مشارکت آنلاین
تاریخ انتشار: 1400/08/17 21:17:03
کد خبر: 3209

معاون وزیر آموزش و پرورش در بیست و سومین جشنواره خیرین مدرسه‌ساز کشور؛

مدرسه‌سازی به یک فرهنگ نوع دوستی و صدقه جاریه تبدیل شده است

رئیس سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور با بیان اینکه خیرین با اقدام خود از رنج و آلام مردم می‌کاهند و این جزء ناب ترین حقایق ایمان است؛ گفت: جریان مدرسه‌سازی به یک فرهنگ نوع دوستی و صدقه جاریه در کشور تبدیل شده است.


به گزارش خبرنگار جامعه خیرین مدرسه ساز کشور ، مهراله رخشانی‌مهر معاون وزیر آموزش و پرورش در بیست و سومین جشنواره خیرین مدرسه‌ساز کشور که با حضور محمد مخبر معاون اول رئیس جمهور و جمعی از مقامات عالی کشوری برگزار شد، گفت: مایه مباهات است در جهانی که به تعبیر حضرت حافظ چون غنچه پر از فروبستگی است؛ در جمعی حاضر شده‌ایم که مانند باد بهاری گره‌گشا هستند و از بین همه کارهای خیر دل در گرو مدرسه‌سازی دارند.

وی با بیان اینکه دایره کار خیر بسیار گسترده است، افزود: خیرین کسانی هستند که می کوشند، رنج و آلام مردم را کم کرده و زندگی بهتری برای همنوعان خود رقم بزنند و این جزء ناب ترین حقایق ایمان است.

معاون وزیر آموزش و پرورش با تاکید بر اینکه در میان همه کارهای خیر، مدرسه‌سازی متمایز است، اظهار داشت: مدرسه جایگاه ویژه و ممتازی دارد؛ چرا که مدرسه نه تنها یک مکان، بلکه یک امکان و بنایی رفیع با جایگاهی بلند است. از مدرسه آینده یک سرزمین ساخته می‌شود و خیرین به عنوان معماران مهربانی که امروز به پاس تکریم آنها جمع شده‌ایم، به نسل امروز و فردا آموخته‌اند که بخشنده بودن، بیش از آن که تمکن مالی بخواهد قلب بزرگ و دل عاشق می‌طلبد.

رخشانی مهر با گرامیداشت یاد مرحومان حافظی و علیمرادی و همه خیرین فقید مدرسه‌ساز؛ به حضور بیش از 30 هزار خیر نیک اندیش در عرصه مدرسه‌سازی اشاره کرد و اظهار داشت: جریان مدرسه‌سازی و مشارکت مردم در آن به یک فرهنگ نوع‌دوستی و صدقه جاریه در کشور تبدیل و تاکنون بیش از 30 درصد مدارس کشور با مشارکت خیرین ساخته شده است.رقم مشارکت درسال گذشته به بیش از 3 هزار میلیارد تومان رسید.

توسعه فرهنگ همدلی و مسئولیت‌پذیری اجتماعی با طرح آجر به آجر

 رئیس سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور تصریح کرد: امروز اما بیش از مدرسه‌سازی به توسعه فرهنگ مشارکت، همدلی، همراهی و مسئولیت پذیری اجتماعی نیازمندیم به همین منظور سال گذشته طرحی را به عنوان «آجر به آجر »آغاز کردیم؛ که تاکنون بیش از یک میلیون و ۲۰۰ هزار نفر از مردم فرهنگ دوست و خیراندیش کشورمان در این طرح مشارکت کرده اند.

وی ادامه داد: در پویش به رنگ مدرسه روزانه بیش از 5 هزار نقاشی در سامانه «آجر به آجر» ثبت شده است و این نشان از دغدغه‌مندی مردم به مشارکت در مدرسه‌سازی دارد؛ چه بسا وقتی سرشار از حس مدرسه سازی هستیم و وقتی همه ملت ایران درگیر این رسالت مقدس است آینده درخشان‌تر، فرهنگ غنی‌تر و پربارتری خواهیم داشت.

کمتر از 3 درصد مدارس بخاری نفتی دارند/ رشد بیش از 6 برابری هزینه اجرای پروژه‌های آموزشی

معاون وزیر آموزش و پرورش گفت باوجود کاهش تعداد بخاری‌های نفتی مدارس به کمتر از سه درصد که این تعداد هم به دلیل عدم وجود زیرساخت استانداردسازی باقی مانده؛ جمع آوری مدارس خشت و گلی و کاهش آمار مدارس نیازمند تخریب و بازسازی و مقاوم‌سازی از 30 درصد در سال 1395 به 19.5 درصد در سال جاری؛ موضوع مدرسه‌سازی همچنان توجه ویژه دولت را می‌طلبد و وجود مدارس سنگی یکی از معضلات بزرگ این حوزه است.

رخشانی‌مهر تصریح کرد: با وجود افزایش سرعت بهره‌برداری از پروژه‌های عمرانی و رشد اعتبارات عمرانی وزارت آموزش و پرورش از 4.1 درصد در سال 1396 به 9.23 درصد بودجه عمرانی کشور در سال 1400، هزینه تمام شده ساخت بنا از 1.5 میلیون تومان به 10 میلیون تومان در هر مترمربع رسیده است،؛ که بیانگر این است اعتبارات تخصیص یافته به مدرسه سازی با توجه به واقعیت‌های اقتصادی جامعه پاسخگوی نیازهای این بخش نیست.

رئیس سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور در پایان ابراز امیدواری کرد، با حمایت دولت و خیرین هرچه زودتر شاهد رفع کمبود فضای آموزشی در بعضی استان‌ها مانند سیستان و بلوچستان و خوزستان همچنین حل معضل فرسودگی مدارس در کلانشهرهایی مثل تهران باشیم که این مهم نیازمند تعیین تکلیف، صراحت و شفافیت در استفاده از قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی، اداری و پشتیبانی وزارت آموزش و پرورش می باشد.

 
 
 
 

اشتراک گذاری