مشارکت آنلاین
تاریخ انتشار: 1400/07/20 09:38:00
کد خبر: 3168

دل هایی که در راه اعتلای فرهنگ ایران می تپد

کسایی با اشاره به اینکه خیرین مدرسه ساز دارایی های خود را از آن خدا می دانند و در راه خلق خدا مصرف می کنند گفت:خیرین مدرسه ساز دل هایشان در راه اعتلای فرهنگ ایران می تپد.


یه گزارش خبرنگار جامعه خیرین مدرسه ساز کشور ، مناف کسایی متولد 1328 در شهرستان مرند است . وی در سال 1378 در آموزش و پرورش شهرستان مرند با عنوان معاون اداری-مالی مشغول خدمت شد و  با تقبل مدیریت آموزش و پرورش شبستر در این شهرستان خیّر خیز که اکثر مدارس، دانشگاه ها و اماکن عمومی آن توسط خیرین احداث شده شروع به فعالیت کرد. وی در حال حاضر مدیر عامل مجمع خیرین مدرسه ساز استان آذربایجان شرقی  است و تلاش گسترده ای در جهت جذب خیرین مدرسه ساز دارد.در ادامه گفتگوی ما را با ایشان می خوانید.

چه انگیزه ای موجب شد وارد امر مقدس مدرسه سازی شوید؟

به  جهت شناخت قبلی که از فرهنگ  شهرستان شبستر داشتم، انتظارم بر این بود که مدارس  خیرین را با تابلوهای سردرب شان مشاهده خواهم کرد. با این پیشینه ، در پی دیدار از مدارس خیر پرآوازه و مشهور منطقه یعنی زنده یاد حاج مهدی ابراهیمی دریانی در منطقه برآمدم، ولی با کمال تاسف به جهت سهل انگاری و بدسلیقگی های ناشیانه و احساساتی اوایل انقلاب وجود داشت نامی از این خیر نیک اندیش در تابلوی مدارسش نیافتم و این اتفاق نامطلوب دغدغه ای شد برای شناسایی و جذب صاحبان تمکن مالی بر ادامه کارهای خِیر در منطقه‌. برای رفع این دغدغه طی تماسی با مدیر کل وقت آموزش و پرورش موضوع را در میان گذاشته و نارضایتی خود را به عنوان خادم آموزش و پرورش منطقه اعلام نمودم که این موضوع ناشایست که مدرسه ای با همت یک انسان وارسته بنا گردیده و تابلوی آن بنام شخص دیگری نامگذاری گردد مقبول و مطلوب نمی باشد. به عنوان نمونه دو باب از مدارس احداثی ایشان در منطقه به نامهای آیات عظام و شخصیت های برجسته نظام که هر یک مقام و موقعیتی کشوری و بلکه جهانی داشتند(شهید آیت ا... بهشتی و مرحوم آیت ا... طالقانی) تغییر نام یافته و اسم بانی اصلی از تابلوی مدارس مذکور حذف شده است.  عاملین این تغییر نام به زعم خود آنان را ارج نهاده و منزلتی قائل شده اند. غافل از اینکه با این عمل موجبات عذاب روحی این دو شخصیت بزرگ را فراهم ساخته اند، بنابراین  با هماهنگی مدیرکل وقت نسبت به تغییر و جابجایی اسامی تابلوها اقدام شد وبه این طریق که اسامی این دو چهره شاخص نظام را به تابلوی مدارس جدیدالاحداث منتقل و نام قبلی مدارس مذکور به اسم بانی اصلی آنها یعنی زنده یاد حاج مهدی ابراهیمی دریانی تغییر نام یافت که در اثر این جابجایی هم روح آن دو بزرگ مرد شاد شد و هم موجبات رضایت خانواده خیر بزرگوار فراهم گردید. بر این اساس و به پاس قدردانی از این حرکت شایسته، خانواده محترم خیر مذکور نسبت به احداث یک باب مدرسه شش کلاسه در روستای کافی الملک که مدرسه آن سالها قبل توسط مرحوم دریانی احداث و به مرور زمان فرسوده شده و قابل استفاده نبود، تجدید بنا شده و در اختیار آموزش و پرورش منطقه قرار گرفت. این اقدام پسندیده باعث گردید که سایر خیرین به آموزش و پرورش اعتماد کرده و براساس آیه شریفه " لَئِن شَکَرتُم لاَزیدنّکُم " مدارس متعددی را در این شهرستان بنا نمایند.

چه شد که در مجمع خیرین مدرسه ساز مشغول فعالیت شدید؟

بعد از بازنشستگی ام به جهت توفیقاتی که به یاری خدا در جذب خیرین داشتم از طرف مجمع خیرین مدرسه ساز استان دعوت شدم که به عنوان مدیرعامل هیئت مدیره مجمع مذکور در خدمت خیرین استان فعالیت نمایم.

برای توسعه فرهنگ مدرسه سازی چه اقداماتی لازم است ؟

در خصوص امر به معروف و راهنمایی مردم به کارهای خداپسندانه امام صادق(ع) توصیه ای دارند که می فرمایند " کونوا دُعاۃ الناس بغیر اَلسِنتِکُم " یعنی مردم را امر به معروف نمایید به غیر زبانتان. انسان زمانی در این امر موفق خواهد بود که خود تا حدودی عامل به گفته و پیشنهاد خود باشد. با توجه به مسئولیتی که در امر دعوت از انسانهای فرهیخته جهت شرکت در ساخت و ساز و تجهیز مدارس بر عهده مدیرعامل نهاده شده، زمانی این امر محقق خواهد شد که این شخص خود نیز بتواند در حد توان در چنین کارهایی شرکت نماید.

تا کنون بانی ساخت چه مدارسی و درکجا بودید؟

 بنده در سال 1372 با هماهنگی مرحوم پدرم زمینی به وسعت 3000 متر مربع در شهرستان مرند اهدا نمودیم که با مشارکت اداره کل نوسازی، مدرسه ای شش کلاسه بنا گردیده و بنام برادران شهیدم (حاج محمدحسن – محمدرضا کسایی) نامگذاری شد و متعاقب آن در سال 1399 با هماهنگی همسر شهید محمدحسن و با فروختن منزل مسکونی آن شهید، تعداد دو باب مدرسه شش و دو کلاسه در روستاهای لیوار بالا و پایین و سرخه این شهرستان با مشارکت اداره کل نوسازی مدارس استان در حال احداث می باشد. این امر موجب شده که بر اساس توصیه امام صادق (ع) در دعوت از خیرین به امر مدرسه سازی تا حدودی مشکلی نداشته باشم، زیرا بر آنم که هرگز مخاطب " لِمَ تقولونَ مالا تَفعلون  " قرار نخواهم گرفت.

سخن آخر؛

اینک که سالهاست در خدمت مجمع خیرین مدرسه ساز استان می باشم، توانسته ام به عنوان خادم خیرین مدرسه ساز، به یاری خداوند متعال و مساعدت های بی دریغ مدیران کل و اعضای محترم هیئت مدیره و همکاری های صمیمانه واحد مشارکت های مردمی و سایر مسئولین و مهندسین ناظر اداره کل در برطرف نمودن و کاستن از فقر فضاهای آموزشی استان قدم هایی هر چند ناچیز بردارم. به درگاه پروردگار متعال شاکر و سپاسگزارم که توفیق عنایت فرموده  چند صباحی در خدمت انسانهای وارسته و فرهیخته ای بنام خیّر مدرسه ساز که دل هایشان همواره به اعتلای فرهنگ ایران و ایرانی تپیده و دارایی های خود را از آن خدادانسته و آن را در راه خلق خدا هزینه می نمایند.

 مناف کسایی زاده صحبت خود را اینگونه تمام می کند؛

صاحـبدلــی به مدرسه آمد ز خانــگاه          بشکـــست‌عهد و صحــبت اهل طریق را

گفتم مــیان عابــد وعالم چه فرق بود          تا اختیار کردی از آن ایـــن طـــــریق را

گفت‌آن‌گلیم‌خویش‌برون‌آورد ز‌موج        وین سـعی می کـند که‌ بگـیرد غــــریق را          

 

نزاکت اللهیاری


اشتراک گذاری