مشارکت آنلاین
تاریخ انتشار: 1401/02/29 06:48:37
کد خبر: 3516

معاون سازمان برنامه و بودجه کشور:

تخصیص اعتبارات مدرسه‌سازی در اولویت است/ نیازمند باز طراحی ریل گذاری در نظام تعلیم و تربیت هستیم

معاون امور علمی، فرهنگی و اجتماعی سازمان برنامه و بودجه کشور در گردهمایی مدیران کل نوسازی مدارس استان‌‌ها، گفت: با توجه به زمان طلایی بهره برداری از پروژه های آموزشی، تخصیص اعتبارات نوسازی مدارس در اولویت است.


 علیرضا علی احمدی معاون امور علمی، فرهنگی و اجتماعی سازمان برنامه و بودجه و از وزرای اسبق آموزش و پرورش، با حضور در گردهمایی مدیران کل نوسازی مدارس استان‌های سراسر کشور، گفت: پیشبرد امور نوسازی مدارس در حوزه اعتبارات و تخصیص‌ها نیازمند هماهنگی و تعامل قوی با وزارت خانه، و ادارات کل تابعه استان‌ها با استانداری‌ها و سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان است. 

وی با بیان اینکه علی‌رغم کمبودها و تنگناهایی که وجود دارد، دولت منابع مدرسه‌سازی را افزایش و تخصیص می دهد، تصریح کرد: به هر صورت در سطح کلان آموزش و پرورش به تنهایی نمی‌تواند بار سنگین تعلیم و تربیت را به دوش بکشد و نیازمند برنامه ملی برای هماهنگی و همکاری همه دستگاه‌ها و نهادها هستیم.

علی احمدی به شناسایی ظرفیت‌های موجود در بخش غیر دولتی اشاره کرد و اظهار داشت: همچنان باید مشارکت‌های مردمی توسعه پیدا کند و منابع و امکاناتی که وجود دارد با تمهیدات و تدبیری که اندیشیده می شود مورد استفاده و بهره برداری قرار گیرد.

معاون سازمان برنامه و بودجه با اذعان به آنکه اوراق مشارکت سه ساله برای پروژه‌های آموزش و پرورش کارایی چندانی نخواهد داشت، تاکید کرد: با توجه به اینکه زمان طلایی تکمیل پروژه های آموزشی شش ماهه اول سال است، بنابراین لازم در توزیع و تخصیص ها اعتبارات بودجه تملک دارایی سرمایه‌ای سازمان نوسازی مدارس را در اولویت قرار دهیم.

علی احمدی با اشاره به ظرفیت سفرهای استانی رئیس جمهور  در تامین اعتبارات طرح های نیمه تمام، افزود: در قانون بودجه نیز تامین منابع مورد نیاز از احکام دائمی و ردیف‌های دیگر از جمله یک شهرستان محروم در هر استان که در جدول 17 پیش بینی شده است، صندوق های پیشرفت و عدالت استانی، ظرفیت فروش اموال و دارایی های مازاد، با تمهیدات لازم می تواند اعتبار خوبی را حاصل کند.

وی اضافه کرد: ظرفیت جدیدی در قانون بودجه اضافه شده که در عوض توافقنامه سه مرحله ای و سه جانبه‌ای که هم اکنون انجام می شود، با تسهیل و تسریع شرایط موافقت‌نامه انعطافی  که در جابجایی اعتبارات یک منطقه مورد نیاز است، وجود داشته باشد.

معاون امور علمی، فرهنگی و اجتماعی سازمان برنامه و بودجه کشور در خصوص مطالبه و جذب سهم اعتبارات استانی نیز به وجود مشکلاتی در این راستا اشاره کرد و افزود: البته ما نیز برای تسهیل امور تغییراتی را در ارتقای تشکیلات و بهبود فرایندها داشته ایم.

وزیر سابق آموزش و پرورش با تصریح اینکه آموزش و پرورش با مشکلات عدیده روبروست اظهار داشت: رویه کنونی و استمرار سیاق سابق جوابگوی نیازهای امروز نیست، از این جهت نیازمند باز طراحی ریل گذاری در نظام تعلیم و تربیت هستیم و باید نهادهای مختلف پای کار بیایند و کمک کنند.

وی ادامه داد: باید نیازهای حقیقی آموزش و پرورش سنجیده و شناسایی شود، تا با توجیه و تبیین شرایط موجود برای سایر مسئولان و ترسیم نگاه واقع بینانه در پرتو یک تعامل نزدیک و سازنده مسائل این حوزه را هم در بخش زیرساختی و هم منابع انسانی و محتوای آموزشی که مورد تاکید مقام معظم رهبری نیز می‌یاشد، برطرف کرد.

علی احمدی در پایان ابراز امیدواری کرد کارگروه آموزش و پرورش در تدوین برنامه هفتم توسعه برای منابع پایدار مواد و راهکارهای مورد نیاز را بر مبنای سند تحول دولت سیزدهم ایجاد و پیش بینی نماید.


اشتراک گذاری