مشارکت آنلاین
تاریخ انتشار: 1400/05/31 19:59:55
کد خبر: 3098

نائب رئیس کمیسیون امور بانوان جامعه خیّرین مدرسه ساز کشور:

لذت کار خیر قابل قیاس با هیچ لذتی نیست

انسیه خزعلی می گوید: پیشنهاد می کنم لذت انجام کار خیر را تجربه کنید؛ لذت اینکه ببیند به واسطه مال شما، زندگی دیگران بهبود پیدا می کند، حال یکی بهتر می شود، اوضاع و یا علم یکی و توانمندی یک انسان افزایش پیدا می کند. باور کنید این لذت در زندگی قابل قیاس با هیچ لذتی نیست.


 به گزارش خبرنگارجامعه خیّرین مدرسه ساز کشور ؛بانو «انسیه خزعلی» متولد سال ۱۳۴۲ شهرستان قم و عضو هیئت علمی دانشگاه الزهرا (س) است و عمده فعالیت هایش همه این سال ها در زمینه های علمی بوده و در این حیطه به خوبی درخشیده و تا کنون عناوینی چون جوایز ورتبه های نخست در بسیاری از امور پژوهشی مانند جشنواره پروین اعتصامی و جشنواره زن و علم، را از آن خود کرده است. کارنامه فعالیت های درخشان این بانوی موفق  اما به این موارد بسنده نشده و فعالیت در امور خیر و تلاش در سنگر مقدس مدرسه سازی را نیز باید به آن افزود. او در این جهاد مقدس از هر تلاشی دریغ نکرده و از بهمن 98 که کمیسیون امور بانوان در جامعه خیّرین مدرسه ساز کشور تشکیل شد به عضویت این کمیسیون درآمد و از همان زمان به عنوان نائب رئیس این انجمن انتخاب شد و پر تلاش تا کنون در این عرصه از نظر مادی و معنوی پای کار بوده و مجدانه فعالیت کرده است. در مصاحبه پیش رو با وی درباره همه این فعالیت های خداپسندانه مفصل به گفت و گو پرداخته ایم.

خانم دکتر خزعلی عزیز با توجه به اینکه جنابعالی استاد دانشگاه الزهرا (س) هستید و سوابقی مانند ریاست دانشگاه الزهرا (س) و ریاست دانشکده را سال‌ها به عهده داشتید و عمده فعالیت شما در زمینه های علمی بوده، چه چیز باعث شد به سراغ مدرسه سازی رفته و در فعالیت های بانوان مدرسه ساز نیز مشارکت کنید؟

من فکر می کنم که مسائل علمی نمی تواند جدای  از مسائل عمرانی و زیر ساختی مورد توجه قرار بگیرد. شخصا در همان دوره ای هم که در دانشگاه الزهرا (س) مسئولیت داشتم یکی از عمده ترین کارهایی که پیگیرانه دنبال می شد بحث های عمرانی چون احداث مراکز علمی، دانشکده علوم اجتماعی، کتابخانه و خانه فرهنگ، همچنین بازسازی مراکز رشد بود که این ها همه در واقع برای این بود که بچه های ما در یک محیط دلپذیر و در فضایی که به آنها آرامش دهد بتوانند به تحصیل بپردازند. لذا یکی از مهم ترین کارهایی که در دوران مسئولیتم داشتم همین بوده به خصوص جذب خیّرین برای مشارکت در ساخت مسجد، دانشکده همچنین احداث بسیاری از بناهایی که بتواند درحوزه آموزش تسهیل اینجاد کند وکمک کننده باشند. معتقدم زیر بنا بودن امور سخت افزاری برای اینکه بتواند مسائل نرم افزاری رشد لازم خودش را داشته باشد باید بسیار مورد توجه قرار بگیرد و بنابراین در همه این سال ها در عین پرداختن به کارهای پژوهشی اما همواره همه تلاشم بر این بوده که به صورت تک بعدی در زندگی حرکت نکنم و اینگونه نباشد که چون مسائل علمی خیلی به خود مشغولم کرده از مسائل دیگر جامعه غافل باشم. بی شک مسائل علمی اگر نتواند در بهبود وضع جامعه نمود و اثر مثبتی داشته باشد به هیچ وجه ارزشمند و قابل اعتنا نیست و این میان یقینا مدرسه به عنوان یک حوزه آموزشی زیر بنایی، بسیار مورد توجه ام بوده است.

 با توجه به زیر بنایی بودن مدرسه در امر آموزش آینده سازان کشور لطفا در خصوص ضرورت ساخت و توسعه امکانات این فضای پراهمیت آموزشی و پرورشی بیشتر توضیح دهید؟  

 اگر ما می خواهیم جوان توانمند، با اعتماد به نفس و  پرکاری داشته باشیم باید مدرسه های زیبا و با امکانات خوب داشته باشیم که از بچگی و از دوران دبستان و دبیرستان روحیه خودباوری و اعتماد به نفس را در یک فضای دلپذیر و آرام به دانش آموزان تزریق کنیم و برای نیل هرچه بهتر این هدف در کنار آموزش درست و اصولی باید شرایطی فراهم شود که فرزندان ایران زمین در محیطی شیک و در جایی که بتوانند امکانات خوب و مناسبی در اختیار داشته باشند به تحصیل بپردازند و پرورش یابند. قطعا ایجادمحیط های زیبا و دارای امکانات خوب سخت افزاری و نرم افزاری به خودی خود می تواند منجر به این اتفاق نیک شود که دانش آموزان اعتماد به نفس خود را بیش از پیش به دست آورند. البته این میان نیز نباید از بحث متون درسی و استاد و معلم غافل ماند و می بایست که روی این موارد مهم نیز کار شود. چرا که گاه ممکن است بعضی از امکانات رفاهی که از آن یاد شد در مناطقی از کشور فراهم نشود اما وجود معلمان خوب و بهره مندی دانش آموزان از دروس حساب شده می تواند بازگشت به هویت، افتخار به هویت و تلاش برای اینکه ما می توانیم را در زندگی دانش آموز ایجاد و بارور کند.

 در مجموع اینگونه فعالیت در زمینه کار خیر  چه  برکاتی در زندگی شما داشته است؟

قطعا هر کار خیری برکاتی در زندگی انسان دارد و اگر این کار خیر مبنای یک حرکت مستمر بشود، برکاتش برای انسان ماندگار خواهد بود. اگر کار خیر باعث یک سنت حسنه شود و هم اینکه به صورت مستمر و سالیان طولانی کسانی از آن بهره مند شوند قطعا این بهره ها چه در این زندگی و چه پس از مرگ به انسان خواهد رسید. بخشی از آن باقیات صالحاتی که همواره از آن بسیار شنیده ایم ثواب همین کارهای خیری است که دیگران از آن منتفع  می شوند و صد البته آثار ارزشمند این مسئله در زندگی دنیوی انسان هم کاملا حس می شود؛ وقتی انسان فکر می کند که توانسته برای یک نفر یا جمعی شرایط بهتری را فراهم کند یک احساس پرواز، یک حس رستن از محدوده های کوچک دنیا و  مادیات به او دست می دهد که قابل مقایسه با هیچ لذتی نیست. چه خوب است که این بحث را با  این جمله از امام رضا (ع) مزین کنم که فرمودند:« بهترین زندگی زندگی است که زندگی دیگران در زندگی تو بهبود پیدا کند». برکات کار خیر در تربیت فرزندان، در نسل انسان و درحیات انسان به صورت مستقیم و غیر مستقیم دیده می شود. پیامبر (ص) نیز تعبیر بسیار زیبایی از کار خیر دارند که بسیار شنیدنی است؛ حضرت رسول (ص) می فرمایند:« اصلا شما روزی تان به واسطه محرومان تان هست و به خاطر کمک به محرومان تان هست که خدا بر شما خشم نمی گیرد و خدا روزی شما را تضمین می کند و برکت می دهد.»

آرزوی بزرگ تان در این مسیر چیست؟

اینکه هیچ مدرسه ای در کشور بدون سقف نباشد. هیچ دبیرستان فنی و حرفه ای بدون وسایل و تکنولوژی آخرین سیستم و آخرین فناوری های روز نباشد و هیچ دانش آموزی بدون وسایل آموزشی و کمک آموزشی اعم از سخت افزاری و نرم افزاری نباشد و آنقدر از نظر علمی و زیر ساخت های آموزشی و امکانات مورد نیاز قوی باشیم که هزینه های خیّرین صرف مسائل رفاهی و ارتقای فکری و فرهنگی بیشتر دانش آموزان شود.

 به عنوان نائب رئیس کمیسیون امور بانوان خیّرین مدرسه ساز بفرمایید که این کمیسیون از زمان شکل گیری تا کنون چه دستاوردهایی داشته است؟

به بخشی از فعالیت‌های کمیسیون می‌توان به این شرح اشاره کرد:

          1 - تشکیل جلسات متعدد با مسئولان بانوان سازمان ها و ارگان ها  و همکاری متقابل برای توسعه فرهنگ مشارکت های مردمی به ویژه توسط بانوان.

2 - مشارکت اعضای بانوان در طرح آجر به اجر برای احداث مدارس به ویژه مدارس دخترانه در مناطق کم برخودار.

          3 - ترغیب بانوان برای مدرسه سازی

          4 - حضور تعدادی از بانوان خیّر مدرسه ساز در محل جامعه خیّرین و اقدام به مدرسه سازی

          5 - شرکت فعال بانوان در پویش «من مادرم همه فرزندان ایران فرزند من» که این موضوع منجر به احداث مدارس دخترانه در مناطقی از کشور شد.

          6 - همکاری و فعالیت بعضی از اعضای کمیسیون بانوان و به صورت خاص خانم رضیان با شورای شهر جهت نام گذاری خیابان مرحوم زنده یاد دکتر حافظی

          7 - فعالیت گسترده اعضای کمیسیون  بانوان برای تهیه گزارش نحوه مشارکت در مدرسه سازی  

          8 - ارسال بخشنامه از طرف رئیس جامعه خیرین مدرسه ساز کشور به استان ها برای تشکیل کمیسیون بانوان مجامع خیرین استانی و شهرستانی که در چندین استان موفق بوده است.

          9 - حضور اعضای کمیسیون بانوان در وزارت ارشاد ، وزارت کشور ، شورای شهر و بنیاد شهید برای همکاری و تبادل اطلاعات جهت آگاهی بخشی از فعالیت این کمیسیون و مشارکت برای احداث فضاهای آموزشی و پرورشی

          10- فعالیت کمیسیون برای جذب خیّرین با هدف کمک به آموزش مجازی دانش آموزان

نقش بانوان را در ترویج فرهنگ مدرسه سازی چطور می بینید؟

 بانوان می توانند نقش فعالی هم به صورت مستقیم و هم به صورت غیر مستقیم داشته باشند. خیلی از اوقات بانوان سرمایه هایی را در بانک ها و منزل به صورت جواهر و یا به صورت ارز هایی حفظ می کنند و یا در بانک ها سرمایه گذاری می کنند که اگر این موضوع برای آنها تبیین شود که این سرمایه ها می تواند تا چه حد وضع کشور و شرایط زندگی مردم را خوب کند و وضع دانش آموزان را به عنوان آینده سازان جامعه بهبود ببخشد هم خودشان این سرمایه ها را به جریان می اندازند و انشاالله می توانند در ثواب آن شریک باشند و هم می توانند تشویق کننده و هم ترغیب کننده همسران شان برای انجام چنین مشارکت هایی باشند. میزان پرداخت هم به اندازه وسع آنها می تواند متفاوت باشد از هزینه پرداخت یک آجر تا ساخت یک مدرسه تا تجهیز مدارس مختلف به خصوص مدارس فنی و حرفه ای. به هر حال توانمندی زیادی در زنان وجود دارد و مهم این است که به خوبی شناسایی و به کار گرفته شود. البته باید درکنار تشویق بانوان به انجام کار خیر، گزارش کار و گزارش هزینه هایی که کرده اند به موقع به آنها داده بشود و منافعی که ازاین طریق به دانش آموزان و نسل نوجوان ما عائد می شود به صورت کلیپ ها، فیلم ها وگزارش هایی به این بانوان خیّر اطلاع داده شود تا این رغبت هر روز در آنان بیش از بیش عمق یابد. همچنین ما می توانیم در این مسیر از بانوانی که ساکن خارج از کشور هستند و دغدغه مندند و دوست دارند به کشورش شان خدمت کنند نیز بهره مند شویم که برای نیل به این هدف باید ارتباطات داخلی وخارجی مان را با به گونه ای با ساماندهی مشخصی تنظیم کنیم که نیروها و پتانسیل هایی که در هر دو قسمت وجود دارد به خوبی شناسایی و با آنان ارتباط گرفته شود که البته کارهایی در این زمینه انجام شده و برنامه هایی هم در دست اقدام هست.

در ارتباط با شعار جامعه خیّرین مدرسه ساز کشور مبنی بر مهارت آموزی  دانش آموزان با احداث و تجهیز هنرستان ها چه  نگرشی دارید؟

آنچه که نیاز فعلی جامعه ما هست یاد گرفتن مهارت است و ایجاد زمنیه برای اشتغال. متاسفانه شاهد هستیم که جوانان به دانشگاه می روند و مراحل مختلف تحصیلی را طی می کنند اما در بسیاری موارد با وجود داشتن فوق لیسانس و دکترا موفق به یافتن شغل نمی شوند و یا اصلا  توانمندی کار مهارتی را ندارند و چون اکثر آموزش های ما از دوره دبستان تا دانشگاه جنبه نظری دارد و کمتر تمرین های عملی در بسیاری از رشته ها لحاظ شده، متاسفانه این نقیصه در آموزش  ما خود نمایی می کند لذا جهت گیری امسال و سال آینده مجمع خیّرین بر این موضوع مهم متمرکز شده که ما بتوانیم جوان هایمان را قبل از رسیدن به سن دانشگاه آنقدر با مهارت های مورد نیاز جامعه آشنا کنیم تا زمینه اشتغال این عزیزان قبل از ورود به دانشگاه فراهم شود. حال چنانچه اگر خواستند این زمینه کار را ادامه دهند، رشته مورد نظرشان را مطابق مهارتی که دارند انتخاب کنند و اگر هم تمایل داشته باشند وارد بازار کار شوند به دلیل شرایط زندگی و مشکلاتی که دارند و یا به دلیل یافتن بازار کار خوبی در زمینه مهارت  شان، ما این کمک را به آنها کرده باشیم. بنابراین امسال بیشترین کمک را اختصاص داده ایم  به خرید تجهیزات و آخرین دستاوردهایی که می تواند تکنولوژی لازم برای کارهای مهارتی و فنی و حرفه ای را در اختیار ما قرار بدهد. لازم به توضیح است خیّرینی که وارد این کار شوند طبیعتا دستگاه هایی که می خرند و کمک هایی که می کنند به نام خود آنها در مراکز قرار داده می شود. حال اگر کل مدرسه را تجهیز کنند یا بخش هایی را یا تخصص های خاصی را بخواهند پوشش دهی داشته باشند  باز همه این موارد به نام خود این عزیزان ثبت خواهد شد. همینطور از اساتیدی که تمایل داشته باشند به عنوان کار خیر ساعت هایی از وقت شان را در قالب نذر علمی برای آموزش به دانش آموزان اختصاص دهند چه به صورت سفر به استان های مختلف و آموزش حضوری و چه به صورت مجازی استقبال می کنیم و این برنامه یکی از اهدافی است که در دست اقدام قرار داده ایم و امیدواریم که در این بخش هم خانم هایی که توانمندی دارند و آقایانی که می توانند وقف علمی کنند دانسته های خودشان را در قالب نذر علمی به جوانان و نوجوانان ارایه کنند و در اختیار مدارس فنی و حرفه ای قرار دهند. علاوه بر این با تهیه تبلت ها و لب تاب هایی که بتواند کمک آموزشی باشد  و گستره آموزش را  در مناطق محروم فراهم کند، بسیاری از دانش آموزانی که الان به دلیل شرایط کرونایی توان استفاده از کلاس های حضوری را ندارند را حمایت می کنیم که از این بخش محروم نشوند. درواقع این مسئله به خودی خود می تواند شرایطی را فراهم کند که در آینده بخشی از آموزش ها به صورت متمرکز ارایه شود و دانش آموزان سراسر کشور از برنامه های یکسانی که از نظر کیفیت آموزش سطح خوبی دارد بهره مند شوند که این خود کمک کننده است به بحث ایجاد عدالت آموزشی و اینکه به دلیل یکسان شدن آموزش از طریق فضای مجازی شانس برای مشارکت دانش آموزان سراسر کشور در دانشگاه های بزرگ و دانشگاه های درجه یک و دو بیشتر فراهم شود. البته تحقق این هدف ممکن است زمان بر باشد اما امیدواریم یک بخش از اهداف آموزشی به اینجا ختم شود.  

 در پایان  چه توصیه ای دارید به افرادی که توانایی انجام کار خیر دارند؟

توصیه من به افرادی که توانایی انجام کار خیر دارند خصوصا بانوان که این کمیسیون به نام آنها مزیّن شده، این است که اگر اعتقادی به جهان دیگر دارند یک چیزهایی را برای خودشان پیش بفرستند و ذخیره کنند. بهترین ذخیره ذخیره ای هست که ماندگار و باقیات صالحات باشد یعنی تا وقتی از آن استفاده می شود ثواب خیرش به فرد خیّر برسد. علاوه بر این حتی اگر کسی اعتقادی به دنیای دیگر نداشته باشد پیشنهاد می کنم لذت انجام کار خیر را تجربه کند؛ لذت اینکه ببیند به واسطه مال او زندگی دیگران بهبود پیدا می کند، اوضاع و حال و روز یکی بهتر می شود و یا علم و توانمندی یک انسان افزایش می یابد. باور کنید این لذت در زندگی قابل قیاس با هیچ لذتی نیست. توصیه ویژه من به بانوان عزیز این هست که آن جواهراتی که احیانا به گردن یا دست دارند در واقع یک قل و زنجیری هست که مانع پرواز آنها می شود. اینها را تبدیل کنند به وسیله پرواز دیگران تا روح خودشان هم پرواز کند و فاصله بگیرد از مادیاتی که آنها را در دنیای تنگ خود نگه داشته و اینها را وقف کار خیر و مدرسه سازی و ارایه امکانات به مدارس کنند و ببینند چقدر از این کار لذت خواهند برد و چه میزان در زندگی شان احساس آرامش خواهند داشت و علاوه براین از برکات عظیم انجام این کار در زندگی شان بهره مند خواهند شد.

 خبرنگار: مریم ناگهی


اشتراک گذاری