مشارکت آنلاین
تاریخ انتشار: 1402/04/14 17:47:05
کد خبر: 4198

نشست خبری بیست و پنجمین همایش ملی تکریم خیرین مدرسه ساز کشور برگزار شد

نشست خبری مشترک رئیس سازمان نوسازی مدارس و رئیس جامعه خیرین مدرسه ساز کشور پیرامون بیست و پنجمین همایش ملی تکریم خیرین مدرسه ساز کشور برگزار شد.


به گزارش خبرنگار جامعه خیرین مدرسه ساز کشور ،نشست خبری مشترک  حمیدرضا خان محمدی معاون وزیر و رئیس سازمان نوسازی مدارس و ناصر قفلی رئیس جامعه خیرین مدرسه ساز کشور پیرامون  بیست و پنجمین همایش ملی تکریم خیرین مدرسه ساز کشور چهارشنبه ۱۴ تیر ماه سال جاری، در سالن جلسات کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، با حضور سیدمحمد رضا جعفری مدیر عامل جامعه خیرین ، خدیجه نیزاری، رئیس شورای بانوان خیر مدرسه ساز  ،علیرضا راشکی، معاون برنامه ریزی و توسعه مشارکت‌های سازمان نوسازی مدارس کشور ، اربابی مدیر کل دفتر مشارکت های مردمی و جمعی از اصحاب رسانه برگزار شد.

فعالیت 50 هزار خیر حقیقی وحقوقی در کشور/ تکمیل پروژهای نیمه تمام خیر ساز در اولویت است 

دکتر ناصر قفلی رئیس جامعه خیرین مدرسه ساز کشور ،در ابتدای این نشست با تقدیر از اصحاب رسانه گفت: خبرنگاران خیر ساز هستند، کار خیر یک کار چند بعدی است که پرداخت مالی یک بعد و آخرین مرحله است.

وی گفت:از سال 1377 مشارکت مردمی مدرسه سازی نظام مند شد، در آن سال 17  میلیارد تومان تعهد شد و سال  گذشته این رقم به  ۴ هزار میلیارد تومان رسید و پیش بینی ما این است در جشنواره خیرین رقم تعهدات امسال به ۸ هزار میلیارد برسد.

رئیس جامعه خیرین مدرسه ساز کشور اظهار داشت: ظرفیت و امکانات خوبی در داخل و خارج از کشور داریم در حال حاضر حدود ۴الی۵ هزار نفر از هموطنان خارج از کشور در مدرسه سازی مشارکت دارند که می توان این آمار را تا ۶۰ هزار نفر افزایش داد.

وی ادامه داد:  شرایط خوبی هست، دولت و قوه قضاییه از سرمایه گذاری در داخل حمایت می‌کنند، باید خبرنگاران هم کمک کنند مردم را به سمت مدرسه سازی هدایت کنیم تا مشکلات حل شود.

وی یکی از مشکلات طرح های نیمه تمام را به تخصیص اعتبار به صورت اوراق سه ساله مرتبط دانست و بیان داشت: هم اکنون20 هزار میلیارد تومان برای تکمیل پروژه‌های نیمه تمام نیاز است واولویت مدارس نیمه تمام خیر ساز است.

دکتر قفلی در ادامه مهاجرت اتباع کشورهای همسایه و جابجایی جمعیت ناشی از مشکلات ریزگردها و آب و هوا را، موجب تراکم بیشتر کلاس های درس بخصوص در مناطق حاشیه‌ای کلان شهرها دانست و تاکید کرد: جلوگیری از دوشیفته شدن مدارس در اجرای عدالت آموزشی مهم است، از حقوقی در کشور/ تکمیل پروژهای نیمه  تمام خیر ساز در اولویت است  رییس جمهور درخواست تامین و تخصیص اعتبارات را به صورت نقد داریم.

رئیس جامعه خیرین مدرسه ساز کشور همچنین به مشکلات کمبود فضای آموزشی در منطقه 22 تهران و شهرک ها ومسکن مهر  اشاره کرد و افزود:  مولدسازی املاک مازاد  راه خوبی است تا  طرح های نیمه تمام تکمیل شده و به بهره برداری برسد.

دکتر قفلی  در پاسخ به سوال خبرنگاران گفت: حدود 50 هزار خیر حقیقی و حقوقی و  ۲ میلیون مدرسه یار داریم،کمیسیون مدرسه یاری با حضور بسیاری از مسئولان مناطق و خیران تشکیل شده و امور مدرسه را پیگیری می کند.

رئیس جامعه خیرین مدرسه ساز در پاسخ به سوال دیگری تاکید کرد: تغییر نام مدارس خیری قبلا اتفاق افتاده بود که دیگر نیست و وزیر آموزش و پرورش نیز در این خصوص تاکید دارند.

ساخت بیش از 107 هزار کلاس درس توسط خیرین 

حمید رضا خان محمدی رئیس سازمان نوسازی مدارس کشور در این نشست، گفت: یاد مرحوم دکتر حافظی پدر مدرسه سازی ایران را گرامی می داریم و خدا را شاکریم که همراه خیرین عزیز مدرسه ساز هستیم.

وی با اشاره به رویکرد مردمی دولت سیزدهم در همه عرصه ها گفت: خیرین مدرسه ساز تجلی مردمی سازی آموزش و پرورش هستند و در سازمان نوسازی مدارس این مهم عملیاتی است به طوری که در بسیاری از جلسات از حضور خیرین عزیز بهره مند شده و نظام مسایل مدرسه سازی و خیرین را تبیین می کنیم.

وی به رشد اعتبارات مدرسه سازی اشاره کرد و گفت:در بودجه امسال بیشترین رشد را در ردیف مشارکت خیران داشته ایم.مولدسازی املاک مازاد برای تکمیل پروژه های نیمه تمام خیری است. امیدواریم این امر در دولت و وزارت اقتصاد سرعت گیرد و زودتر از این محل منابعی را برای تکمیل پروژه‌های نیمه تمام خیرین داشته باشیم.

معاون وزیر آموزش و پرورش با اشاره به برگزاری بیست و پنجمین همایش ملی تکریم خیرین مدرسه ساز، تصریح کرد: هدف ما ایجاد یک عزم ملی برای تکریم و بزرگداشت خیرین است خیرین از جان و مال و ثروت خودشان می‌گذرند تا تعلیم و تربیت رونق بگیرد و آینده کشور تامین شود.

خان محمدی با بیان اینکه آورده خیرین نیز روند صعودی داشته است، توضیح داد: رقم تعهدات خیرین به دو برابر افزایش یافته و ۵۰درصد کلاس های درس تحویلی با مشارکت خیرین است.

وی ادامه داد: از ابتدای انقلاب اسلامی تا پایان سال 1375،  ۳۹ هزار کلاس درس خیری ساخته شد اما بعد آن با تشکیل جامعه خیرین مدرسه ساز تا کنون ۱۰۷ هزار کلاس درس توسط خیران ساخته شده است که نقطه عطفی در تاریخ کاری سازمان نوسازی مدارس است.

رئیس سازمان نوسازی مدارس کشور به ارائه آمار مدرسه سازی پرداخت وگفت: در حال حاضر 8978 پروژه فعال با ۴۵ هزار کلاس درس در کشور داریم که حجم بالای کار در عرصه مدرسه سازی را نشان می دهد.

وی بیان داشت: در قانون برنامه ششم پیش بینی شده بود از محل صندوق ذخیره ارزی اعتباری به مدرسه سازی اختصاص یابد که در آن زمان بیش از ۶۵ درصد مدارس فرسوده بودندکه این آمار اکنون به ۱۹.۲ رسیده  و از طرفی تحریم های ظالمانه و عدم تحقق درآمد‌های  نفتی موجب شده که از این محل نتوانیم ادامه بدهیم. اگر تخصیص ادامه می یافت تا پایان سال 1394 مساله مدارس نیازمند تخریب و بازسازی حل می شد. با این حال یک تلاش همگانی با همراهی ارزشمند خیرین برای تامین فضاهای آموزشی ایمن و استاندارد در کشور وجود دارد و پروژه های تحویلی نشانه عزم دولت در این موضوع  است.

خان محمدی با اشاره به اینکه ۲۵۲۴ پروژه نیمه تمام خیری داریم، افزود: اولویت تکمیل و تحویل این پروژه هاست و بعد از آن امیدواریم در برنامه هفتم توسعه مدارس فرسوده را به صفر برسانیم تا مدرسه نیازمند تخریب و بازسازی نداشته باشیم.

معاون وزیر آموزش و پرورش ابراز امیدواری کرد: با منابع حاصل از بحث مولدسازی املاک مازاد، بتوانیم بخشی از تعهدات دولت را در قبال پروژه های مشارکتی انجام دهیم.

وی توضیح داد: موضوع مقاوم سازی نیز بحث بلند مدت ماست، در سال1391 به دانش مقاوم سازی ساختمان مدارس رسیدیم و۸۵۰۰  کلاس درس مقاوم سازی شدند، اگر مشکلات اعتباری ناشی از تحریم ها پیش نمی آمد و با همان روند پیش می رفتیم تا سال ۱۴۰۳ می توانستیم مدارس نیازمند به مقاوم سازی را هم به اتمام برسانیم.

خان محمدی با اشاره به برنامه سازمان نوسازی مدارس کشور در هدایت خیرین برای مدرسه سازی در مناطق با سرانه فضای آموزشی پایین‌تر، خاطر نشان کرد: توجه به نیاز و ضرورت در آغاز عملیات اجرایی یک پروژه ، اتفاق خوبی در تحقق عدالت آموزشی  است.

وی در بخش دیگری از سخنان خود به مصوبات سفر رئیس جمهور در زمینه تامین فضاهای آموزشی و ساماندهی مدارس سنگی و کانکسی اشاره کردو گفت: طرح ساماندهی مدارس کانکسی مستقل هم با جمعیت بالای ۱۰ دانش آموزه بوده که از مسیر کاملا قانونی است که  طی یکسال اخیر ۷۴۹ کلاس درس کانکسی جمع آوری شد و تا پایان سال مالی ۱۴۰۳ تمام مدارس کانکسی بالای ۱۰ دانش آموز ساماندهی می شود.

خان محمدی در پاسخ به سوالی در خصوص وضعیت مدارس استان تهران، گفت: رشد جمعیت دانش آموزی در کلانشهرها و بخصوص تهران و البرز موجب کاهش سرانه شده است با این حال مدرسه سازی با قوت ادامه داردو در استان تهران ۱۰۲ پروژه با ۱۰۰۰کلاس درس امسال تحویل می شود.

وی ادامه داد: ساخت 10 مدرسه با 150 کلاس درس را با استفاده از فناوری های نوین ساخت و صنعتی سازی را در شهرستان بهارستان کلید زده ایم که با تراکم بالای دانش آموز مواجه است.اگر بتوانیم صنعتی سازی را داشته باشیم، جهشی در مدرسه سازی اتفاق خواهد افتاد.

خان محمدی  همچنین به همراهی خیرین در پروژه های نیمه تمام دولتی اشاره کرد و گفت: جامعه خیرین بخشنامه ای داده تا مدارس نیمه تمام دولتی هم با مشارکت خیران تکمیل شود و خیرین در این طرح ها مشارکت کنند که گام  بسیار خوبی است البته 32 شهرستان دارای پالش را احصا کردیم که اولویت در این مناطق است.

وی با اعلام برآورد 20 هزار میلیارد تومانی برای تکمیل پروژه های نیمه تمام، یادآور شد: برای حل نظام مسایل مدرسه سازی جلسات متعددی با کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس و نمایندگان داشتیم تا بتوانیم در برنامه هفتم توسعه احکام خوب و موثری در این حوزه داشته باشیم.

رئیس سازمان نوسازی مدارس کشور اظهار کرد: حجم پروژه های تحویلی نشانه عزم دولت است علیرغم همه تنگناهاماموریت نوسازی مدارس ساخت و تجهیز است.ردیف خیرین در اعتبارات امسال رشد چشمگیری داشت.

حضور بیش از 700 نفر خیر مدرسه ساز در همایش تکریم از خیرین 

علیرضا راشکی، معاون برنامه ریزی و توسعه مشارکت‌های سازمان نوسازی مدارس کشور و دبیر بیست و پنجمین همایش ملی تکریم خیرین مدرسه‌ساز در این نشست بیان کرد: مدرسه‌سازی ریشه در خون این مردم دارد و سال‌های سال است که مردم در این کار خدا پسندانه فعالیت می‌کنند. بسیاری از خیرین گمنام کار می‌کنند و تمایل به حضور برای دیده شدن ندارند اما بر خود واجب می‌دانیم که سالی یک بار از این خیرین بزرگوار در سراسر کشور تکریم کنیم.

وی افزود: در سازمان نوسازی مدارس اهداف و مسائل تبیین می‌شود و در همایش نهایی با حضور مسئولان از خیرین تجلیل خواهد شد. جمع هزار نفری از طیف مختلف خیرین در این همایش حضور پیدا خواهند کرد.

دبیر همایش تکریم خیرین مدرسه ساز کشور تصریح کرد: پیش‌بینی می‌کنیم بیش از ۷۰۰ نفر از جامعه خیرین در این همایش حضور یابند.همچنین ۱8 خانواده شهدای خیر مدرسه‌ساز حضور خواهند داشت.

راشکی افزود: در این همایش از خانواده 23 خیر متوفی و ۹۰ نفر از بانوان و ۳۴۰ نفر از آقایان خیر مدرسه ساز  تکریم خواهد شد. همچنین ۱۷ گروه جهادی فعال انتخاب شده‌اند و ۱۲۷ ارگان و نهاد که با عمل به مسئولیت اجتماعی در عرصه مدرسه‌سازی فعالیت دارند، حضور خواهند داشت.

فعالیت 6 هزار بانوی خیر مدرسه ساز در کشور 

خدیجه نیزاری، رئیس شورای بانوان خیر مدرسه ساز  و مشاور رئیس سازمان نوسازی مدارس کشور،در این نشست بیان کرد: بانوان نیمی از جامعه هستند که به قول آقای قفلی هم خیر و هم خیرساز هستند. آقایان هم که مدرسه می‌سازند تحت تأثیر همسر و مادر خود هستند، مادر اولین معلم هر فرد در زندگی است واو به فرزند کار خیر کردن را یاد می دهد.

وی اظهار داشت: به بانوان خیران و همسران خیران بیشتر توجه کنیم که نتیجه اش انسان سازی است.این کار فرهنگی است که به رشد و تکامل انسان کمک می کند.در تاریخ و زندگی انبیا و اولیا از حضرت حوا تا حضرت زهرا (س) بانوان زیادی تاثیرگذار بوده اند.تشویق و ترغیب ما بر تکمیل پروژه های نیمه تمام خیری است.

وی همچنین بیان کرد : بالغ بر 6 هزار بانوی خیّر در کشور داریم. اولویت کار خیر در علم و دانش است؛ مدرسه سازی در این مسیر است، دولت باید همکاری کند تا پروژه‌های نیمه تمام تکمیل شود.

گفتنی است:  همایش ملی خیرین مدرسه ساز کشور ،روز دوشنبه 19 تیر در محل کانون پرورش فکری کودکان برگزار خواهد شد.

نزاکت اللهیاری 



اشتراک گذاری