مشارکت آنلاین
تاریخ انتشار: 1400/12/09 07:54:48
کد خبر: 3393

با حضور وزیر آموزش و پرورش ،

چهل و پنجمین جلسه هیات مدیره جامعه خیرین مدرسه ساز کشور برگزار شد

چهل و پنجمین جلسه هیات مدیره جامعه خیرین مدرسه ساز کشور صبح امروز 9 اسفندماه سال 1400 در محل وزارت آموزش و پرورش و با حضور یوسف نوری ، مهراله رخشانی مهر ، دکتر قفلی و اعضای هیات مدیره برگزار شد .


به گزارش خبرنگار جامعه خیرین مدرسه ساز کشور ، در این جلسه یوسف نوری وزیر آموزش و پرورش ، مهراله رخشانی مهر رئیس سازمان نوسازی مدارس کشور ، دکتر قفلی رئیس جامعه خیرین مدرسه ساز کشور ، مهندس جعفری مدیر عامل ، نوید ادهم رئیس کمیسیون مدرسه یاری، خان محمدی  مشاور و مسول قرارگاه عدالت اموزشي  و اعضای هیات مدیره ( مهندس قلم چی ، حمید رضا شاه حسینی ، دکتر میر باقری ، دکتر ملا احمدی ، رادمنش ، عبدالرحمن نیاکان ، مهندس دانمشهر ) برگزار شد.

در ابتدای  این جلسه مهندس دانشمهر گزارشی ازاهم فعالیت های انجام شده در  جامعه خیرین مدرسه ساز کشور طی جلسه چهل و چهارم و چهل و پنجم را ارائه داد و سپس گزارشی از رزومه اعضای جدید هیات مدیره را مطرح کرد.

ساخت 10 هزار سرویس بهداشتی در مدارس به همت خیرین 

دکتر قفلی رئیس جامعه خیرین مدرسه ساز کشور در ادامه ضمن تبریک ایام مبعث رسول اکرم (ص) اظهار داشت : در چند سال اخیر 50 درصد مدارس کشور به همت خیرین مدرسه ساز ساخته شده است  .

وی ادامه داد: 10 هزار سرویس بهداشتی در مدارس کشور کمبود داریم که امیدواریم با مشارکت سازمان نوسازی و خیرین مدرسه ساز هرچه زودتر ساخته شود .

وی به رویکرد سبک سازی ، ارزان سازی و سرعت عمل ساخت مدارس خیر ساز اشاره کردو تصریح کرد: با افزایش ساخت هنرستان ها می توانیم مهارت آموزی را در میان دانش آموزان ترویج دهیم و عملا مشکل بیکاری را  در کشور از بین ببریم.

هوشمند سازی بیش از 2 هزار و 200 کلاس درس توسط بنیاد قلم چی 

مهندس قلم چی عضو هیات مدیره جامعه خیرین مدرسه ساز کشور در این جلسه اظهار داشت : در بحث مدرسه یاری با هوشمند سازی مدارس ، احداث کتابخانه ، سرویس بهداشتی ، سالن های ورزشی می توان از کمک های خیرین بهره مند شد.

وی با اشاره به اینکه بنیاد قلم چی با مشارکت مردم امسال توانسته 400 مدرسه را هوشمند سازی نماید اظهار داشت : این مدارس در میاندواب ، بروجن ، شهرکرد، ملایر و ... بوده است .

وی در پایان از وزیر آموزش و پرورش خواست هر از گاهی در جلسات هیات مدیره جامعه خیرین مدرسه ساز حضور داشته باشد.

مهارت آموزی بدون تجهیز هنرستان ها امکان پذیر نیست 

شاه سوارانی عضو دیگر هیات مدیره در ادامه این جلسه با ارج نهادن به کار مقدس معلمین گفت : معلمین ما زیاد هستند اما زیادی نیستند و مدرسه با وجود معلم است که معنا پیدا خواهد کرد.

وی ادامه داد: امروز خیرین مدرسه ساز به صورت گسترده در کشور پای کار هستند و با مشکلات عدیده ای دسته و پنجه نرم می کنند که می بایست راهکاری برای رفع موانع پیش روی آنها اندیشیده شود تا دلسرد نشوند.

وی با تاکید براینکه ، جامعه خیرین مدرسه ساز کشور از گذشته ای پربار به سمت آینده ای بهتر گام برمی دارد افزود : پیشنهاد می دهم پیش نویسی تهیه شود که در آن برنامه های جدید جامعه خیرین مدرسه ساز تدوین شود و سپس تفاهم نامه ای در این خصوص بین جامعه خیرین مدرسه ساز کشور ، وزارت آموزش و پرورش و سازمان نوسازی مدارس کشور به امضا برسد .

وی بیان کرد: عمر مفید مدارس در ایران 30 سال است که این رقم در برخی از کشور ها به 500 سال هم میرسد و می بایست برای این امر راهکاری اندیشیده شود تا مدارس به صورت استاندار ساخته و افراد در حفظ و نگهداری آن تلاش کنند.

شاهسوارانی با اشاره به گسترش دانشگاه فرهنگیان در سطح کشور  خاطر نشان کرد: گام برداشتن به سمت مهارت آموزی و ساخت هنرستان ها مستلزم تجهیزات لازم است .

مشکل امروز آموزش و پرورش نبود مدارس نیست بلکه نبود کیفیت و  عدالت آموزشی است 

نوید ادهم رئیس کمیسیون امور مدرسه یاری نیز در ادامه ، با اشاره به اینکه خوشبختانه بخش عمده ای از دغدعه های ما به همت خیرین مدرسه ساز حل شده است  اذعان داشت : مشکل آموزش و پرورش در سطح کشور نبود مدرسه نیست بلکه نبود کیفیت و عدالت آموزشی  است .

وی با اشاره با تاکید بر اینکه به تازگی باب دیگری در کنار مدرسه سازی در جامعه خیرین مدرسه ساز کشور باز شده که مسولیت آن برعهده بنده است  که امیدوارم بتوانم آن را به بهترین نحوه ممکن به سرانجام برسانیم افزود: حمایت از دانش آموزان بازمانده از تحصیل ، شناسایی و حمایت از دانش آموزان مستعد در مناطق محروم ، برطرف کردن کمبود نمازخانه ، کتابخانه، سالن های وزشی و .. در مدارس ، از جمله مشکلاتی است که در کمیسیون مدرسه یاری مطرح شده که امیدواریم با همکاری دوستان و وزارت آموزش و پرورش و نوسازی بتوانیم هرچه زودتر آنها را مرتفع نماییم .

دکتر ملا احمدی عضو هیات مدیره در ادامه این جلسه ،ضمن تبریک مبعث رسول اکرم (ص) اظهار داشت : تغییر نام مدارس خیر ساز یکی از بحران هایی است که در تمام استان های کشور ایجاد شده که از شما درخواست می کنیم طی بخشنامه و دستورالعملی آن را به روسای آموزش و پرورش ارسال نمایید.

وی افزود : عدم تخصیص اعتبارات دولتی در پروژه های خیر ساز از جمله مواردی است که موجب دلسردی خیرین شده به طوریکه مدرسه ای با 17/5 میلیارد تومان در استان اصفهان ساخته شده که منتظر تامین اعتبار 200 میلیون تومانی است .

وی ادامه داد: بهتر است تخصیص اعتبارات استان ها بر مبنای پروژها و میزان نیاز استان تدوین شود و در حوزه نرم افزای خیرین نیاز دارند در کنار و همسو با آموزش و پرورش حرکت نمایند.

خیرین مدرسه ساز خیرین انسان ساز هستند 

دکتر میر باقری عضو هیات مدیره نیز با اشاره به اینکه خیرین مدرسه ساز خیرین انسان ساز هستند اظهار داشت : هیچ یک از ما در امور ساختمان سازی و عمران فعالیت نمی کنیم بلکه هدف ما توسعه فضاهای آموزشی است که در آن انسان هایی تربیت شوند که در توسعه و آبادانی کشور سهم خوبی ایفا نمایند .

وی گفت : تکمیل پروژهای نیمه تمام خیرین ، تغییر نام مدارس خیر ساز ، وجود دفاتر مجامع خیرین در سازمان نوسازی مدارس و .. از جمله دغدغه های مجامع خیرین در کشور است که می بایست با همکاری سازمان های آموزش و پرورش ، نوسازی و جامعه خیرین هرچه زودتر حل شود.

8 استان کشور  سرانه آموزشی آنها از حد متوسط هم پایین تر است 

دکتر جمالزاده گفت : متوسط سرانه آموزشی در کشور 5/22 و سرانه استاندار 8/64 است که در این خصوص 8 استان از جمله البرز، تهران ، خراسان گلستان و .. حتی از میانگین متوسط سرانه آموزشی هم پایین تر هستتند که  باید با برنامه ریزی و ورود خیرین این مشکل را حل نماییم .

مشارکت  2 هزار و 350 خیر مدرسه ساز در یزد

رادمنش عضو هیات مدیره بیان کرد: در استان یزد 2 هزار و 350 خیر مدرسه ساز داریم و بیش از 10 هزار کلاس درس به همت آنها ساخته شده است .

وی  گفت : پیگری اعتبارات در هر استانها ، پرهیز از ساخت مدارس به صورت سنتی ، استفاده از سیستم های جدید و سبک سازی در ساخت مدارس ، تکمیل پروژه های نیمه تمام تنها بخشی از مشکلات پیش رو است که امیدواریم با همکاری هم بتوانیم آن را برطرف نماییم .

جامعه خیرین مدرسه ساز برندی در اختیار آموزش و پرورش

عبدالرحمن نیاکان بازرس هیات مدیره نیز گفت : جامعه خیرین مدرسه ساز برندی است در اختیار وزارت آموزش و پرورش که تا آخر عمر در این راه با تلاش حرکت می کند.

رخشانی مهر وزیر آموزش و پرورش نیز در ادامه این جلسه ضمن تقدیر از وزیر آموزش و پرورش و اهتمام ایشان به خیرین مدرسه ساز گفت : اعضای جدید هیات مدیره همچون اعضای قبلی پرتلاش و انسان های بزرگی هستند و امیدواریم حضورشان منشا خیرات و برکات شود.

وی ادامه داد: پروژهای بزرگ خیر سازی در کشور وچود دارد که به دلیل نبود اعتبارات نیمه کاره رها شده که در سال 1401 این مشکل حل می شود و مهرماه سال آینده مهری پربار خواهد بود.

ساخت هر کلاس درس به نام نیک یک پدر

خان محمدي از موسسه خيريه ال ياسين ، كه چندی پیش  از طرف وزير بعنوان مشاور و مسول قرارگاه عدالت اموزشي  منصوب شده بود نیزضمن تقدیر از خیرین و وزیر آموزش و پرورش گفت :کار خیرین در حوزه مدرسه سازی امر مقدس و شریفی است .

وی با اشاره به اینکه 16 استان مرزی داریم  ادامه داد: بیش از 59 درصد دانش آموزان این استان ها در دوران ابتدایی ترک تحصیل می کنند چرا که نیازی به ادامه تحصیل نمی بینند . راه اندازی هنرستان ها و مهارت آموزی می تواند نقش عمده ای در این خصوص ایفا نماید.

وی تصریح کرد: در استان سیستان و بلوچستان مدارسی ساخته شده که هرکلاس درس به نام نیک یک پدر و با مشارکت چند خیر ساخته شده است .

یوسف نوری وزیر آموزش و پرورش نیز در پایان این جلسه ضمن تبریک ایام مبعث رسول اکرم (ص) گفت : مطمنا خیرین جزو بهشتیان هستند .

وی ادامه داد: زندگی شهر نشینی موجب شده تراکم جمعیت در استان های نظیر البرز ، تهران و ... بسیار گسترش یابد و این امر موجب کاهش عدالت و کیفیت آموزشی می شود که با کمک خیرین می توانیم آن را برطرف کنیم .

وی در خصوص مشکلات مطرح شده در جلسه اظهار داشت : نکاتی همچون تغییر نام مدارس خیر ساز  ، تخصیص اعتبار دولتی برای مدارس مشارکتی خیر ساز ، حضور خیرین به عنوان عضو هیات امنا در مدارسی که ساختند و ... حتما در درستور کار و پیگیری قرار خواهد گرفت .

نزاکت اللهیاری 



اشتراک گذاری