود

وی افزود :نظر خواهی در خصوص تفاهم نامه که با آموزش و پرورش انجام شده باید به اطلاع مجامع می رسید.

بیک مهدوی رئیس مجمع خیرین مدرسه ساز استان مازندران گفت: پیشنهاد می کنم مجامع هر ماه به غیر از جلسه با هیات مدیره با مجامع شهرستان ها نیز جلسه داشته باشند.

میرمسعودی رئیس مجمع خیرین مدرسه ساز استان گیلان ادامه داد: متاسفانه برخی از املاکی که خیرین وقف مدرسه  سازی کرده اند بلا تکلیف باقی مانده  است که باید راهکاری برای اندیشیده شود.

یعقوبی مدیر عامل مجمع خیرین مدرسه ساز استان گیلان اذعان داشت ؛ انتقال شورای بانوان خیر مدرسه  ساز از سازمان نوسازی به جامعه خیرین برای جلوگیری از موازی کاری ، حفظ شان خیرین ، تصویب اعتبار برای حفظ مدارس خیری قدیمی ، سرشماری و نصب پلاک خیری بر روی تمام مدارس خیری ، ارائه وام بانکی با بهره صفر در جهت تکمیل پروژهای خیر ساز  ، جذب یکی از فرزندان خیرین مدرسه ساز در آموزش و پرورش به عنوان فرزند ایثارگر ، تنظیم سازو کار به صورت پیوست فرهنگی برای مدارس خیر ساز ، تصویب اعتبار برای تعمیر و نگهداری و مقاوم سازی مدارس قدیمی خیر ساز ، ایجاد آیین نامه نظارت بر حسن انجام فعالیت های آموزش و پروش و نحوه اداره مدارس خیر ساز ، احترام به پرچم جمهوری اسلامی ، از جمله راهکارهای بنده در جهت ترغیب و تشویق خیرین است 

طالبی مدیرعامل  مجمع خیرین مدرسه ساز استان خراسان جنوبی گفت: درخواست پروانه از شهرداری برای احداث پروژهای خیرین مدرسه ساز و بحث مالیاتی در این استان با مشکلاتی مواجه هستیم .

وی اظهار داشت : ما در خراسان جنوبی خیر بزرگواری داریم که هنرستانی در بحث فرش احداث کرده که متاسفانه دانش آموز ندارد که می خواهیم زیر سازی فرهنگی انجام شود.

وی افزود: گرفتن جشن تولد برای خیرین یکی از اقدامات استان خراسان جنوبی در جهت تقدیر از خیرین است.

 شهرکی مدیر عامل مجمع خیرین مدرسه ساز استان سیستان و بلوچستان گفت :ادر استان ما مقرر شده اعتبارات استانی را در اختیار نوسازی بگذارند برای اتمام پروژهای خیری و اگربودجه ای ماند پروژه جدید احداث شود .

دکتر ملا احمدی در پایان این جلسه خطاب به معاون برنامه ریزی و مشارکت های مردمی سازمان نوسازی با اشاره به مصوب نشدن برخی مصوبات جلسه قبل گفت : موصوع نقشه ها مدارس ، تشویق مدیران مدارس خیر ساز ، در بحث مولد سازی مشکلاتی وجود دارد که هنوز برطرف نشده ، تمام روسای مجامع جزو کارگروه مولد سازی هستند.

نزاکت اللهیاری 

 

 

 

نزاکت اللهیاری

 



اشتراک گذاری