مشارکت آنلاین
تاریخ انتشار: 1401/02/27 10:39:04
کد خبر: 3508

به میزبانی مجمع خیرین مدرسه ساز اصفهان گردهمایی روسای مجامع خیرین برگزار شد،

دیدار وزیر آموزش و پرورش با روسای مجامع خیرین مدرسه ساز کشور/ درخواست خیرین از وزیر آموزش و پرورش

دکتر نوری و دکتر رخشانی مهر عصر امروز در گردهمایی روسای مجامع خیرین مدرسه ساز کشور حضور بهم رساندند و با اعضای جامعه خیرین مدرسه ساز دیدار و گفتگو کردند .


به گزارش خبرنگار جامعه خیرین مدرسه ساز کشور ، دکتر نوری وزیر آموزش و پرورش به همراه دکتر رخشانی مهر معاون وزیر و رئیس سازمان نوسازی مدارس کشور ، دکتر مرتضوی استاندار استان اصفهان ،گل شیرازی رئیس اتاق بازرگانی استان اصفهان ، در گردهمایی روسای مجامع خیرین مدرسه ساز کشور حضور بهم رساندند و با اعضای این مجموعه دیدار و گفتگو کردند .

در این مراسم که در هتل عباسی به میزبان مجمع خیرین مدرسه ساز استان اصفهان برگزار شده بود روسای 31 استان به همراه اعضای هیات مدیره جامعه خیرین ، رئیس و مدیر عامل جامعه خیرین حضور داشتند.

در این گردهمایی اعضای جامعه خیرین مدرسه ساز کشور به نمایندگی از روسای مجامع مشکلات و موانع موجود بر سر راه خیرین را مطرح کردند .

دکتر مجتبی ملا احمدی رئیس مجمع خیرین مدرسه ساز استان اصفهان و عضو هیات مدیره جامعه خیرین مدرسه ساز کشور ضمن خیر مقدم به نمایندگان 40 هزار خیر مدرسه ساز کشور و میهمان ویژه (دکتر نوری وزیر آموزش و پرورش ، دکترمرتضوی استاندار اصفهان  ، ومسعود گلشیرازی رئیس اتاق بازرگانی اصفهان ، دکتر رخشانی مهر رئیس سازمان نوسازی مدارس کشور )  این استان  تصریح کرد:اگر امروز توفیقی در استان اصفهان نصیب ما شده تعامل ، همکاری ، ارتباط تمام قد با استاندار و اتاق بازرگانی این استان است .

وی افزود:  مانقطه هدف را در بخش خصوصی (اتاق بازرگانی ) قرار داده ایم  به طوریکه بالای 80 درصد خیرین ما از اتاق بازرگانی هستند . در ماه مبارک رمضان جلسه ای با فعالین  اقتصادی داشتیم و مقرر شد 32 هنرستان در این استان ساخته شود که تفاهم نامه آن به امضا رسید .

وی ادامه داد:  متاسفانه به دلیل شیوع بیماری کرونا دو سالی  از برگزاری گردهمایی روسا محروم بودیم و امروز میزبان اعضای هیات مدیره جامعه خیرین و روسای جامعه خیرین مدرسه ساز کشور هستیم .

 

بیش از 300 فضای آموزشی خیر ساز مشارکتی در اصفهان منتظر تامین منابع دولتی است 

استاندار اصفهان در گردهمایی روسای مجامع خیرین مدرسه ساز کشور گفت: اگر راه برای خیران باز شود و پیشگامان این عرصه، مسیر را به نحوی برای سایر خیران معرفی کنند این میدان بسیار متفاوت و موثر عمل خواهند کرد.
سید رضا مرتضوی با بیان اینکه توانمندسازی دانش آموزان یک برنامه راهبردی است و این آینده کشورمان را ضمانت می‌کند، افزود: در مجمع خیران، صنایع و فعالان اقتصادی و مدنی استان اصفهان ظرفیتی را فراهم کردند و گام‌هایی در این زمینه برداشته شده، اما این به معنای محرومیت زدایی نیست.
وی با اشاره به اینکه اصفهان با تمدن چند صدساله اکنون حدود ۸۰۰ هزار نفر حاشیه نشین دارد که با جمعیت برخی استان‌های کشور برابر است گفت: انتظار می‌رود که با تدبیر وزیر آموزش و پرورش، حوزه آموزش از این گرفتاری نجات یابد.
استاندار اصفهان با بیان اینکه در استان اصفهان که ۱۰۰ واحد آموزشی به دلیل فرونشست زمین تخلیه شده افزود: ۳۳۰ واحد آموزشی دارد که خیران سهم خود را انجام داده‌اند و اکنون طرف آن دولت است.
 

تامین سرویس های بهداشتی در مدارس یکی از اهداف حامعه خیرین مدسه ساز کشور 

دکتر قفلی رئیس جامعه خیرین مدرسه ساز کشور در ادامه تصریح کرد: شرکت در نمایشگاها و معرفی فعالیت های جامعه خیرین مدرسه ساز می تواند نقش بسزایی در گسترش فعالیت های جامعه خیرین داشته باشد.

وی ادامه داد: 40 هزار خیر مدرسه ساز در سطح کشور فعالیت می کنند  که توقع داریم این رقم را به 80 هزار نفر افزایش دهیم .

رئیس جامعه خیرین مدرسه ساز کشور خاطر نشان کرد: تغییر نام مدارس خیر ساز  حرام است که از جناب وزیر آموزش و پرورش می خواهیم با این امر برخوردی جدی انجام دهد .

دکتر قفلی با اشاره به اینکه 137 هزار دانش آموز افغان در شهرستان های استان تهران تحصیل می کنند  که نیاز به ساخت 600 مدرسه دارند گفت : رویکرد جدید جامعه خیرین مدرسه ساز تامین سرویس بهداشتی مدارس در کشور است .

بیشترین آمار مدارس سنگی از آن خوزستان است 

مهندس قلم چی عضو هیات مدیره گفت : جذب خیر جدید ، تعامل با اتاق های بازرگانی ، تعامل با استانداری ها ،حمایت خیرین بعد از ساخت مدارس از مدرسه شان ، برگزاری جلسه بعدی روسای مجامع مهر امسال در مشهد ، 80  مدرسه در کرمانشاه تخریب شد و به جای ان با مشارکت خیرین 330 مدرسه ساخته شد، ساخت مدرسه ای غیر دولتی در تبریز که یکی از بهترین مدارس در آلمان شناخته شد .تشکیل گروه جوانان خیرین مدرسه ساز در  استان اصفهان از جمله ایده ها و اقدامات مجامع در سطح کشور بود که صبح امروز در جلسه روسای مجامع خیرین مدرسه ساز مطرح شد. 

در ادامه حاج اقا کمیلی رئیس مجمع خیرین مدرسه ساز استان گلستان ،  شعری در وصف خیرین در محضر وزیر قرائت کرد.

خانم زیبا صالح پور رئیس مجمع خیرین مدرسه ساز استان خوزستان و یکی دیگر از نمایندگان روسای مجامع در ادامه گفت : استان خوزستان جزو استان هایی است که بعد از جنگ تحمیلی بیشترین مدارس در آن ساخته شد اما متاسفانه همچنان با بحث کمبود فضاهای آموزشی مواجه است به طوریکه بیشترین آمار مدارس سنگی را در ایران دارد.

وی ادامه داد: خوزستان هنوز با استاندارفضای آموزشی کشور فاصله زیادی دارد. جذب خیرین و پیدا کردن خیرین چدید از جمله مواردی است که در جلسه صبح مطرح شد . خیرین عاشقانی هستند که عشق انها معرفت است و مال خود را وقف می کنند تا پایه های نظام را محکم کنند. خیرین بار سنگینی را از دوش دولت بر می دارند . از وزیر آموزش و پرورش  درخواست می کنیم به خاطر ارج نهادن به حفظ نام خیرین به مدیران کل اموزش و پرورش دستور دهند  در کنار انها حضور داشته باشند .

دکتر گلشیرازی ریاست اتاق بازرگانی استان اصفهان در ادامه این برنامه, اذعان داشت : تخصیص بخشی از مالیات به حوزه مسئولت اجتماعی از جمله مواردی است که از وزیر آموزش و پرورش خواهش می کنیم آن را در مجلس مطرح نمایند.

آقای شاهسورانی یکی دیگر از اعضای هیات مدیره جامعه خیرین به نمایندگی از روسای مجامع خطاب به وزیر آموزش و پرورش اظهار داشت :مفاد تفاهم نامه بین جامعه خیرین و آموزش و پرورش تقدیم شما شده است که مفاد ان را مطالعه بفرمایید .نگاه به مدرسه بدون نگاه به دانش آموز و معلم امکان پذیر نیست . امروز در جامعه، خیرین مدرسه ساز فقط بسنده به مدرسه سازی نمی کنند . برای اعتلای آموزش و پرورش نیاز است که تمام مواردی که در این تفاهم نامه گنجانده با نظر شما به امضا برسد و راهی برای خیرین باشد که در بحث مدرسه یاری نیز حرکت کنند. آموزش و پرورش همواره نیازمند کمک است و این ارگان دارا ترین سازمان این کشور است و دارایی آن ، دانش اموزان و املاکی است که در بهترین نقاط وجود دارد و بلا استفاده مانده که می بایست برای آن راهکاری اندیشیده شود.

دکتر اسپروین رئیس مجمع خیرین مدرسه ساز استان البرز و نماینده روسای مجامع خیرین در ادامه افزود : یکی از معضلاتی که در حال حاضر خیرین را ازار می دهد دلسردی است که به خاطر عدم تکمیل پروژها ی مشارکتی وجود دارد . باید گذر کرد از روشهای سنتی و الگوهایی نوین را سرمشق قرار داد .

وی پیشنهاد داد : صندوق های سرمایه گذاری در 32 استان تشکیل شود تا بتوان به کمک آن به مشکلات خیرین چیره شد.

سهم ۹ درصدی آموزش و پرورش از اعتبارات عمرانی کشور

مهراله رخشانی‌مهر معاون وزیر آموزش و پرورش در گردهمایی رؤسای مجامع خیرین مدرسه‌ساز کشور که امروز سه شنبه ۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۱ در اصفهان برگزار شد، با اشاره به روند رو به رشد مشارکت خیرین در مدرسه‌سازی، گفت: از سال ۱۳۷۷ و اولین جشنواره خیرین مدرسه‌ساز تا سال ۱۴۰۰ مشارکت خیرین افزایش چشمگیری داشت و به سقف ۳ هزار و ۳۰۰ میلیارد تومان رسید، که پیش بینی می‌کنیم در جشنواره بعدی از این میزان نیز بیشتر شود.

وی با اشاره به افزایش اعتبارات ردیف مشارکتی همگام با تعهدات خیرین طی سالیان اخیر، افزود:  سال ۱۳۹۹ تعهد دولت به ۲ هزار و ۳۰۰ میلیارد تومان رسید و سال ۱۴۰۰ هم این اعتبار تکرار شد. برای  امسال نیز این روند افزایشی ادامه دارد و ۳ هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان برای تکمیل پروژه‌های خیر ساز با افزایش ۳۵ درصدی پیش بینی شده که نگرانی بابت تخصیص آن نداریم.

رخشانی مهر با بیان اینکه سهم امسال ما از اعتبارات عمرانی کشور ۹ درصد است، گفت: حدود ۱۳ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان اعتبار ملی، جدا از اعتبارات استانی و کمک خیرین برای مدرسه سازی پیش بینی شده که اتفاق خوبی در حوزه اعتبارات آموزش و پرورش است.

وی با بیان اینکه پروژه‌های خیری بزرگی در استان اصفهان در حال اجراست، خاطرنشان کرد: میانگین طول دوره ساخت پروژه‌های خیر ساز حدود ۲ سال و ۷ ماه است که نسبت به پروژه‌های عمرانی کشور بسیار کمتر است، اما در استان اصفهان این زمان ۳ سال و ۷ ماه است.

رئیس سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور به برنامه‌های پیش بینی شده برای فرونشست زمین و پروژه‌های تخریب شده اشاره و تصریح کرد: در سفر رئیس جمهور به اصفهان بیش از هزار میلیارد تومان اعتبار مصوب در حوزه مدرسه‌سازی داشتیم. همراهی وزیر آموزش و پرورش و استاندار اصفهان باعث شد حدود ۳۹۰ میلیارد تومان برای مقاوم سازی مدارس درگیر فرونشست زمین تخصیص یابد که قرار شد ۵۰ درصد توسط سازمان برنامه و بودجه و ۵۰ درصد از محل فروش املاک مازاد تامین شود تا دغدغه‌های این بخش کمتر شود.

معاون وزیر آموزش و پرورش ادامه داد: مابقی این اعتبار مصوب نیز برای تکمیل پروژه‌های نیمه تمام خیر ساز و جمع آوری مدارس سنگی و کانکسی درنظر گرفته شده است.

رخشانی‌مهر با اشاره به اینکه مکاتبه‌ای با استانداران کشور انجام دادیم و درخواست کردیم قوانین و مقررات فروش املاک مازاد را پیگیری کنند، اظهار کرد: مقرر شد موضوع هنرستان‌های جوار صنایع نیز در دستور کار جدی استان‌ها قرار گیرد.

وی خاطر نشان کرد: امسال سهم ما از اعتبارات کشور بیش از 9 درصد است که برای سال 1401 تکرار شده است . 

خیرین مدرسه‌ساز در تحقق اهداف تربیتی نقش ارزنده‌ای دارند

یوسف نوری وزیر آموزش و پرورش در گردهمایی رؤسای مجامع خیرین مدرسه‌ساز استان‌های کشور در اصفهان، با اشاره به اینکه در این مدت جز ایثار و گذشت چیزی از خیرین ندیدیم، گفت: براساس آیه شریفه قرآن، خیرین از مؤمنین هستند و ما قدردان زحمات آنها هستیم.

وی با اشاره به دو دیدگاهی که در حوزه خیرین وجود دارد، گفت: یک نگاه افزایش زیرساخت‌های فیزیکی است که از نظر اقتصادی باعث افزایش اشتغال و رشد اقتصادی می‌شود، اما دیدگاه اقتصاد کلان در حوزه آموزش در راستای تحقق اهداف تربیتی است. در دوره جدید تلاش می‌کنیم تمامی فعالیت‌های وزارت آموزش و پرورش دارای پشتوانه علمی و پیوست فرهنگی باشد.

وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه ما در تعلیم و تربیت می‌گوییم فرد باسواد شود، توضیح داد: سواد چند بعدی است و در دنیا وقتی فردی به سواد عملکردی برسد و مسئولیت اجتماعی خود را هم ایفا کند گفته می‌شود سواد چند بعدی دارد.

وی با بیان اینکه خیرین مدرسه ساز سواد چند بعدی دارند، گفت: خیر سرمایه بزرگی است که با هیچ پولی نمی‌توان آن را سنجید. خیرین کسانی هستند که از مال خود انفاق می‌کنند که خدا و ملائکه بر آن‌ها درود می‌فرستد. 

نوری ادامه داد: مقام معظم رهبری در بیانیه گام دوم، یکی از هفت برکتی که عنوان می‌کنند مشارکت خیرین در امور اجتماعی و فرهنگی است. ما هم قدر این برکت را می‌دانیم و امیدواریم همه در راه انجام وظیفه خطیر تعلیم و تربیت موفق باشیم.

در پایان این جلسه تفاهم نامه بین جامعه خیرین مدرسه ساز کشور و وزارت آموزش و پرورش با محوریت مدرسه یاری به امضا رسید و دکتر قفلی با اهدا لوح و هدیه ای از زحمات دکتر ملا احمدی قدردانی کرد.

اهدای نشان سفیر مدرسه سازی به مجری صدا و سیما مهدی آقا بیگی توسط دکتر ملا احمدی رئیس مجمع خیرین مدرسه ساز استان اصفهان از دیگر برنامه های این گردهمایی بود.

نزاکت اللهیاری 

 


اشتراک گذاری