مشارکت آنلاین
تاریخ انتشار: 1396/02/09 10:55:10
کد خبر: 317

گفت و گو با محمدحسن شمس فرد و فاطمه عرب زوج مدرسه ساز تهرانی؛

مدرسه سازی معامله با خداست، نتیجه را هم از خدا می گیریم

هر دو به كار خیر علاقه مند هستند و از ابتدای پیوند زناشویی‌شان در سال 1344 پرداختن به امور خیریه از جمله مدرسه سازی را به عنوان یك اصل در زندگی قرار داده اند. ساخت مدرسه، درمانگاه، كمك به نیازمندان و ... از جمله كارهایی است كه این زوج خیر به انجام رسانده اند و حال خوب امروزشان را نتیجه كمك كردن به دیگران می دانند.


به گزارش خبرنگار جامعه خیرین مدرسه ساز کشور؛مرد ، انگیزه اصلی برای ورود به عرصه مدرسه سازی را همسرش می داند و زن علت حضورش در امور خیریه را حمایت ها و تشویق های همسر خود می داند؛ این است كه اكنون سه فرزند این زوج خیر هم مشتاقانه اقدامات پدر و مادر را دنبال می كنند و به گفته مادر، فرزندان نیز هر آنچه دارند در راه كمك به دیگران هزینه می كنند.
محمدحسن شمس فرد متولد 1309 و اهل تهران است، شغلش صادرات خشكبار است و 60 سالی می شود در این حوزه فعالیت دارد او آسایش فكری و آرامش زندگی را مدیون همسرش می داند و از این بابت از وی سپاسگزار است. همسرش فاطمه عرب نیز خانه دار و اهل تهران است و قدردان حمایت های شوهرش در این راه خیر است. این زوج سه فرزند دارند و در پرداختن به امور خیر گوی سبقت را از یكدیگر ربوده اند.
مطلب زیر مشروح گفت و گو با این زوج خیر است كه در ادامه می خوانید:
انگیزه ورود به امر مدرسه سازی نیاز شدید كشور و تشویق همسر
 محمد حسن شمس فرد می گوید: مشوق و انگیزه اصلی برای ورود من به عرصه مدرسه سازی همسرم بود. من پیش از مدرسه در زمینه های دیگری به كارهای خیریه مشغول بودم اما از آنجا كه همسرم خود مستقلا به كار مدرسه سازی مشغول بود مرا نیز به این مسیر دعوت كرد. البته من به مدرسه سازی هم علاقه مند بودم اما تا پیش از این فرصتی برای حضورم در این عرصه فراهم نشده بود. از طرفی مدرسه سازی اهمیت بسیار زیادی دارد چرا كه با ساخت مدرسه آینده كشور ساخته می شود. اگر یك دانش آموز به جایی برسد و آینده خوبی داشته باشد كشور ترقی می كند و این باعث خوشحالی است.
اما خانم عرب نیاز شدید كشور را انگیزه ورودش می داند و می گوید: من از دهه 60 مدرسه سازی را آغاز كردم و اولین مدارس خود را در دلیجان ساختم. درست در ایام جنگ تحمیلی كه نیاز شدیدی به فضای آموزشی داشتیم و كشور در این زمینه با بحران مواجه بود. به نظر من به خطا رفتن افراد و بروز ناهنجاری درجامعه به دلیل جهل است كه می توان با ایجاد محیط های آموزشی مناسب بر این جهل فائق آمد آنچنان كه مسیر زندگی بزرگان علم و دانش كه در دنیا شهره هستند در مدرسه و آن هم مقطع ابتدایی مشخص می شود.
9 مدرسه احداثی این زوج خیر
این زوج خیر تاكنون 9 مدرسه احداث كرده و به آموزش و پرورش اهدا كرده اند. خانم عرب می گوید: هدف من از مدرسه سازی كمك به مناطق محروم و رفع نیاز این مناطق است، به همین دلیل مدارس را عمدتا در نواحی محروم و نیازمند احداث كرده ام كه تعداد آن به 8 مدرسه می رسد. در كنار مدرسه سازی با ساخت نمازخانه و تأمین برخی تجهیزات همواره در حال كمك به مدارس بوده ام.
آقای شمس در این خصوص می گوید: من در كارهای خیر دیگری مشغول بودم اما به تازگی به مدرسه سازی وارد شده و به آن علاقه زیادی دارم. دیدن دانش آموزان ابتدایی در مدرسه  و شور و شعف آنان از داشتن فضایی آموزشی نوساز و جدید چنان احساسی در من ایجاد كرد كه از خدا می خواهم مرا در این مسیر كمك كند تا بتوانم مدارس بیشتری بسازم.

خانم عرب در خصوص آثار كار خیر مدرسه سازی در زندگی می گوید: زمانی كه تصمیم به ساخت اولین مدرسه گرفتم شاید تنها یك سوم هزینه لازم را در اختیار داشتم اما كمی كه جلوتر رفتم به شكلی غیرقابل باور و از منابعی كه انتظار نداشتم مبالغ مورد نیاز برای مدرسه سازی تأمین شد و من موفق به ساخت 8 مدرسه شدم. علاوه بر این ورود به این عرصه آبرویی برای من در عرصه های اجتماعی به همراه آورد كه از داشتن آن بسیار خرسندم و شاکرم. به همین دلیل است كه هیچگاه از حضور در این عرصه پشیمان نیستم و خدا را از این بابت شكر می كنم.
آقای شمس نیز تأثیر مدرسه سازی را در زندگیش قابل توجه می داند و می گوید:هیچ گاه به فكر كم شدن اموالم نبوده ام چرا كه هر گاه در مسیر خیری قدم برداشتم خداوند چند برابرش را به من بازگرداند. مدرسه سازی معامله با خدا است پس نتیجه را هم از خدا می گیریم.
توصیه به متمكنین و بانوان
من به همه افراد توصیه می كنیم در حد توان وارد این مسیر شوند. افرادی هستند كه می توانند به تنهایی تعداد زیادی مدرسه احداث كنند اما برای ورود به عرصه این مردد هستند در حالیكه تاریخ ثابت كرده انسان از اموالش چیزی را با خود به جهان دیگر نمی برد پس بهتر آن است با كار خیر و كمك به دیگران توشه ای برای آخرت خود فراهم كند.
خانم عرب نیز معتقد است شاید برخی خانم ها به دلیل نداشتن شغل از نظر مسائل مالی محدودیت هایی داشته باشند اما می توانند از برخی خواسته های خود گذشته و دارایی خود را در مسیر مدرسه سازی هزینه كنند.  ضمن آنكه وقتی در یك خانه مادر خیر باشد همه اعضای خانواده هم به این امر تشویق می شوند آنچنان كه فرزندان ما هر سه علاقه مند به این امر هستند و درآمد خود را در راه كمك به دیگران صرف می كنند.
انتظارم از آموزش و پرورش رسیدگی به دانش آموزان است
آقای شمس این خیر نیك اندیش با تأكید بر اینكه مدرسه سازی تنها وظیفه دولت نیست به ویژه در شرایط امروز كشور كه دولت با مشكلات اقتصادی مواجه است، ادامه می دهد: در شرایط فعلی همه وظیفه داریم به تأمین فضاهای آموزشی كمك كنیم و اینكه دولت با مشكلات اقتصادی مواجه است دلیل نمی شود كودكان این سرزمین بیسواد بمانند. در برابر ساخت مدرسه هم تنها از آموزش و پرورش می خواهم با تأمین نیروی انسانی مناسب و تجهیزات به تعلیم  تربیت هرچه بهتر دانش آموزان بپردازد تا آینده همراه با موفقیت برای آنان رقم بزند.
 


اشتراک گذاری