مشارکت آنلاین
تاریخ انتشار: 1401/05/18 08:13:21
کد خبر: 3665

در جلسه ای که میان رئیس جامعه خیرین مدرسه ساز کشور و مدیر کل دفتر آموزش های فنی و حرفه ای کار و دانش برگزار شد تصویت شد،

برگزاری کارگروه مهارت آموزی در جامعه خیرین مدرسه ساز کشور

با توجه به اهمیت حوزه مهارت آموزی دانش آموزان و تاکیدات مقام معظم رهبری در این خصوص و سیاست های کلان کشور کارگروهی در راستای مهارت آموزی در جامعه خیرین مدرسه ساز کشور تشکیل می شود.


به گزارش خبرنگار جامعه خیرین مدرسه ساز کشور ، عباس بیات مدیر کل دفتر آموزش های فنی و حرفه ای کاردانش ، صبح امروز 18 مرداد ماه سال 1401 با حضور در دفتر جامعه خیرین مدرسه ساز کشور، با دکتر ناصر قفلی رئیس جامعه خیرین مدرسه ساز کشور دیدار و گفتگو کردند.

در این جلسه مهندس جعفری مدیر عامل ، دکتر مهاجرانی مشاور رئیس جامعه خیرین مدرسه ساز کشور و همسر دکتر قفلی نیز حضور داشتند.

رئیس جامعه خیرین مدرسه ساز کشور در این نشست صمیمانه، با اشاره به اینکه خوشبختانه رویکرد دانش آموزان به سمت هنرستان ها در سال های اخیر افزایش چشمگیری داشته تصریح کرد: گنجاندن رشته های مناسب بازار کار می تواند نقش بسزایی در پرورش نیروی کارآمد داشته باشد.

وی ادامه داد: دانش آموزان امروز می بایست به سمت هنرستان سوق داده شوند که در این خصوص پیشنهاد می دهم کارگروهی راه اندازی و از افراد خیر صاحب نام که در این خصوص تجربیات ارزشمندی دارند استفاده شود.

مدیر عامل جامعه خیرین مدرسه ساز کشور نیز در ادامه ، به طرح های آینده پژوهشی استان خراسان شمالی اشاره کردو افزود: این طرح توسط آموزش و پرورش خراسان شمالی تدوین شده که از ان می توان به عنوان الگویی در مهارت آموزی دانش آموزان استفاده کرد.

وی ادامه داد: در چند سال اخیر بیشتر تمرکز جامعه خیرین مدرسه ساز به سمت توسعه فضاهای آموزشی بوده اما یک سالی است که ساخت هنرستان ها و توجه به مهارت آموزی دانش آموزان از جمله اهداف جامعه خیرین بوده و تشکیل کارگروهی در این خصوص می تواند ما را به سمت اهدافمان هدایت نماید.

عباس بیات مدیر کل دفتر آموزش فنی و حرفه ای کاردانش نیز در ادامه با ارائه گزارشی از کمبود هنرستان ها در کشور اظهار داشت : هفت هزار  هنرستان در کشور دایر است که از این میان تنها 2 هزار و 700 فضای آموزشی هنرستان هستند و مابقی در مقاطع ابتدایی و راهنمایی فعالیت می کنند .

وی  با اشاره به عدم نبود تجهیزات در هنرستان ها تصریح کرد: آموزش مهارت زمانی مهم و معنادار می شود که بخش خصوصی فعالی داشته باشیم .

وی تصریح کرد: ساخت هنرستان ها در کنار شهرک های صنعتی و جوار کارخانه ها  یکی از مواردی است که می بایست مورد توجه قرار گیرد.

دکتر فاطمه مهاجرانی مشاور رئیس جامعه خیرین مدرسه ساز کشور نیز در ادامه اظهار داشت : اگر قرار است در حوزه مهارت آموزی کاری انجام شود می بایست ارگان های ذیربط همسو حرکت کنند .

وی ادامه داد: اداره هنرستان های خیرساز به صورت هیات امنایی ، تدوین رشته های جدید در هنرستان ها با توجه به نیاز بازار کار ، بروز کردن سر فصل ها ، راه اندازی سمپاد مهارتی ، مهارت آموزی در کنار بخش خصوصی ، ارتباط بین بخش خصوصی و آموزش ، پیگیری موضوعاتی که از قبل تدوین شده و .... می تواند نقش مهمی در این راستا ایفا نماید.

گفتنی است : در پایان این جلسه مقرر شده کارگروهی با هدف سیاست گذاری در راستای مهارت آموزی تشکیل شود و در آن از خیرین صاحب نظر ، سازمان فنی و حرفه ای ، دانشگاه فنی و حرفه ای ، اتاق بازرگانی ، سازمان نوسازی مدارس کشور دعوت شود.

نزاکت اللهیاری 


اشتراک گذاری