مشارکت آنلاین
تاریخ انتشار: 1402/05/24 08:17:08
کد خبر: 4262

مهرداد عالی پور هریسی خیر مدرسه ساز؛

باید به سمت فاخر کردن محیط های آموزشی حرکت کنیم

فراهم کردن زیرساخت و فراهم کردم آموزش در کنار مهارت در بالاترین سطح جهانی از اهدافی است که باید دنبال کنیم تا مدارس خاص با قابلیت های خاص ساخته شود. این ایده ای است که باید دنبال شود تا خروجی این مدارس دانش آموزان توانمند باشد.


به گزارش خبرنگار جامعه خیرین مدرسه ساز ، مهرداد عالی پور هریسی یکی از خیرین مدرسه ساز که در زمینه ساخت و فاخر کردن محیط های آموزشی تلاش می کند .

وی با اشاره به اینکه مدارس خاص با قابلیت های خاص باید ساخته شود گفت: دانش آموخته دانشگاه تهران در رشته دکتری تخصصی کارآفرینی هستم. همچنین کارآفرین برتر ملی و عضو بنیاد ملی نخبگان و بنیانگذار گروه کارآفرینی پنتر هستم. در بحث مسئولیت های اجتماعی پنتر تمرکز ما در حوزه آموزش است . آموزش را از دو بعد دنبال می کنیم که مهترین آن فراهم کردن زیر ساخت ها و فراهم کردن آموزش های نرم یا مهارت های نرم است. در حوزه زیرساخت ها ، مدرسه سازی را مهمترین کار می دانیم و توسعه مدرسه هایی با قابلیت های برتر باید هدف اصلی باشد. البته این دیدگاه ممکن است مخالفانی هم داشته باشد و برخی معتقد باشند مدارس ساده تر با تعداد بیشتر ساخته شود. من اعتقاد دارم خیرین باید به جای کارهای پراکنده البته نه اینکه این کارهایی که الان صورت می گیرد انجام نشود بلکه یک گروه همزمان باید به سمت فاخر کردن محیط های آموزشی حرکت کنند و مدارس خاص با قابلیت های خاص بسازند. به اعتقاد من کیفیت به بالا چسبنده هست و قابل برگشت نیست . یعنی اگر ما سطح انتظار را از خیرین بالا ببریم خلق این نوع مدرسه ها جای خلق مدارس با قابلیت های کمتر را خواهد گرفت. آینده کشور با یک ابزار و دیدگاه شکل می گیرد و باعث ارتقا جوانان این مرز و بوم خواهد شد. شخصیت تربیتی جوانان کشور در مدرسه و خانواده های خوب شکل می گیرد لذا مدرسه سازی کاری معین تر و مشخص تر با خروجی و بازده معین در این مسیر است.

وی ادامه داد:‌اولین مدرسه ای که به شکل مستقل ساختم در روستای سید استان خوزستان بود. این مدرسه سه کلاسه را با توجه به نیاز آن منطقه به مدرسه ساختم و علاوه بر آن همه نیازهای نوشت افزار و مایحتاج دانش آموزان مدرسه را هم فراهم کردم. همچنین ابزارآلات ظهور خلاقیت های دانش آموزان مثل مداد رنگی و ماژیک نیز در اختیار بچه ها قرار گرفت.

عالی پور ادامه داد:‌ دومین مدرسه ای که ساختم در زادگاه پدربزرگ ام روستای هریس آذربایجان شرقی است . یک بخش این مدرسه برای آموزش دانش آموزان پیش دبستان و بخش دیگر هم برای مقطع متوسطه . برای اینکه بتوانم کار را توسعه بدهم مدرسه کسب و کار پنتر را با مجوز وزارت تعاون ساختم. در این مدرسه دو فضای آموزشی برای 25 نفر در هر نوبت با بالاترین استانداردهای جهانی به لحاظ خدماتی و امکانات آموزشی ساخته شده است . همچنین به طور همزمان مدرسه کسب و کار پنتر واحد صنعتی خودش را در شهرک شمس آباد در یک فضای بزرگتر و با بالاترین استانداردهای جهانی به راه انداخت. این مدرسه برای دانشگاه است و هدف آن هم برگزاری دوره های آموزشی خاص تحت عنوان کارآفرینی مبتنی بر برند سازی است . این دوره ها در دو بخش 8 و 32 ساعت برگزار و به گروه های دبیرستانی و دانشجویی آموزش  داده می شود . تلاش می کنیم دانش آموزان با مفاهیم برندسازی برای کسب و کار و مبانی پیکر بندی کسب و کار آشنا شوند. همه این مدارس رایگان است و بسیاری از دانشگاه ها هم در نوبت فرا گرفتن آموزش هستند . قبلا ظرفیت ما در هر هفته 60 نفر بود ولی در فضای جدیدی که می سازیم و وقف دانشگاه تهران خواهد شد ظرفیت را به 150 نفر افزایش خواهیم داد. سه سال از فعالیت این مدرسه می‌گذرد و خروجی زیادی هم داشته و بسیاری از فارغ التحصیلان آن کارآفرین شده اند . همچنین طرحی را در کانون کارآفرین های برتر کشور دنبال می کنیم که با همکاری دانشگاه تهران مقوله برند سازی را به عنوان دو واحد درسی در رشته دانشگاهی اضافه کنیم.

مصاحبه : نزاکت اللهیاری 

پیاده و تنظیم : یوسف حیدری


اشتراک گذاری