مشارکت آنلاین
تاریخ انتشار: 1401/03/03 07:54:51
کد خبر: 3530

به همت سعید جلالی خیر مدرسه ساز و ریس مجمع خیرین مدرسه ساز آذربایجان شرقی؛

مدرسه غیرانتفاعی ایتام از سوی یونیسف تقدیر شد

ساخت اولين مدرسه غير انتفاعي براي ايتام و اشتغالزايي براي مادران آنها در كنار راه اندازي 8 سازمان مردم نهاد تنها بخشي از فعاليت هاي مرد بزرگي است كه اين روزها دغدغه ساخت مدرسه و كمك به دانش آموزاني دارد كه قرار است آينده سازان كشور باشد.


به گزارش خبرنگار جامعه خيرين مدرسه سازسعيد جلالي  كه 68 بهار را پشت سر گذاشته است  از سال 1388 وارد مجمع خيرين مدرسه ساز شد و سالهاست رياست اين مجمع را برعهده دارد. اهالي تبريز اور ا با عنوان مردي مي شناسند كه براي رفع فقر و محروميت و رسيدگي به مردم نيازمند تلاش مي كند و در كنار آن با كمك خيرين تبريز فضاي آموزشي مناسبي براي دانش آموزان فراهم مي كند.

او كه سالهاست در كارهاي فرهنگي و انتشاراتي فعاليت مي كند مي گويد: سال 1395 دكتر احمد ميدري معاون وزیر کار ، آماري ارايه كرد كه در آن 43 درصد كودكان مناطق دوزبانه ( آذري و فارسي ) كه در پايه اول مردود شدند كساني هستند كه نتوانستند در مقطع پيش دبستاني درس بخوانند. دلايلي كه باعث شد آنها نتواننند در اين مقطع تحصيل كنند به خاطر فقر و وضعيت بد مالي خانواده ها بود. از همان جا ايده ساخت مدرسه غير انتفاعي براي ايتام و كساني كه سرپرست خانواده فوت كرده و يا در زندان است و يا به دليل اعتياد بالاي سر خانواده نيست به ذهن من رسيد. تصيم گرفتم دو مدرسه پسرانه و دخترانه با بهترين امكانات بسازم تا دانش آموزان آن دغدغه كتاب ، لوازم التحرير ، كيف و كفش و لباس ، تغذيه و اياب و ذهاب نداشته باشند. همه اينها براي دانش آموزان اين مدرسه رايگان است. .مي خواستم خانواده ها ديگر مشكلي براي فرستادن بچه ها به مدرسه و درس خواندن آنها نداشته باشند. امروز در اين مدرسه 286 دانش آموز تحصيل مي كنند و هزينه ساليانه آن بالغ بر 2 ميليارد و 500 ميليون تومان يعني هزينه ساخت يك مدرسه 6 كلاسه است كه همه آن را تقبل كردیم و پرداخت مي كنیم.

وي ادامه داد: سال 2019 اين مدرسه از سوي سازمان يونيسيف در شهر كلن آلمان مورد تاييد و تقدير قرار گرفت. در كنار آن موسسه خيريه صبح روشن را تاسيس كرديم تا براي مادران ايتام اشتغالزايي كنيم. مادران اين دانش آموزان كه همسران خود را از دست داده اند و يا در زندان هستند كارهاي مربوط به فرآوري غذا مي كنند و همه مواد براي تولید را من مي دهیم و همه سود توليد را آنها مي برند.

جلالي در ادامه به نشست جهاني بشردوستانه اشاره كرد و گفت: اين نشست در باكو برگزار شد و من هم دعوت بودم. دراين نشست  14 نفر برنده جايزه نوبل حضور داشتند و سخنراني كردند. قرار بود آنها ثمره زندگي شان را در 5 دقيقه بيان كنند. از 93 كشور در این نشست حضور داشتند. آنها گفتند راه توسعه و سعادت هر كشوراز راه آموزش است . اين پيام مهمي بود و انگيزه اي شد تا بيشتر در حوزه آموزش و پرورش سرمايه گذاري و تبليغ كنم و همه سرمايه هاي اجتماعي را به اين سو سوق بدهم.

وي با اشاره به استعداديابي دانش آموزان اين مدرسه گفت: بعداز پايان دوره پيش دبستاني بدون در نظر گرفتن وضعيت و شرايط خانواده و موقعيت پدر كه سايه اش بالاي سر خانواده نيست از بچه ها استعداديابي مي كنيم تا بين آنها دانش آموزان نخبه را شناسايي كنيم.  آنهايي كه نخبه باشند به پايه اول مي روند . اگر به تشخیص كارشناسان هوش بچه ای معمولي باشد او را بورسيه مي كنيم تا در مدرسه دولتي ادامه تحصيل بدهد. و اگر هم كند ذهن باشند كه همه هزينه هاي اين دانش آموز را پرداخت مي كنيم. الان 51 دانش آموز نخبه و تيزهوش در اين مدرسه درس مي خوانند.

وي درباره جذب مشاركت خيرين براي ساخت مدرسه در استان آذربايجان شرقي گفت: استان ما 5 درصد از جمعيت ايران را به خود اختصاص داده اما سال گذشته در زمينه جذب مشاركت خيرين براي ساخت مدرسه 10 درصد جذب مشارکت های مردمی كل كشور را به خود اختصاص داد. در مجموع 300 ميليارد تومان براي ساخت فضاي آموزشي كمك شده است و اين در حالي است كه استان ما دو اتفاق مهم زلزله سال 91 اهر و ارسباران و زلزله سال 1399 ميانه و سراب را پشت سرگذاشته است. هم اكنون 485 كلاس درس توسط خيرين در حال ساخت است و نكته جالب اينكه سال 1391 در روستاي باجه باج كه كانون زلزله بود يك دبستان تحت عنوان كودكان ايران زمين ساختيم.

ريس مجمع خيرين مدرسه ساز با اشاره به اينكه تبريز از زمان صفويه و قاجاريه در مسير جاده ابريشم قرار داشته و به همين دليل فرهنگ آموزش و پرورش زودتر از بقيه شهرها به تبريز رسيده است گفت : علت اينكه تبريز بنيان گذار مدارس نوين در ايران است به دليل مرحوم رشديه و به خاطرارتباطات اقليمي بوده است. خيلي از عزيزاني كه خارج از كشور زندگي مي كنند تمايل دارند در امر مدرسه سازي كمك كنند . يكي از آنها كه سالهاست مدرسه مي سازد و تاكنون بيش از 500 مدرسه ساخته ولي هيچگاه اجازه نداده نامش سردر مدارس ثبت شود حاج جليل خسروشاهي است . يكي از افتخارات استان ما برادران مرداني آذر هستند كه 4 مجتمع آموزشي ساخته اند . دهه 70 تصميم گرفتيم براي نابينايان شهر كه برخي از آنها گدايي مي كردند فكری كنيم. كارگاهي براي آنها ساختم تحت عنوان كارگاه روشن و امروز بيش از 30 نابينا در آن كار مي كنند و وسايل فرچه كفاشي با دم گاو درست می كنند. همچنين انجمن خيريه كتابخانه سازان استان را بنيانگذاري كردم و افتخار مي كنم كه عضو هيات مديره و امناي حاميان علم و فناوري ايران هستم.


اشتراک گذاری