مشارکت آنلاین
تاریخ انتشار: 1400/06/10 19:27:47
کد خبر: 3110

با حضور رئیس جامعه خیّرین مدرسه ساز کشور؛

نشان سفیر مدرسه سازی به «پوران درخشنده» اهدا شد

نشان سفیر مدرسه‌ سازی با حضور رئیس جامعه خیّرین مدرسه ساز کشور و معاون برنامه ریزی و توسعه مشارکت‌های سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور به «پوران درخشنده» نویسنده و کارگردان سینما اهداشد.


به گزارش خبرنگار جامعه خیرین مدرسه ساز کشور ، نشان سفیر مدرسه سازی طی مراسمی که در محل جامعه خیرین مدرسه‌ساز کشور و با حضور فاطمه مهاجرانی، معاون برنامه‌ریزی و توسعه مشارکت‌های سازمان نوسازی‌ مدارس، ناصر قفلی، رئیس و محمدرضا جعفری مدیرعامل جامعه خیرین مدرسه‌ساز کشور ، مهندس قورچی بیگی مدیر کل دفتر مشارکت های مردمی سازمان نوسازی و اعضای جامعه خیرین( خانم مهندس دانشمهر و آقای ارجمندی) برگزار شد به خانم پوران درخشنده نویسنده و کارگردان سینما اهدا شد.

 
تو را اگر نَفَسی مانْد جُز که عشقْ مَکار 
 
در این مراسم "دکتر فاطمه مهاجرانی" معاون مشارکت‌های مردمی سازمان نوسازی مدارس کشورخطاب به هنرمندان کشور گفت:ازافرادی که درجامعه همت، آبرو  و اثرگذاری فراوانی دارند انتظار داریم به  گسترش فرهنگ مدرسه‌سازی و فرهنگ انجام کار خیر کمک کنند. 
وی افزود: این روزها جامعه ما بیشتر از اینکه به سقف بالای سراحتیاج  داشته باشد، نیاز بسیار زیادی به امید دارد و ازافرادی که در رسانه‌ها  اعتبار و ابرویی دارند  تقاضا می‌کنم همراهی و کمک کنند تا جامعه به سمت گسترش کار خیرحرکت کند. 
دکتر مهاجرانی ازهنرمندان  برای اشاعه فرهنگ کار خیر و مدرسه سازی کمک خواست و گفت: درحال حاضر 30 هزارخیر مدرسه سازدر کشور فعالیت می‌کنند و امیدوارم هنرمندان از پویش‌ها حمایت کنند.چرا که آنها مانند همه هنرمندان دنیا به دلیل نوع کار خود، فن پیج هایی دارند و می‌توانند در گسترش کار خیر یاری‌رسان باشند.
معاون مشارکت‌های مردمی سازمان نوسازی مدارس کشور درپایان  با بیان اینکه می‌خواهیم مردم ما جویندگان عشق و آزادی باشند ، بیتی ازمولانا خواند:
 تو را اگر نَفَسی مانْد جُز که عشقْ مَکار/ که چیست قیمتِ مَردم؟ هرآنچ می‌جویَد.
 
فرهنگ مشارکت، مهمترین مسئله در جامعه است 
 
 
در ادامه مراسم" دکترناصر قفلی" رئیس جامعه خیرین مدرسه ساز کشور گفت: خیرین مدرسه ساز در سال‌های گذشته  بسیار خوب کار کردند،اما کافی نیست. به عنوان مثال سال گذشته 40 هزار کلاس نیمه‌کاره داشتیم که خوشبخانه با کمک خیرین مدرسه ساز و دولت  سر و سامان  گرفت، اما هنوزهم  کمبود داریم. این مسئله برای ما درد ناک است که بچه‌های ما در جامعه امکان تحصیل نداشته و یا موقعیت مناسبی برای درس خواندن  ندارند. دردناک است که 42 سال از روی کار آمدن جمهوری اسلامی گذشته و بچه‌ها در شرایط نسبی (نه مطلق) درس می‌خوانند.
رئیس جامعه خیرین مدرسه ساز کشور ادامه داد: درحال حاضر در بسیاری از مناطق کشورمانند سیستان و بلوچستان و خوزستان و حتی در کرج و تهران کمبود کلاس درس داریم. پیمانکاران قراربود ساختمان‌های زیادی با کاربری مدرسه بسازند و نساختند. حال سوال اینجاست که فرزندان این مردم باید کجا درس بخوانند؟  آیا درست است در جامعه ما بچه‌ها امکان مدرسه رفتن نداشته باشند؟ این موضوع برای ما رنج‌آور است.البته ما همه تلاشمان را می‌کنیم و از مردم و خیرین  تقاضا داریم که مساعدت بیشتری کنند.
دکتر قفلی تاکید کرد: برای ما مسئله مشارکت مردم از بحث پول دادن مهمتر است. وقتی مردم مشارکت کنند خود را درفرهنگ مدرسه‌سازی شریک می‌دانند و این مسئله بسیار مهم است.
وی افزود: طرحی هم به نام "آجر به آجر" وجود دارد. البته ما توقع نداریم که یک نفر میلیون‌ها و یا میلیاردها تومان پول بدهد.هر کس می‌تواند به اندازه وسع خود کمک کند. افرادی که تمکن مالی ندارند می‌توانند در حد قیمت یک آجر با 10 هزار تومان یا100  هزار تومان کمک کنند.همین کمک‌های کوچک مردم قطره قطره جمع  شده و به دریایی تبدیل می‌شود.
دکترقفلی گفت:خواهش  ما از مردم این است که به  فرزندان خود فرهنگ کمک کردن را بیاموزند.
 به گفته رئیس جامعه خیرین مدرسه ساز کشور، در حال حاضر درکشور مدارسی وجود دارد که دریک کلاس به جای 20 تا 30 نفر بعضا 40 تا 50 دانش آموز درس می‌خوانند و این مسئله برای کشورما اُفت دارد.
رئیس جامعه خیرین مدرسه ساز کشور تصریح کرد: فرهنگ مشارکت، مهمترین مسئله در جامعه است و خیرین می‌توانند این فرهنگ را اشاعه دهند و مردم  نیزبا ارقام کمتر کمک کنند.ما دلمان می‌خواهد 10 میلیون نفراز جمعیت کشور در مدرسه سازی با ارقام کم مشارکت کنند.
 
عبادت به جز خدمت خلق نیست
 
 
پوران درخشنده کارگردان مطرح سینما در ادامه ، با اشاره به اینکه همیشه  آرزو داشتم در خدمت کسانی باشم که برای فرهنگ جامعه تلاش می‌کنند گفت: این آرزو همیشه با من بود. در اولین فیلم  خودم به نام "رابطه"  از باغچه بان تجلیل کردم که با سختی‎های بسیار برای افراد خاص- ناشنوایان-  که کسی به آنها توجه نمی‌کرد، چند مدرسه ساخت.چرا که معتقد بود ناشنوایان هم باید تحصیل و زندگی کنند.همه برای زندگی کردن نیاز به امید دارند. باید فهمید وآموزش دید. حتی در  فیلم"عبور ازغبار" و فیلم "هیس  دختران فریاد نمی‌زنند"  وفیلم "هیس پسرها گریه نمی‌کنند" (که هنوز به دلیل برخی از مشکلات به پایان نرسیده ) تلاش کرده‌ام به این موضوع بپردازم که همه حق زندگی  کردن دارند و آموزش حق تک تک مردم کشورم است.
این نویسنده و کارگردان سینما ادامه داد: مادر من معلم بود و ازاو یاد گرفتم که بچه ها باید رمز وراز زندگی کردن را در مدارس بیاموزند و معنی عشق ،امید، محبت، احسان و بخشش را یاد بگیرند و خودشان را در زندگی سهیم بدانند. 
وی افزود: من سال گذشته سفری به سیستان و بلوچستان داشتم  و به چشم دیدم بچه ها حتی در مناطق نزدیک به شهرهم  مدرسه نداشتند.سرویس بهداشتی نداشتند وحتی کفش به پا نداشتند اما همه عاشق یادگیری و مدرسه بودند و با تمام وجود دوست داشتند یادبگیرند. متاسفانه در آن مناطق امکانات وجود نداشت و این خیلی دردناک بود. من به آنها قول دادم و امیدوارم بتوانم درآنجا مدرسه ای بسازم و کلاسی را هم  برای دیدن فیلم اختصاص دهم تا دانش آموزان  فیلم ببینند و یاد بگیرند.
درخشنده گفت: حضورم در این مراسم را  فرصت می‌دانم  وامیدوارم بتوانم قدمی بردارم و مردم را به کار خیر، بخشش ، محبت وعشق ترغیب کنم. با تمام وجودم این کار را خواهم کرد وهر کاری از دستم بربیاید دربه نتیجه رسیدن و گسترش "شعار آجر به آجر" انجام می‌دهم. چون معتقدم آجربه آجر یعنی یادگیری، یعنی عشق و امید به آینده. این شعار را در پویش‌ها ادامه می‌دهیم .حتی افرادی در خارج کشور هستند که کمک خواهند کرد چون همه باید در خدمت عشق و انسانیت باشیم  ومعتقدم عبادت به جز خدمت خلق نیست.
وی در پایان خاطر نشان کرد: امیدوارم با اتکا به دو واژه عشق و امید بتوانیم به همراه همدیگر در این حرکت مردمی و خیر  موثر باشیم.
در ادامه مهندس سید محمد رضا جعفری ضمن خیر مقدم و معرفی جامعه خیرین مدرسه ساز کشور گزارشی از تاریخچه و فعالیت های این مجموعه را ارائه داد.
وی با اشاره به مشارکت خیرین خارج از کشور خاطر نشان کرد : فعالیت های خیرین موجب شده دانش آموزان بسیاری در مناطق محروم صاحب مدارسی در شان خودشان شوند.
خانم خاطره رضیان عضو جامعه خیرین مدرسه ساز کشور نیز که هماهنگی این مراسم را بر عهده داشتندضمن تقدیر و خوش آمد گویی به خانم درخشنده از ایشان خواستند در فیلم های خود اشاره ای به فعالیت خیرین مدرسه ساز داشته باشند.
درپایان این مراسم نشان سفیر مدرسه سازی به خانم پوران درخشنده نویسنده و کارگردان سینما اهدا شد.
گفتنی است : پیش از این نیز استاد عثمان محمدپرست استاد برجسته موسیقی مقامی و نرگس آبیار نویسنده و کارگردان از جامعه هنری، مه لقا جام بزرگ، علی اصغر مجرد و آرین غلامی ورزشکاران ملی پوش کشورمان نشان سفیر مدرسه سازی را دریافت کرده بودند.

اشتراک گذاری