مشارکت آنلاین
تاریخ انتشار: 1401/03/08 20:13:48
کد خبر: 3539

آیین رونمایی از پلاک یونسکو برای پدر مدرسه سازی ایران و بنیان گذار جامعه خیرین مدرسه ساز

آيين رونمايي از پلاك يونسكو براي زنده ياد محمد رضا حافظي در روز تولد ايشان هشتم خرداد ماه در محل جامعه خيرين مدرسه ساز با حضور خانواده ايشان،دكتر قفلي ريس جامعه خيرين مدرسه ساز و جمعي از مسولين و خيرين برگزار شد.


به گزارش خبرنگار جامعه خيرين مدرسه ساز کشور ، آيين رونمايي از پلاك يونسكو براي زنده ياد محمد رضا حافظي در روز تولد ايشان هشتم خرداد ماه در محل جامعه خيرين مدرسه ساز با حضور خانواده ايشان،دكتر قفلي ريس جامعه خيرين مدرسه ساز ،دكتر ايوبي دبير كل كمسيون ملي يونسكو در ايران  ،مهندس حسابي فرزند پروفسور حسابي ،مهندس جعفری مدیرعامل جامعه ، نجفی افشار معاون مدیرعامل ،بنی آدم رئیس مجمع خیرین مدرسه ساز استان تهران ، دکتر قربانی مدیر عامل مجمع تهران ، خانواده زنده یاد موجانی خیر مدرسه ساز ، پیروزان مدیرعامل شهرستان های استان تهران ، نوید ادهم رئیس کمیسیون مدرسه  یاری ، خانم ها گیتی نژاد و پازوکی  خیرین مدرسه ساز ، دکتر علی اکبر عضو هیات مدیره مجمع تهران  ، دکتر مهاجرانی مشاور رئیس جامعه خیرین مدرسه ساز ،   تقي پور معاون سازمان نوسازي مدارس و جمعي از مسولين و خيرين برگزار شد. 

 

درابتداي مراسم دکتر فاطمه مهاجرانی مشاور رییس جامعه خیرین مدرسه‌ساز با تاكيد بر اينكه،  بعضی آدم‌ها حتی بعد از این ‌که از دنیا می‌روند زنده‌اند و بعضی از آدم‌ها وقتی‌ که هستند هم نيستند دکتر حافظی از جمله انسان هايي برشمردند که وقتی بودند پررنگ بودند و وقتی جسم‌شان هم نیست بازهم پررنگ هستند.

وي در ادامه گفت:  دکتر حافظی ، حاج‌آقا موجانی و تک‌تک بزرگوارانی که این مسیر خیر را بنیان گذاشته‌اند و دنبال می‌کنند آدم‌هایی هستند از جنس فرهنگ، تمدن ، انسان و از جنس زیبایی و خداوند هستند.  خداوندی که طبیعت را برای همه انسان‌ها آفریده. خداوندی که فرصت‌های برابر به ما داد و عادلانه بین ما تقسیم کرده‌است . و از همه مهم‌تر کریمانه با ما برخورد کرده‌است .ان‌شاءالله به لطف خدا بتوانیم به صفت زیبای کرامت ملبس شویم .

دکتر  مهاجرانی با قدردانی از خانواده زنده‌ یاد مو جانی گفت:  دکتر قفلی سکان‌دار مسیر مدرسه‌سازی است ، مسیری که قرار است در آن شاهد تربیت انسان باشیم ، نه‌فقط تحصیل‌کرده.  آدم‌ها می‌توانند هرجایی تحصیل کنند ولی هرجایی انسان نمی‌شوند مدرسه فقط محل درس‌خواندن نیست محل انسان شدن است .

در ادامه اين مراسم دکتر ناصر قفلی رییس جامعه خیرین مدرسه‌ساز گفت: خداوند متعال در همه جا حضور دارد.دکتر حافظی یکی از بندگان مخلص خداوند بود که اجل مهلت نداد همه خواسته‌هایش را عملی کند و مایل بود یک واحد آموزشی بزرگ بسازد .

در ادامه مراسم شهره حافظی دختر مرحوم حافظی به یاد پدر شعری را قرائت کردند.

يك سلامي از سر اخلاص و جان 
بر چنين جمعي بزرگ و مهربان 
مي كنم تقديم شعري بر شما 
روز ميلاد      پدر      جانان ما
بدان حافظي بود مردي خبير 
به دانش بشد خادمي كم نظير 
به هر جا بنا كرد از روي عشق 
كه دانش پژوه را بشد كوي عشق
وطن را به دانش بشد يار اوي 
بكرد اقتدارش چنين جستجوي
بشد مشعلي گرد او صد هزار 
تجمع ز ياران بس بي قرار
كه شد مدرسه سازيش يك نهاد
چنين حافظي راه پاكي نهاد

حجت‌الله ایوبی دبیرکل کمیسیون ملی یونسکو در ایران  هم در ادامه اين مراسم ،با اشاره به ماندگاري نام دكتر حافظي در تاريخ ايران گفت:  خوشحالم در محفلی قرار دارم که محل رویش و نور و امیدواري است .در این محفل چراغ‌ها همیشه روشن است و افرادی که نیکو صفت و خیراندیش و مهربان هستند مثل نور همیشه می‌درخشند.  آن‌ها به فردای این مملکت فکر می‌کنند و پنجره‌ای هستند برای نور و روشنایی.  نورها جمله یار یکدیگر اند و به قول حضرت شمس تبریزی نورها هیچ تعارضی با هم ندارند و همه با هم جهان را روشن می‌کنند و این برای ما جای خوشبختی است.  

وي ادامه داد: کاری که دکتر حافظی انجام داد برای همیشه ماندگار است.  ما نیکوکار و هنرمند سابق و یا دانشمند سابق نداریم ولی بقیه پست‌ها تمام می‌شوند مثل مدیر سابق مدیرکل سابق که چند صباحی هستند و پایان می‌پذیرند.  اما کسانی که در عرصه نیکوکاری و علم و دانش فعالیت می‌کنند همیشه بر صدرهستند و مورد احترام همه قرار دارند .نزدیک به هشتاد سال قبل بعد از جنگ جهانی دوم عده‌ای در سازمان یونسکو  نشستند و گفتند راه برون رفت از بحران‌های جهانی آموزش و علم و فرهنگ است . سازمانی را به‌عنوان سازمان علمی آموزشی و فرهنگی یونسکو پایه‌گذاری کردند . در ماده اول آن آمده‌است برای این‌که خشونت از ذهن و جان‌ها بیرون برود و جهان گرفتار خشونت نشود باید با آموزش و علم و فرهنگ خشونت را از ذهن و جان و اندیشه مردم بیرون کنیم . سال‌های سال است که این سازمان برای آموزش تلاش می‌کند و همه به این باور جمعی درست رسیده‌اند که برای از بین بردن نابرابری باید با آموزش آغاز کرد .همه می‌دانیم که آموزش یک کلید است و بزرگانی چون دكتر حافظي هر زمانيكه یک جوان فارغ‌التحصیل می‌شود و هر بار که پرچم علم برافراشته می‌شود زادروز این مرد بزرگ است که با همت و تلاش او پرچم آموزش در کشور ما بلند است.  امروز ایران به مدرسه بزرگ تبدیل‌شده و به‌خاطر همت شما عزیزان است و ما می‌دانیم که دستگاه‌های دولتی توان و امکان این را ندارند.  به شما تبریک می‌گویم و نبود انسان بزرگواری چون دکتر حافظی را تسلیت می‌گویم و از جهتی شما یاران و افرادی مثل دختر دکتر حافظی عهد بسته‌اید که راه او را ادامه بدهید . تا نیکوکاری هست و این سنت ایرانی و اسلامی ما ادامه دارد نام ایشان همیشه زنده است .خداوند این لطف را به شما کرده که به جمع خیرین نیکوکار بپیوندید . ما قدر شما را می‌دانیم و به این باور رسیدیم که شما هستید که ایران را نجات می‌دهید و ایران بیش‌از گذشته به شما نیاز دارد .امروز مرز مفهوم مدرسه تغییر کرده‌است مدرسه فقط ساختمان نیست. آموزش دیگر فقط مدرسه رفتن نیست.  امروز آموزش در یونسکو در عرصه‌های مختلف تعریف می‌شود.  آموزش مهارت‌های زندگی ، سواد مالی و رسانه‌ای و موارد دیگر که در کنار مدرسه رفتن به آن‌ها نیاز داریم و باید دانش‌آموزان یاد بگیرند و ما در این زمینه به کمک شما خیرین بازهم نیاز داریم . امروز با زبان‌ها و بیان‌های مختلف و ابزار مختلف یک نهضت را برای آموزش آغاز کرده‌اند و امیدوار هستیم بچه‌هایی مثل پروفسور حسابی در این مراکز علمی تربیت بشوند و این موج رفتن از کشور و رفتن تجربه از کشور متوقف شود .

در ادامه مراسم مهندس حسابی فرزند پروفسور حسابی با بیان خاطره‌ای از حضور مرحوم دکتر حافظی در منزل دکتر حسابی گفت : من افتخار پذیرایی از دکتر حافظی را در منزل پدرم داشتم و یک جمله به یادگار از ایشان برای من مهر مبارکی است که همیشه به یاد دارم. زمانی‌که ایشان به منزل ما آمدند گفتند خیلی کار دارند و بیست دقیقه بیشتر پیش ما نمی‌ماند ولی زمانی‌که منزل ما را ترک می‌کردند متوجه شدیم پنج ساعت و 17 دقیقه آن‌جا بودند و این بجز عشق و علاقه نبود که می‌خواستند بیشتر با زندگی دکتر حسابی آشنا شوند.  زمانی‌که از در بیرون می‌رفتند به من گفتند شما یاد دکتر حسابی را در ایران زنده نگه دارید تا من بتوانم افراد بیشتری را به جامعه خیرین مدرسه‌ساز اضافه کنم .

وي ادامه داد: اگر بخواهم مثالی از دوران کودکی خودم بگویم باید به این‌موضوع اشاره کنم که دکتر حسابی 28 سال نماینده ایران در کنفرانس‌های اتمی بود و 13 سال  نماینده ایران در کنفرانس فضا و8  سال نماینده ایران در کنفرانس لایه ازن بود. زمانی‌که با دکتر به پاریس رفته بودیم  بعد از پايان يك کنفرانس برای گردش ما را به خانه ویکتور هوگو بردند و در آن‌جا پشت میز غذا  ،کتابخانه و حتی محل استراحت ویکتور هوگو نشستیم و از نزدیک آنها را دیدیم. شخصی که راهنمای ما بود گفت در دو دانشگاه سوربون و نانسی فرانسه  رشته ویکتور هوگو شناسی تدریس می‌شود و باید ما تمام بزرگانی که در عرصه علم فعالیت می‌کردند را بهتر بشناسیم .نکته جالب این‌که هزینه نگهداری از قصر و محل زندگی ویکتور هوگو را دولت فرانسه می‌داد تنها به این دلیل که ویکتور هوگو را زنده نگه دارد تا فرانسه برای فرانسه بماند .شما عزیزان هم در این‌جا جمع شدید تا نهضت و انقلاب عظیم مدرسه‌سازی را زنده نگه دارید . بعد از جنگ جهانی دوم که تمام آلمان با خاک یکسان شده بود اعلام کردند مردم بیایند تا حدود خانه‌هایشان را مشخص کنند. 90 درصد آلمانی‌ها گفتند خانه‌های ما را نسازید و هزینه آن را برای ساخت مدرسه صرف کنید.  20سال آن‌ها در خانه‌های چهل متری و شصت‌متری در اتاق‌های کوچک زندگی کردند تا زندگی خودشان را بسازند ما هم باید کاری کنیم که مردم با فرهنگ و اساطيرخودشان همين گونه آشنا شوند .

در پایان این مراسم از پلاک یونسکو بزای زنده یاد محمد رضا حافظی رونمایی شد.

گفتنی است :پلاک یونسکو برای افراد شاخص و فرهیخته در زمینه های علمی و فرهنگی که توسط یونسکو  تایید شده  در کنار درب منزل یا محیط کار اهدا می شود.



اشتراک گذاری