مشارکت آنلاین
تاریخ انتشار: 1400/06/13 05:30:25
کد خبر: 3116

اهداف کمیسیون امور بانوان جامعه خیرین مدرسه ساز کشور در سال 1400 ؛

توسعه هنرستانها با هدف مهارت آموزی دانش آموزان بویژه دختران

مهندس زهره دانش مهر دبیر کمیسیون امور بانوان جامعه خیرین مدرسه ساز کشور در مقاله ای به توسعه هنرستان ها با هدف مهارت آموزی دانش آموزان به ویژه دختران پرداخت در ادامه بخشی از این مقاله را می خوانید.


قبل از پرداختن نتایج حاصله در پنجمین جلسه کمیسیون امور بانوان جامعه خیرین مدرسه ساز کشور لازم می دانم مهارت را که از منابع علمی جستجو کرده ام تعریف کنیم و بعد به اهمیت مهارت آموزی دانش آموزان دختر و احداث  یا تغییر کاربری مدارس به هنرستانها با مشارکت خیرین که از مباحث اصلی جلسات کمیسیون امور بانوان است بپردازم :

مهارت از جنس دانستن نیست، از جنس توانستن است ، توانستن انجام کاری که با یادگیری شروع می‌شود، با تکرار و تمرین نهادینه می‌شود تا جایی که با صرف کمترین میزان انرژی و در کمترین زمان بتوا نیم  آن کار را انجام بدهیم .

استعداد به توانایی ذاتی و طبییعی افراد برای انجام کاری، به‌خصوص در یک شیوه منحصربه‌فرد اشاره دارد.

استعداد به یک توانایی ذاتی برای انجام کاری است. از طرف دیگر، مهارت به توانایی‌ای اشاره دارد که با تمرین و آموزش کسب می‌شود. افراد زیادی نیستند که استعداد خاصی به آنها اعطا شده باشد، با این حال، هرکسی می‌تواند به داشتن یک توانایی بالقوه، مهارت خاصی را یاد بگیرد .

 نگاهی داشته باشیم به تفاوت دانستن  و توانستن  که دانستن با خواندن مشورت گرفتن، نصیحت شدن، سر کلاس اساتید رفتن و چیزایی شبیه این‌ها به دست حاصل می شود ، ولی توانستن فقط و فقط با انجام دادن و تکرار و انجام به‌دست می آید.

 امروزه ایراد بزرگی که به سیستم آموزش در کشور ما و البته بسیاری از کشورها وارده است این که در سیستم‌ها آموختن دانش به آموختن توا نایی برتری دارد. در حالی که واقعیت زندگی افراد با مهارت گره خورده و بدون آن عملا مشکلات عدیده ای بوجود می اید بنابراین :

  • انسانها با توانایی‌ می توانند زندگی کنند و در آمد کسب کنند و از زندگی لذت ببرند .تشکیل گـروه هـا و مشـخص کـردن کـار هـر کـدام، از اقدامات مهم در مهارت آموزی است و بدین ترتیب دانش آموزان فنی و حرفه ای کار های گروهی را آموزش می بینند و می توانند در آینده با فعالیت های مشارکتی و انس با دیکران موفق عمل کنند که امروزه با توجه به فشارهای روانی، اجتماعی و اقتصادی آستانه تحمل افراد دستخوش تغییرشده است  و باعث بروز مشکلاتی در زندگی افراد شده است. این مشکلات ریشه در عدم پختگی روانی و رفتاری افراد دارد. راه حل این مشکلات به مهارتهای زندگی برمی گردد. مهارتهای زندگی پایه و اساس نیازهای روانی اجتماعی انسان از زمان تولد تا زمان مرگ می باشد و یادگیری این مهارت ها باعث افزایش کارایی و حس امنیت و سلامت روان در فرد وخانواده می شود.
  • فراگیری مهارتهای زندگی و کاهش مشکلات ارتباطی، ایجاد الگوی مناسب برای فرزندان، یادگیری روش های حل مساله، پیشگیری از عدم تعادل روانی،ایجاد زندگی شاد با رفتارهای سازگارانه.

از طرفی مطالعه و بررسی تاریخچه توسعه و تحول جوامع صنعتی نشان میدهد که نیروی انسانی ماهر و تعلیم یافته در تبدیل جوامع سنتی به جوامع صنعتی تأثیر انکار ناپذیری داشته است و در جهان فرا صنعتی امروز توسعه به معنای عام بدون توجه به آموزشهای فنی و حرفه ای مفهومی نخواهند داشت. یکی از مهمترین معیارها جهت سنجش درجه توسعه یافتگی یک کشور میزان اهمیت و اعتباری است که زنان در آن کشور دارا می باشند. از زمانیکه این قشر وارد بازار کار شده و در فعالیت های سیاسی، اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی سهیم گردیده مسایل جدیدی نیز درباره چگونگی روابط کار مطرح شده است. بنابراین توسعه آموزش های فنی و حرفه ای به عنوان یکی از مهمترین آموزشهای کشور در شرایط کنونی اقتصاد ایران برای زنان امری حیاتی است.

نتیجه بسیاری از مطالعات کتابخانه ای و توصیفی نشان می دهد آموزش فنی و حرفه ای تاثیر بسزایی بر حضور موثر زنان در عرصه اشتغال و مهارت زندگی خانواده ای دارد .

و مهمتر از همه نقش بسزایی آموزش و پرورش ن در ترغیب دانش آموزان برای تحصیل در رشته‌های مهارتی و فنی که در این مسیر می‌تواند، نیروهایی خلاق، توانمند، پویا، ماهر و دانش‌آموخته‌ای با امنیت شغلی پایدار تربیت کرده و پویایی اقتصاد صنعتی، مهارتی و فنی جامعه را ارتقا دهد که این امر مسلتزم وجود هنرستانها ی مجهز به تجهیزات ملزوم در تمامی مناطق کشور است .

با توجه به مقدمات اشاره شده در بالا موضوع مهارت آموزی دانش آموزان بویژه دختران در پنجمین جلسه که با حضور رئیس جناب آقای دکتر قفلی و مدیرعامل آقای مهندس جعفری جامعه خیرین مدرسه ساز کشور و جمعی از بانوان اعضای کمیسیون بصورت حضوری و مجازی تشکیل شده مورد بررسی کارشناسی قرار گرفت آنچه که نتیجه نهایی این جلسه بود تاکید همه اعضا به ترغیب و تشویق خیرین محترم مدرسه ساز برای مشارکت در احداث و بخصوص تجهیز هنرستانها جهت مهارت آموزی دانش آموزان بود با توجه به اینکه هزینه تجهیز هنرستانها بسیار گزاف است لذا پیشنهاد شده خیرین بصورت مشارکت خرد و کلان برای تجهیز کمک کنند .

تا در آینده دانش آموزان این مرز و بوم با مهارت و دانش حرفه ای  با نشاط کاری به زندگی و توسعه کشور خود ادامه دهند  .

در این نوشتار ضمن تشکر از مقاله های افراد ذیل بهره برداری شده است :

ایوب رحیمی دوزه – حسین مطهری نژاد – مجله مهاجرت

 

.

.


اشتراک گذاری