مشارکت آنلاین
تاریخ انتشار: 1400/01/28 22:09:52
کد خبر: 2937

گفتگو با«سیدمحمد شیرازی» مسئول خیریه فروشندگان لوازم یدکی خودرو تهران،

ساخت 54 مدرسه در نقاط کشور

گروه خیریه «امداد صنف فروشندگان لوازم یدکی خودرو تهران» سال هاست که در زمینه فعالیت های انسان دوستانه و حمایت از اقشار مستمند و آسیب دیده فعالیت دارد و مدرسه سازی نیز یکی از اولویت های اصلی این جمع نیک اندیش است.


. به گزارش خبرنگار جامعه خیّرین مدرسه ساز کشور ، این تشکل مردم نهاد، پیرو رهنمودهای حکیمانه مقام معظم رهبری که مدرسه سازی را جهادی مقدس و مشارکت در مدرسه سازی را از ماندگارترین کارهای نیک برشمردند تا کنون مدارس بسیاری را در مناطقی که دچارحوادث طبیعی چون سیل و زلزله شده، ساخته و همچنان در دست ساخت دارد. در گزارش پیش رو «سیدمحمد شیرازی» مسئول انجمن خیّریه امداد صنف ما را با کارنامه پر بار این گروه پیشتاز در جبهه مقدس مدرسه سازی بیشتر آشنا می کند.

نخستین مدرسه در خرمشهر

گروه خیریه امداد صنف خودرو مجموعه ای است که در سال 1359 همزمان با آغاز جنگ تحمیلی و با هدف کمک و پشتیبانی از نیروهای مسلح تشکیل و فعالیتش را آغاز کرد. طبق توضیحات شیرازی این گروه نیک اندیش بعد از هشت سال جنگ تحمیلی، فعالیت خود را در زمنیه کارهای انسان دوستانه و حمایت از اقشار مستمند و آسیب دیده از حوادث طبیعی ادامه داد و پیرو رهنمودهای حکیمانه مقام معظم رهبری مبنی بر اینکه مدرسه سازی جهادی مقدس و مشارکت در ساخت مدرسه از ماندگارترین کارهای نیک و ارزشمند و صدقه جاریه به شمار می رود، مهم ترین هدف خود را ساخت مدرسه در مناطقی قرار داد که دچار حوادث طبیعی مانند سیل و زلزله می شدند. شیرازی با بیان این موضوع به توضیح بیشتر می پردازد:«بعد از دوران دفاع مقدس کار بازسازی مناطق جنگ زده جزو اهداف این گروه قرار گرفت و بهترین کار را برای خود ساخت مدرسه در مناطق جنگ زده  هدف گذاری کرد و اولین مدرسه را در شهر خرّمشهر به نام شهید «مرتضی ساعتچی» به بهره برداری رساند. البته لازم به ذکر است که بانی ساخت این مدرسه حاج علی اصغر ساعتچی پدر شهید و از اعضای فعال تشکل امداد صنف بودند.»

طبق توضیحات وی تعداد موسسین گروه خیریه امداد صنف ازابتدای شکل گیری، 15 نفر بوده که برخی از آنان در طی این سال ها دار فانی را وداع گفته اند:«خداوند روح آن عزیزان را شاد و قرین رحمت واسعه  خود قرار دهد که البته از دوستان دیگر جایگزین این عزیزان در گذشته شده اند.»

 

ساخت 54 مدرسه در اقصی نقاط  کشور

طبق صحبت های شیرازی، تشکل خیریه «امداد صنف فروشندگان لوازم یدکی خودرو تهران»  تا کنون 54 مدرسه در مناطق مختلف کشور ساخته و به بهره برداری رسانده است:«این مدارس به نام کوثر نامگذاری می شود تا از وجود با برکت حضرت زهرا (س) کوثر رسول گرامی اسلام (ص) بهره گرفته و ان شاء الله تکثیر شود.» 

طبق توضیحات وی آخرین مدرسه ای که توسط این گروه به بهره  برداری رسیده در روستای «شاوور» شهرستان «شوش» قرار دارد و با نام کوثر 54 در سال گذشته تحویل اداره نوسازی آموزش و پرورش استان شده است.

بیشترین مدرسه در استان خراسان شمالی

سیدمحمد شیرازی در ادامه با بیان اینکه گروه امداد صنف فروشندگان لوازم یدکی خودرو تا کنون بیشترین مدرسه را در استان خراسان شمالی به بهره برداری رسانده درباره دلایل این موضوع اینگونه می گوید:« در استان خراسان شمالی، همکاری مسئولان منطقه اعم از آموزش و پرورش و اداره نوسازی مدارس و مجمع خیّرین استان با خیرین بسیار خوب و عالی بوده و این همکاری، خیّرین بسیاری را تشویق به مدرسه سازی کرد. لازم به یادداوری است درهرکجا که مسئولان به خوبی و سرعت عمل بالا پاسخگوی بانیان خیر باشند کار خیر و سازندگی مدارس با رشد قابل توجهی روبه رو خواهد شد.»

طبق توضیحات وی تعداد مدارس ساخته شده درشهرهای مختلف استان خراسان شمالی به تفکیک از این قرار است: 12 واحد در شهرستان بجنورد، 12 واحد در شهرستان جاجرم، 2  واحد در شهرستان راز جرگلان، و یک واحد خوابگاه دخترانه در مانه وسملقان.

فرزندان عزیز ایران؛ جامعه هدف تشکّل

طبق توضیحات مسئول انجمن خیّریه امداد صنف این گروه نیک اندیش هم اکنون 2 مدرسه در استان سیستان و بلوچستان و یک مدرسه در استان خوزستان و یک مدرسه در کبودر آهنگ استان همدان در دست ساخت دارد. ناگفته نماند این انجمن خیریه در بعضی از مناطق آسیب دیده از سیل و زلزله نیز با توجه به نظر مسئولان منطقه که ساخت خانه برای مردم آسیب دیده ضرورت بیشتری نسبت به ساخت مدرسه داشته اقدام به ساخت واحد های مسکونی کرده است. شیرازی در این باره می گوید:«به عنوان مثال گروه امداد صنف در زلزله بم 50 خانه در این شهر به بهره برداری رساند و در زلزله ورزقان 60 خانه، در زلزله کرمانشاه 20 و در سیل خوزستان 92 خانه توسط گروه ساخته و تحویل مردم شد.»

شیرازی تاکید می کند جامعه هدف تشکّل امداد صنف، فرزندان عزیز ایران اسلامی است و باید برای بالندگی و موفقیت آنان محیط های آموزشی با امکانات شایان توجهی ساخته شود تا دانش آموزان در آن دین و دانش را آموزش ببینند و باسواد و مجهز به سلاح علم و دانش به فرد مفیدی برای جامعه بدل شوند و در رفع مشکلات کشورخود گام های استوار بردارند.

شیرین خاطره

بهترین خاطره و شیرین ترین آن زمانی است که مدرسه ساخته شده و دانش آموزان با شور و نشاط به صف می شوند و خوشحال و سرحال سرود خوان از خیّرین با گل لبخند شان استقبال می کنند. شیرازی می افزاید:« حقیقتا خنده دانش آموزان در آن لحظه به یاد ماندنی شیرین ترین خاطره است.»

شیرازی در ادامه تاکید می کند گروه امدادصنف فروشندگان لوازم یدکی خودرو همواره بعد از ساخت مدرسه بنا به درخواست آموزش و پرورش در حد امکان درصدد رفع مشکلات وکمبود های این مدارس و تامین نیازمندی واحد های آموزشی بهره برداری شده می پردازد.

میزان مشارکت خیّرین در حد عالی

همه اعضای گروه خیریه امداد خودرو از خیّرین صنف فروشندگان قطعات خودرو به شمار می روند. شیرازی با بیان این مطلب اضافه می کند:«میزان مشارکت خیّرین در حد عالی است و امیدواریم که با همکاری هر چه بهتر و بیشتر دوستان ما در اداره نوسازی مدارس آموزش و پرورش و مجمع خیّرین مدرسه ساز در هر استان شاهد تسهیل روند ساخت مدرسه در نقاط مختلف کشور باشیم.»

او در پایان از نیکوکاران و نیک اندیشان درخواست می کند که با همت بلند خود برای ساخت مدارس بیشتر به خصوص در مناطق محروم یاری رسان جامعه باشند چرا که  این کار صدقه جاریه و باقیات و صالحات و کاری مانا و ماندگار است:« به فرموده شهید مرتضی مطهری اگر همه نیازهای انسان را برطرف کنی اما روی فکر و تزکیه اش کاری نکنی انگار هیچ کاری برای او نکرده ای. از این رو گروه امداد صنف امیدوار است که با اقدامات و کمک هر چند اندک در رسیدن فرزندان این آب و خاک به افرادی دانشمند و با تقوا تلاشی وافر به انجام رساند.»

سید محمد شیرازی مسئول گروه امداد صنف فروشندگان لوازم یدکی خودرو که از ابتدای تاسیس این تشکّل خیریه تا کنون، سکان دار این مجموعه فعال و موفق در حوزه مدرسه سازی بوده در پایان می گوید:« از خداوند متعال توفیق خدمت صادقانه و  برای همه خیّرین و همکاران و اعضای گروه آرزوی سلامتی،عزت، آبرو و برکت مسئلت دارم.»

 

 خبرنگار:مریم ناگهی

منتشر کننده : نزاکت اللهیاری 



اشتراک گذاری