مشارکت آنلاین
تاریخ انتشار: 1401/08/17 07:52:41
کد خبر: 3810

مهندس غلامعلي ملول اولين خير مدرسه ساز در اراك كه بزرگترين مدرسه اين شهر را ساخت

ساخت مدرسه ، يادگاری با ارزش در سرزمين مادری

دبيرستان امام علي (ع) اراك، كه بزرگترين مدرسه اين شهر در استان مركزی است يادگاری مردي است كه سال 74 با ديدن خرابه های اين مدرسه آستين همت را بالا زد و اين مدرسه را دوباره ساخت. حالا مهندس غلامعلی ملول به عنوان يكی از چهره های ماندگار و اولين كسی است که در اراك مدرسه ساخت .


به گزارش خبرنگار جامعه خيرين مدرسه ساز ، مهوش ملول خواهر مهندس غلامعلي ملول از روزهايي گفت كه برادرش .وفتي براي سركشي به پدر و مادر به اراك آمد و با ديدن مدرسه مخروبه تصميم گرفت آن را بسازد.

او می گوید: برادرم سال 1326 در يكي از محله هاي اراك به دنيا آمد . دوره دبستان را در مدرسه فرزين گذراند و با وجود اينكه خانواده  از نظر مالی در وضعيت مناسبی نبودند اما با همه وجود درس مي خواند و فقط به موفقيت فكر مي كرد. در رشته رياضي در دبيرستان صمصامي ادامه تحصيل داد و دانشجوی راه و ساختمان دانشكده مهندسي دانشگاه تهران شد.   درج مقالات گوناگون فلسفی در روزنامه‌ها و مجلات و ایراد چند سخنرانی‌ از جمله فعالیت‌های فرهنگی او است . حاصل چهل سال مطالعه فلسفه در کتابی به نام "عقل پیامبر راستین" گردآوری شده است. به هنر ، ادبیات ، صنایع دستی و آثار باستانی علاقه بسياری دارد و سالهاست كه به آمريكا و ايران در رفت و آمد است.

وی ادامه داد: ماجراي ساخت مدرسه امام علي (ع) به سال 1374 برمي گردد. در یکی از روزهای تابستان برای بازدید خانواده به اراک رفته بودند . طبق معمول ، غروب آن روز در حال  گشت و گذار در خیابانهای اراک از جلوی دبیرستان صمصامی با آن ساختمان زیبا می گذشت  و به یاد دورۀ نوجوانی و تحصیلاتش در این دبیرستان افتاد . کمی آن طرفتر به دبیرستان پهلوی ( سابق ) رسید . ساختمانی مخروبه به نظر می‌رسید . وارد محوطۀ دبیرستان شد و از کهنگی و فرسودگیِ ساختمان آن دلگیر شد . می گفت با یک حساب سرانگشتی دریافتم که امکانات پرداخت هزینۀ احداث ساختمانی جدید تا پنج يا شش هزار متر را طی یکی دو سال آینده دارم . بلافاصله به دفتر دبیرستان مراجعه و با مسئولین دبیرستان موضوع را در میان گذاشتم . خوشبختانه کلیۀ مجوزهای لازم طی چند ماه آماده شد و عملیات ساختمانی شروع شد . دبیرستان امام علی به گفتۀ مسئولین بزرگترین مدرسه استان مرکزی است . حدود ۵۸۰۰ مترمربع مساحت آن است و روزانه در دو شیفت پذیرای ۱۲۰۰ دانش آموز است . هزینۀ تقریبی احداث آن در سالهای ۱۳۷۴ تا مهرماه ۱۳۷۶ بالغ بر ششصد  میلیون تومان ( معادل یک میلیون و پانصد هزار دلار ) بود . روزي كه مدرسه افتتاح شد لبخند بچه ها را كه با ديدن كلاس هاي نو و تميز خوشحال می شدند فراموش نمی كنم. "

مهوش ملول در ادامه گفت: برادرم دوست نداشت نامي از خودش در اين مدرسه باشد و ترجيح داد به نام اميرالمومنين (ع) مزين باشد. بعد از 17 سال اين مدرسه نياز به تعمير پيدا كرد كه برادرم در سال 93 با مبلغ 200 ميليون تومان اين مدرسه را بازسازی كرد. همسرم در هيات امناي اين مدرسه فعاليت مي كند و دانش آموزان آينده ساز بسياري از اين مدرسه فارغ التحصيل شده اند.

وی در باره كارهای خيرخواهانه برادرش در آزادسازي زندانيان مالي هم گفت: برادرم براي ما گفت  15 سال پیش یک شب در تلویزیون صحنه ای از افراد گرفتار حبس که به دلیل عجز و ناتوانی در پرداخت دیه از خانواده و زندگی دور مانده بودند ، دید . تصمیم گرفت به زندان قصر برود و با پرداخت بدهی چند زندانی را به زندگی بازگرداند . مرحوم محمد باقر صدرا او را همراهي كرد ، با هم به زندان قصر رفتند و از مسئول زندان خواستند پرونده زندانیانی که بدهکار هستند را بیاورد ، از میان پرونده ها بدون توجه به نام و نشان و نوع اتهام ، 22 پرونده را انتخاب کردند و با پرداخت بدهی آنها ، راه بازگشت به زندگی عادی برایشان فراهم شد . در زندان اراک هم چندی قبل با صحبت با مسئولین زندان 81 فرد بدهکار را با پرداخت 10 میلیارد ریال به آغوش خانواده برگرداند.

یوسف حیدری 


اشتراک گذاری