مشارکت آنلاین
تاریخ انتشار: 1400/06/10 19:39:58
کد خبر: 3111

احترام فرنو؛ نامی آشنا برای بانوان خیر مدرسه ساز

وصیتی که نقش مهمی در تشکیل جامعه خیرین مدرسه ساز کشور داشت

داستان آشنایی خانم احترام فرنو با مدرسه سازی، برمی گردد به وصیت همسرش که از او خواسته بود تا بعد از فوتش مدرسه ای بسازد. این وصیت بزرگترین نقش را در تشکیل اولیه جامعه خیرین مدرسه ساز کشور داشت .


به گزارش خبرنگار مجمع خیرین مدرسه ساز شهر تهران ، تمام بچه های دهه 60 و دوران جنگ، نام دفتر فرنو را به خاطر دارند اما ماجرای خیر شدن خانم فرنو -همسر صاحب کارخانه فرنو-را نمی دانند. داستان آشنایی خانم احترام فرنو با مدرسه سازی، برمی گردد به وصیت همسرش که از او خواسته بود تا بعد از فوتش مدرسه ای بسازد تا برای او باقیات و صالحاتی باقی بماند. این وصیت که بزرگترین نقش را در تشکیل اولیه جامعه خیرین مدرسه ساز کشور داشته است خانم فرنو را بر آن داشت تا ضمن ساخت مدرسه در تشکیل جامعه خیرین مدرسه ساز کشور نیز نقشی ایفا کند. بانو احترام فرنو از نخستین بانوان خیر مدرسه ساز در کشور است که در کنار مرحوم دکتر محمدرضا حافظی رئیس فقید جامعه خیرین مدرسه ساز کشور، در پیشبرد اهداف این نهاد مردمی مشارکت داشته است.   
از ساخت مدرسه در کرج تا جذب بانوان خیر برای ساخت مدرسه در کشور 
کارخانه دفتر سازی فرنو حوالی کرج بود و خانم فرنو که پس از فوت همسرش، لحظات سختی را سپری می کرد تصمیم گرفت که با انگیزه ساخت مدرسه برای بچه های محروم کرج، امید به آینده را در خود افزایش دهد و این لحظات سخت را سپری کند. به همین دلیل، با کمک فرزندان، مدرسه ای با اعتبار 20 میلیون تومان در قلعه حسن خان شهر قدس احداث کرد .  
این خیّرمدرسه‌ساز می‌ گوید: در آن سال‌ها من اولین خانمی بودم که قدم در راه ساخت مدرسه برداشته بود. به همین خاطر پس از ساخت مدرسه به مراسم خیرین مدرسه‌ساز استان خراسان رضوی دعوت شدم و در خصوص اهمیت مشارکت در مدرسه سازی در این مراسم صحبت کردم. پس از اینکه به تهران بازگشتیم، تصمیم گرفتم در منزل خود محفلی برای جلسات خیرین مدرسه‌ساز ایجاد کنم به این ترتیب برای مدتی جلسات جامعه خیرین مدرسه‌ساز در منزل من و دور میزکار همسرم برگزار می‌شد. در آن روزها تلاش می‌کردم جلسات به‌صورت مرتب برگزار شود تا این تشکل ارزشمند پا بگیرد. پس از مدتی، با مشورت فرزندانم منزل سید خندان را که تا آن زمان اجاره داده بودیم در اختیار جامعه خیرین مدرسه ساز قرار دادیم تا جلسات با نظم و اهمیت بهتری برگزار شود. 
گسترش فرهنگ مدرسه سازی در میان بانوان 
خانم فرنو متولد 1314 در تهران است. در حال حاضر بیش از دو دهه در مجمع خیرین مدرسه ساز شهر تهران، جامعه خیرین مدرسه ساز کشور فعالیت کرده است. همراهی خانم فرنو در کمک به تشکل جامعه خیرین مدرسه ساز، یکی از عوامل جذب بانوان در امر مدرسه سازی بوده است. به طوریکه بعدها در کشور جمعیت کثیری از بانوان در امر ساخت مدرسه در کشور یاری گر آوزش و پرورش شدند. خودش می گوید: همسرم مشوق من در این راه بود چرا که خودش نیز مدرسه‌سازی برای فرزندان این مملکت را دوست داشت. من نیز پس از مدتی با جدیت وارد این مسیر خداپسندانه شدم. اولین مدرسه را در سال 75 در شهر قدس تحویل دادم. این سال‌ها، درباره اهمیت مدرسه‌سازی زیاد صحبت کرده ام اما می خواهم یک خاطره تعریف کنم.  مدتی در بیمارستان مهر در بخش CCU بودم، اتفاقی برایم  افتاد و به خیر گذشت. دکترم با تعجب از رفع خطر می‌گفت فقط دعای بچه‌ها بودکه تو را نجات داد.
خانم فرنو سال های سال در زمینه رفع مشکلات تحصیلی دانش آموزان در کنار ساخت مدرسه فعالیت می کند و همواره دغدغه امکانات آموزشی بچه های محروم را دارد و کمک به دانش اموزان را جزو اهداف اصلی خود در جلسات جامعه خیرین مدرسه ساز می داند. او در این زمینه نیز یک مجموعه فعال را همراهی و مدیریت می کند.

اشتراک گذاری