مشارکت آنلاین
تاریخ انتشار: 1400/09/23 05:42:56
کد خبر: 3266

کارگروه رفع کمبودهای فضاهای آموزشی سیستان و بلوچستان برگزارشد

کارگروه رفع کمبودهای فضاهای آموزشی استان سیستان و بلوچستان با موضوع بررسی افق های آینده فضاهای آموزشی موردنیاز مدارس استان برگزارشد


به گزارش خبرنگار جامعه خیرین مدرسه ساز کشور ،  این جلسه صبح روز دوشنبه 22 آذرماه سال 1400 در محل جامعه خیرین مدرسه ساز کشور و با حضور دکتر قفلی رئیس جامعه خیرین مدرسه ساز کشور و اعضای کارگروه برگزارشد.

 دکتر قفلی رییس جامعه خیرین مدرسه ساز کشور در این جلسه اظهار داشت : سرعت ساخت و ساز در استان سیستان و بلوچستان بسیار کند است. علت این موضوع ساخت سنتی است. باید سبک سازی و ساخت مدارس پیش ساخته که ظرف ۲-۱ ماه تکمیل و به بهره برداری می رسند، در دستور کار قرار گیرد تا خیرین با تسریع در بهره برداری از مدارس دلگرم شوند و اقبال بیشتری نسبت به جبران کمبود فضاهای آموزشی نشان دهند.

در ادامه رخشانی مدیرکل آموزش و پرورش استان اظهار داشت : رشد ثبت نام دانش آموزان در سال جاری به ۶۰ هزار نفر رسیده که این رقم در سال آینده به ۹۶ هزار نفر خواهد رسید.
وی گفت : در صورتی که سرعت مدرسه سازی تسریع نشود و احداث کلاس های درسی حداقل دوبرابر افزایش نیابددانش آموزان بسیاری از  تحصیل محروم می شوند.
وی ادامه داد: این امر مستلزم  توجه و مشارکت  بیشتر و جدی تری نسبت به امر مدرسه سازی  توسط خیرین ، دولت ، نهادهایی نظیر بنیاد برکت و بنیاد مستضعفان و سایر موسسات عمومی را می طلبد. 
 
دکتر سمنانیان  بیان کرد: با توجه به وجود ۹۰۰۰ روستا ، چقدر از امکانات آموزش مجازی استفاده می شود؟ 
 مهندس طهایی گفت :آموزش های مهارتی باید برای مدارس اعمال شود و بهتر است  خیرین محترم بر مهارت آموزی دانش آموزان هم اهتمام داشته باشند. 
 خانم مرادی از موسسه دست یاری به دشتیاری تصریح کرد: تجهیز هنرستان ها بسیار ناقص و ناکافی است. از جمله هنرستان پیرسهراب تجهیزات مرتبط با رشته ها را ندارد.
مهندس قاسمی نماینده نوسازی مدارس اذعان داشت : در استان مبحث سبک سازی را اجرا نمی کنند و مدارسی را که در این راستا ساخته می شود مناسب نمی دانند.مدرسه خوب تلقی نمی کنند. سازه های صنعتی و ال اس اف شاید تا حدی مورد قبول باشد. درعین حال به دلیل مشکلات بهره برداری، عمر مفید این سازه ها پایین می آید. تا بحال حدود ۷۰ سازه مفید اجرا شده و کلا ارزیابی چندان مثبتی از سازه های جدید نداشته ایم. 
وی ادامه داد: بخصوص کانکس و ساندویچ پانل و نظایر اینها در هوای گرم استان سیستان و بلوچستان و با تابش مستقیم خورشید اصلا توصیه نمی شود.
خانم گیتی نژاد با اشاره به اینکه می بایست  دلایل مشکلات را آسیب شناسی کنیم افزود: 
باید مراقب باشیم تا تابلو و مهر مدارس تغییر نکنند و تلاش کنیم  تا تعهدات مورد نظر خیرین با سرعت محقق شود تا خیرین عزیز دلسرد نشوند.
 خانم هاشمی بیان کرد: مسئله سرویس بهداشتی مدارس عامل مهمی است. طول کشیدن ساخت مدارس بسیار ناراحت کننده است. و این تاخیرها عامل دلسردی می شود.
جهانتیغی رییس مجمع خیرین مدرسه ساز استان  سیستان و بلوچستان نیز گفت :در رابطه با توسعه مهارت ، نقش نهادهای سرمایه گذار و بنگاه های اقتصادی در سرمایه گذاری برای مهارت آموزی است.  کار و دانش باید از فضاهای بیرونی و مشارکت دستگاه ها بهره برداری کند.
کارگاه های جوار در مدارس شبانه روزی بسیار کارآمد است.
وی ادامه داد: بهتر است آقای حسینی نیا رییس آموزش فنی و حرفه ای را به جلسه دعوت کنیم و مجمع خیرین مهارتی را ایجاد کنیم. ما دراستان سازنده هم کم داریم باید سازنده ها را هم بیستر کنیم.
 مهندس جعفری مدیر عامل جامعه خیرین مدرسه ساز کشور افزود : الان بسیاری از خیرین اظهار علاقه برای ساخت مدارس در استان می کنند. اگر اعتبارت سهم دولت کفایت نکند، خدای نکرده ممکن است منجر به بی اعتمادی بشود. 
 
در ادامه   این جلسه مصوب شد؛
۱- لیست نقاطی که افزایش ثبت نام در آنجاها حاصل شده است استخراج و وضعیت کلاس این دانش آموزان استعلام شود و کمبودهای عملی استخراج شود و به جلسه ارائه شود
۲- درخصوص سبک سازی سازه ای و استفاده از تکنولوژی های جدید، گزارش ارزیابی و نحوه و میزان رضایت بهره برداران از مدارس نوین سازه ارائه نمایند.
۳- در خصوص  سرویس بهداشتی مدارس ، ۵۷۰۰ چشمه سرویس استاندارد نیاز است. در جلسه آینده از استاندار محترم جهت حضور در جلسه دعوت بعمل آید تا با مشارکت سازمان نوسازی و شورای برنامه ریزی استان و مجموعه خیرین درخصوص این کمبود تصمیم گیری صورت پذیرد.
۴- در خصوص نام و تابلو و مهر مدارس مشکلات کتبا به جلسه اعلام شود و جناب هنجنی موارد را جمع بندی و پیگیری صورت پذیرد، و جناب رخشانی موارد را پیگیری کنند و  کتبا حل مشکل را گزارش نمایند.
 
در پایان ، طبق دستور جلسه قبلی ، دکتر گوهری درخصوص اهمیت معماری و طراحی هویت ساز برای مدارس، توضیحاتی را ارائه دادند. تلاش برای ارائه و تامین  کیفت معماری خوب برای مدارس در کنار ساخت مدرسه اهمیت فوق العاده دارد. 
سازه های بتنی قوسی و سازه های سازگار با شرایط بومی و تاریخی و با حفظ کرامت مردم که پیشنهاد می شود استفاده از چنین طراحی هایی در دستور کار خیرین قرار گیرد.
البته مدرسه روستای جدگال که توسط  علی آبادی انجام شده و جایزه کشوری هم برنده شده و این یک نمونه ای از کارهای ارزنده معماری مدرسه سازی بوده است.
در این جلسه مقرر شد : این رویکرد مورد حمایت قرار گیرد و به مرور سعی شود ساخت مدارس با طراحی و معماری هویت ساز و منطبق با ویژگی های بومی در دستور کار قرار گیرد.

اشتراک گذاری