مشارکت آنلاین
تاریخ انتشار: 1401/08/03 06:40:32
کد خبر: 3779

در حاشیه مراسم همایش خیرین مدرسه ساز آذربایجان شرقی مقیم تهران ،

دانش‌آموزان هنرستان خیّرساز هنر خود را به نمایش گذاشتند/ تجلیل از مردی از جنت در زمین

همایش خیرین مدرسه ساز آذربایجان شرقی مقیم تهران، با حضور وزیر آموزش و پرورش، رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات، رئیس سازمان نوسازی مدارس کشور، رئیس جامعه خیرین مدرسه‌ساز کشور و جمعی از نیک اندیشان آذربایجان شرقی مقیم تهران برگزار شد.


به گزارش روابط عمومی  جامعه خیرین مدرسه ساز کشور ، همایش خیرین مدرسه‌ساز آذربایجان شرقی مقیم تهران شامگاه سه شنبه 26 مهرماه 1401 در اردوگاه شهید باهنر تهران برگزار شد.

بوی آش دوغ و نان تازه، میهانان را به سمت غرفه‌های نمایشگاه می‌کشاند؛ کنار دیگ آش و بساط پخت نان، سیاه‌چادری هم برپا شده بود. بانوانی که در حال طبخ نان و آش بودند، با لباس محلی، لبخند بر لب، نان تازه و کاسه آش را به میهمانان تعارف می‌کردند.

نکته ویژه این پذیرایی سنتی و دلچسب این بود که این بانوان، معلم بودند؛ یکی از آنها معلم مدرسه شبانه‌روزی، دیگری، معلم پایه سوم دبستان و بانوی سوم، دبیر زبان انگلیسی بود. آنها از مناطق مختلف استان آذربایجان شرقی آمده بودند تا بتوانند برای دانش‌آموزان‌شان سرپناه ایمن فراهم کنند.

گروهی از نوسازی مدارس و آموزش و پرورش استان آذربایجان شرقی به تهران آمدند تا میزبان همشهری‌های خود در اردوگاه باهنر تهران باشند و در ساعاتی به یادماندنی، تعهداتی برای احداث مدرسه در مناطق محروم استان آذربایجان شرقی ثبت کنند.  

14010727000234_Test_NewPhotoFree.jpg

* هنر دانش‌آموزان هنرستان خیّرساز

غرفه‌های متعددی برپا شده است؛ در یکی از غرفه‌ها، آثار دانش‌آموزان هنرستان خیرساز مرحومه فاطمه ابراهیمی مرند مادر شهید محمد حاجی علیزاده به نمایش گذاشته شده است؛ آثاری زیبا و چشم‌نوازی که میهمانان را برای دقایقی سرگرم می‌کند و حتی برخی می‌پرسند: «اینها فروشی هم هست؟»!

فاطمه میرزایی اقدم مدیر کانون فرهنگی تربیتی الزهرا(س) مرند، مسؤول این غرفه می‌گوید: یکبار که در افتتاح یک مدرسه خیرساز شرکت کردم، حس و حال بچه‌ها خیلی تأثیرگذار بود. آنها ذوق زیادی داشتند و می‌گفتند که دیگر مجبور نیستند برای تحصیل راه طولانی را طی کنند و حالا در روستای خودشان، مدرسه دارند. 

14010727000247_Test_NewPhotoFree.JPG

* جشنواره‌ ساختن سرپناه ایمن برای تحصیل محصلان

از مدت‌ها پیش برای این جشنواره برنامه‌ریزی شده است و میزبانان، با شاخه گل و سبدی از شکلات به استقبال میهمانان آمدند. فضا صمیمی و پر از مهربانی است. حس و حالی شیرین که در جشنواره‌های خیرین مدرسه‌ساز همواره تکرار می‌شود و همین حس شیرین است که هر بار خیرین را به این برنامه‌ها می‌کشاند.

جشنواره خیرین مدرسه‌ساز استان آذربایجان شرقی هم با حضور وزیر آموزش و پرورش، نمایندگان مجلس، مسؤولان استانی و خیرین مقیم تهران در اردوگاه شهید باهنر تهران برگزار شد. در این جشنواره، مسؤولان استانی به تهران می‌‌آیند و از همشهری‌های خود، برای مدرسه‌سازی در استان‌شان دعوت می‌کنند. 

14010727000237_Test_NewPhotoFree.jpg

14010727000236_Test_NewPhotoFree.jpg

*ان‌شاءالله به‌زودی جشنی برای حذف مدارس فرسوده بگیریم

علیرضا صیادی مدیرکل آموزش و پرورش استان آذربایجان شرقی در این همایش می‌گوید: خیرین زنده‌اند؛ هر کسی وارد آذربایجان شرقی می‌شود و نام مردانی آذر ‌و مرحوم اکبریه را بر زبان می‌آورد، همه می‌شناسند. این افراد با خدای خود معامله کردند و امروز شما هم با خدای خود تجارت می‌کنید. 

فرهاد فرهودی مدیرکل نوسازی مدارس استان آذربایجان شرقی نیز اظهار می‌دارد: امیدوارم یک روز همچنین جشنی را به یمن حذف همه مدارس فرسوده برگزار کنیم. دو سال قبل جشن برچیده شدن مدارس خشت و گلی را گرفتیم؛ سال آینده جشن حذف مدارس کانکسی را می‌گیریم و ان‌شاءالله به‌زودی جشنی برای حذف مدارس فرسوده بگیریم.

سعید جلالی رئیس مجمع خیرین مدرسه ساز استان آذربایجان شرقی هم به حضور دانش‌آموزان این استان در بین برترهای کنکور امسال اشاره می‌کند و گوید: هیچ کار خیری نداریم که وقتی ابداع شد، نسلی شود و اما مدرسه‌سازی در کشورمان اینگونه شده است.

وی با بیان اینکه کار خیر معامله با خداوند است، ادامه می‌دهد: در استان آذربایجان شرقی نیازمند استانداردسازی مدارس هستیم.

ناصر قفلی رئیس جامعه خیرین مدرسه‌ساز کشور قبل از سخنرانی، به پرچم ایران و به خیرین تعظیم می‌کند و می‌گوید: شما بزرگانی هستید که باید به همه شما تعظیم کنم چرا که شما انسان‌های بزرگی هستید که برای بچه‌ها مدرسه می‌سازید. 

وی به استقبال مردم نیک اندیش از جشنواره خیرین اشاره می‌کند و می‌افزاید: وقتی این جمعیت را می‌بینم خیلی امیدوارم که امشب مشکل مدارس آذربایجان شرقی حل خواهد شد و اعتقاد دارم سرریز آن به جاهای دیگر کشور خواهد رسید. 

14010727000251_Test_NewPhotoFree.JPG

* تجلیل از خیری بزرگ؛ مردی از جنت در زمین

3 برادر بودند که با سختی و پشتکار، توانستند سرمایه‌دار شوند و سال‌ها بعد، مدارس متعدد ساختند؛ آنها مدارس پسرانه را به نام پدرشان «محمد» و مدارس دخترانه را به نام مادرشان «زهرا» نام‌گذاری می‌کردند؛ حالا از 3 برادر، حاج «کریم» مانده است. 

حاج کریم پرچمدار کریمانه خاندانی است که می‌گوید «شاید از روی چهره، فرزندانم یعنی دانش‌آموزان مدارسی که ساختم را نشناسم اما همه را چون پدر دوست دارم». 

در این مراسم با حضور تعدادی از نمایندگان مجلس و وزیر آموزش و پرورش از سردیس خیر مدرسه‌ساز کریم مردانی آذر رونمایی شد. وزیر آموزش و پرورش می‌گوید: کریم مردانی آذر خورشید کهکشان ایران است.

اسماعیلی نایب رئیس کمیسیون آموزش مجلش هم می‌گوید: مظهر تمام معنای خوبی‌ها و مهربانی‌ها است.

پزشکیان نماینده مجلس بیان می‌گوید: این کار ها از دست انسان‌های بزرگ بر می‌آید‌
بیگی نماینده مجلس: شجاعت و از مال گذشتن به راحتی نیست و ایشان اسطوره خیرخواهی ، شجاعت و نیک اندیشی است. 

14010727000245_Test_NewPhotoFree.jpg

14010727000252_Test_NewPhotoFree.JPG

14010727000243_Test_NewPhotoFree.jpg

* نسل تکامل محور، نسل با ایفای مسؤولیت اجتماعی است

یوسف نوری وزیر آموزش و پرورش در این مراسم می‌گوید: خدا راشکر می‌کنم که در محضر نیک‌اندیشان ، ابرار و مردمان سلحشور و تاریخ ساز استان آذربایجان شرقی هستم که نامشان در برگ‌های زرین تاریخ می‌درخشد و امروز برای ایفای مسؤولیت اجتماعی علی رغم همه محدودیت‌ها در این مکان گردهم آمدند تا باز هم برگ زرینی بر تاریخ آذربایجان شرقی بیفزایند. 

وی با اشاره به فرایند طی کمال انسان از نوزادی تا سالمندی، ادامه می‌دهد: نسل تکامل محور، نسل با مسؤولیت اجتماعی است؛ در نظام‌های آموزشی تقسیم‌بندی‌هایی داریم به‌عنوان‌مثال دانشگاه‌های آموزش محور، پژوهش محور و در آخر کارآفرین محور تعریف می‌شود که نسل تکامل‌یافته دانشگاه‌ها امروز نسلی با ایفای مسؤولیت اجتماعی است.

نوری به انواع سواد اشاره می‌کند و می‌افزاید: اول سواد اسمی، بعد سواد مفهومی و در نهایت سواد عملکردی است که سواد عملکردی، چند بعدی است یعنی عمل می‌کند و به دیگران نفع می رساند؛ نهایت سواد، سواد چند بعدی می شود که فرد مسؤولیت اجتماعی را به ظهور و بروز برساند.

وی با بیان اینکه دنیایی که در آن زندگی می‌کنیم، برای این است که دانشی را بیاموزیم، مهارت پیدا کنیم و در راستای مسؤولیت اجتماعی مصرف‌کنیم، می‌گوید: خانواده مردانی آذر یک نمونه برجسته است؛ همانطور که اشاره کردم خورشید کهکشان ما بوده و همیشه تلالو دارد؛ ما دست شما را می بوسیم که یاد می‌دهید مسؤولیت اجتماعی چیست.

14010727000241_Test_NewPhotoFree.jpg

* رونمایی از کتاب خیر مدرسه‌ساز  جواد حاجی علیزاده

«روزی در داروخانه بودم رئیس اداره آموزش و پرورش مرند با من تماس گرفت و گفت که با چند تن از همکاران‌شان در تهران تشریف دارند و می‌خواهند با هم دیداری داشته باشیم. موافقت کردم و آنها به داروخانه آمدند و بعد از طرح موضوع مدرسه‌سازی، از بنده هم درخواست کردند که در این امر مقدس مشارکت کنم.

در ابتدا تصمیم داشتم که من خواستند که مدرسه بسازم؛ در ابتدا قرار بود مدرسه ۶ کلاسه برای معلولان بسازم اما بعد گفتند که احداث مدرسه ۶ کلاسه برای معلولان داوطلب زیادی دارد و اگر می‌توانید یک دبیرستان ۱۲ کلاسه احداث کنید. من هم پاسخ دادم: دبیرستان سهل است، می‌توانم هنرستان بسازم. خیلی خوشحال شدند و گفتند: بهتر از این نمی‌شود.

در این راستا بود که به هنرستان دخترانه‌ای را به نام مادرم فاطمه ابراهیمی احداث کردم. این مدرسه در شهر مرند در 350 متر مربع و در چهار طبقه با آسانسور ساخته شده است». این مطالب حرف‌های خیر مدرسه‌ساز جواد حاجی‌علیزاده است که در این مراسم، کتاب او رونمایی شد.

همچنین زهرا علیپور از ابتدای مراسم، تابلو نقاشی از شهید محمد حاجی علیزاده را آغاز کرد و در هنگام مراسم رونمایی کتاب، به نمایش گذاشت که با تشویق و تحسین حضار مواجه شد. 

در این مراسم خیرین تعهدات متعددی برای ساخت مدرسه در مناطق محروم استان آذربایجان شرقی داشتند که ان‌شاءالله به ساخت مدرسه برای دانش‌آموزان این استان به ویژه در مناطق محروم منجر خواهد شد.

14010727000259_Test_NewPhotoFree.JPG

14010727000255_Test_NewPhotoFree.JPG

 منبع : خبرگزاری فارس 
 
 
 

اشتراک گذاری