مشارکت آنلاین
تاریخ انتشار: 1399/12/01 21:45:29
کد خبر: 2830

گفت و گو با ملی پوش والیبال کشور و سفیر مدرسه سازی استان خراسان شمالی

آرزویم بالندگی فرزندان سرزمینم است

نیمه نخست سال جاری بود که «علی اصغر مجرد» ملی پوش والیبال بزرگسالان کشورمان به عنوان سفیر مدرسه ساز استان خراسان شمالی انتخاب و معرفی شد.


. به گزارش خبرنگار جامعه خیّرین مدرسه ساز کشور، سفیران مدرسه ساز چهره های مورد علاقه و اعتماد مردم هستند که از سوی سازمان نوسازی، تجهیز و بازسازی مدارس به عنوان سفیر در هر استان انتخاب می شوند تا مردم را به کمک در ساخت مدرسه حتی به اندازه پرداخت هزینه یک آجر تشویق و دعوت کنند. این میان علی اصغر مجرد به عنوان سفیر مدرسه ساز استان خراسان شمالی، که «مدرسه» را به عنوان مهد تربیت نسل فردا، یکی از مهم ترین فضاهای تاثیرگذار در پیشرفت، عمران و آبادانی کشور می داند، به عنوان یکی از چهره های ورزشی جامعه خود را ملزم می داند برای بهره مندی کودکان سرزمینش از امکانات مطلوب آموزشی، سهمی هر چند کوچک را عهده دار شود. او که زاده ٨ آبان سال ١٣٧۶ بجنورد است همه مقاطع تحصیلی را در شهر زادگاهش سپری کرده و امیدوار است که به زودی شرایط و امکانات آموزشی در همه جای کشور به گونه ای از سطحی مطلوب برخوردار شود که خیّرین مدرسه ساز دیگر به جای مدرسه به ساخت فضاهای ویژه آموزشی چون پژوهشکده ها و مراکز تحقیق علمی مجهز رو آورند. درگزارش پیش رو با دغدغه های ملی پوش والیبال کشورمان در مسیر تازه ای که در آن مصمم گام نهاده بیشتر آشنا می شویم.

اهالی ورزش، علی اصغر مجرد را به عنوان ملی پوش والیبال کشور می شناسند، چه شد که آقای مجرد به عنوان سفیر مدرسه ساز استان خراسان شمالی انتخاب شد؟

این پیشنهاد از سوی سازمان نوسازی‌ و مدارس کشور داده شد و من با تمام وجود این طرح را به عنوان راهی برای کمک به دانش‌آموزان کشورم پذیرفتم. معتقدم به عنوان یک عضو کوچک از جامعه وظیفه دارم به فکر مردم و آینده کشورم باشم. بچه های سرزمینم آینده سازان جامعه هستند و سرشار از استعداد و توانایی هایی که باید در بستر و  فضایی مناسب شناخته و رشد داده شود و افسوس که در حال حاضر این امکانات برای همه دانش آموزان وجود ندارد. من به شخصه آرزو دارم همه بچه های سرزمینم از بهترین شرایط تحصیلی و آموزشی برخوردار باشند تا بتوانند به اندازه خودشان رشد کنند و باعث بالندگی کشور شوند.

 

یک سفیر مدرسه ساز چه وظایفی برعهده دارد؟

باید قبل از هر چیز خودش را جای بچه هایی بگذارد که از حداقل شرایط و امکانات تحصیلی محروم هستند تا کاملا نیازهایشان را درک کند و در گام بعد تمام سعی خودش را کند تا این قشر از دانش آموزان از سطح و امکانات مطلوب آموزشی بهره مند شوند، البته با کمک مردم و مسئولان این روند بهتر و سریع تر انجام خواهد شد.

 

 - به عنوان سفیر مدرسه ساز استان خراسان شمالی در این مدت چه کارهایی انجام داده اید و معتقدید چه میزان این اتفاق ثمر بخش بوده است؟

در جلسات بسیاری با هدف معرفی خیّرین بزرگ مدرسه ساز به خصوص خیّرینی از مناطق جنوبی کشور شرکت کردم و این افراد را برای ساخت مدارس خیّری به سازمان نوسازی مدارس استان معرفی کرده ام. همچنین در طول این مدت همه سعی ام بر این بوده که در اغلب نشست ها یا مصاحبه هایی که داشته ام در این خصوص نیز صحبت و مردم را برای شرکت در کار خیر مدرسه سازی تشویق کنم.

 

- چه احساسی دارید از اینکه به عنوان سفیر مدرسه ساز انتخاب شده اید؟

شاید باورتان نشود اما بعضی وقت ها دلم می خواهد آنقدر توانایی داشتم تا نیاز همه بچه های محروم از تحصیل یا کسانی که در شرایط سخت درس می خوانند را برطرف کنم، به ویژه کودکان کار که اصلا وضعیت تحصیلی شان مشخص نیست.

 

- آقای مجرد به اعتقاد شما اساسا در شرایط فعلی کشور حوزه پر اهمیت آموزش و پرورش چقدر نیازمند مشارکت خیّرین مدرسه ساز است؟

در همه کشورها آموزش و پرورش یکی از اصول اساسی تربیت و رشد جامعه است و بیشترین هزینه در این بخش صرف می شود. کشور من هم کشوری غنی و سرشار از سرمایه های طبیعی است. آرزویم این است که کودکان سرزمینم مورد حمایت کامل قرار بگیرند تا جایی که خیّرین به جای مدرسه سازی به فکر ساخت پژوهشکده ها و مراکز تحقیق علمی مجهز برای بچه هایی شوند که می توانند هر یک به فراخور استعداد و توانمندی شان به یکی از نخبه های مملکت تبدیل شوند . یادمان باشد که هر نهالی در زمین مناسب کاشته و با شرایط مناسب آبیاری شود می تواند بهترین ثمره را بدهد و قطعا ثمره رشد بچه ها به ارتقای کشور کمک خواهد کرد.

 

-این میان اجرای اینگونه طرح های فرهنگی و بهره گیری از ظرفیت چهره های ورزشی و هنری چه میزان می تواند مروّج کار خیر مدرسه سازی در کشور باشد؟

قطعا حضور چهره های محبوب و سرشناس مردمی می تواند در بهبود روند مشارکت مردم در انجام این مهم تاثیر به سزایی داشته باشد البته این بین نباید مشارکت مسئولان و تصمیم گیرندگان را در کنار این روند نادیده گرفت. قطعا هر کار خیری اگر پشتوانه اجرایی قوی تری داشته باشه نتیجه و بازخورد بهتر و بیشتری خواهد داشت.

 

 

برای اجری هرچه بهتر طرح  سفیر مدرسه ساز به شخصه چه پیشنهاداتی به دست اندرکاران این حوزه دارید؟

من فکر می کنم امسال می شود تهدید کرونا را به فرصت تبدیل کرد و از عدم حضور بچه ها در مدارس قدیمی یا با شرایط نامناسب استفاده کرد تا مدرسه های قدیمی نوسازی شوند و برای سال آینده با شرایط بهتر در اختیار دانش آموزان قرار گیرند. همچنین خیلی جدی از مسئولان درخواست دارم که ساز و کار شرکت کردن بچه های مناطق محروم در کلاس های آنلاین مشخص و بخش بیشتری از بودجه دولتی یا خیریه به این بچه ها اختصاص داده شود و یا با در اختیار قراردادن تبلت های به صرفه یا هر راهکار دیگری، این فاصله و خلا پیش آمده در بحث ارتباط بچه ها با آموزش  پر شود. من واقعا نمیدانم بچه هایی که اصلا در خانواده گوشی یا تبلتی ندارند چطور در این شرایط کرونایی دارند آنلاین درس می خوانند.

 

سفیر مدرسه ساز جوان و ورزشکار استان خراسان شمالی چه برنامه و اهدافی در راستای اجرای هر چه بهتر مسئولیتی که به او سپرده شده در سر دارد؟

تصمیم دارم علاوه بر روند جاری بعد از اتمام بازی های لیگ سری به مناطق دور افتاده بزنم و از نزدیک شرایط بچه ها را ببینم و با مردم در میان بگذارم متاسفانه شرایط کرونا و محدودیت ها و قرنطینه بازی ها این کار را برای ما بسیار سخت تر کرده ولی قطعا و با جدیت این کار را انجام خواهم داد.

 

- در پایان نقبی هم  به اتفاقات والیبالی بزنیم در حال حاضر در شرایط کرونایی کشورتمرینات تان در تیم والیبال کشور به چه صورت است و مسابقات والیبال و شرایط این رشته چه حال و هوایی دارید؟

قطعا شرایط تمرینات و مسابقات مثل هیچ سالی نیست و همه سعی من و سایر والیبالیست های خوب کشورم این هست که علیرغم سختی ها و فشارهای ناشی از وضعیت جاری خیلی حرفه ای به کار خودمان ادامه دهیم و علاوه بر اینکه برای حضور در المپیک آماده تر بشویم، بتوانیم با نمایش آرامش و بازی های مرتب و قابل پسند برای مردم به آنها نوید روزهای خوش را بدهیم. ما به عنوان ورزشکاران این مملکت و کسانی که از افراد عادی بیشتر زیر نظر و ذره بین هستند و مانند ویترین رفتارشان دیده می شود این وظیفه مهم را بر عهده داریم که به مردم خوب کشورمان انرژی و انگیزه و امید بدهیم با این آرزو که یک روزی به زودی سایه شوم این بیماری از کل دنیا رفع شود. الان مردم ناراحت و مضطرب هستند و ما باید غم ها و غصه ها و عصبانیت ها و ناراحتی ها و فشارهایمان را پیش خودمان نگهداریم و  به مردم منتقل نکنیم تا بتوانیم سهمی در دادن انگیزه و امید به آنها داشته باشیم.

 

سفیر مدرسه ساز استان خراسان شمالی چه پیامی به دانش آموزان دارد؟

هیچ وقت بی انگیزه نشوید و هرگز فکر نکنید شرایط می تواند برای شما محدودیت ایجاد کند. یادتان باشد بزرگترین محقق ها و ورزشکاران و نخبه ها از قشر معمولی و ضعیف جامعه بوده اند که توانسته اند مشکلات زندگی شان را شکست دهند و به موفقیت دست پیدا کنند. یادتان باشد هیچ موفقیتی بدون نظم، پشتکار و مداومت به دست نمی آید.

 

علاوه بر تیم ملی عضو کدام تیم باشگاهی کشور هستید و دقیقا این روزها چه می کنید؟

من عضو تیم والیبال سپاهان اصفهان هستم و در کنار تیم و مربی خوب و با انگیزه ام آقای رحمان محمدی راد تمام سعی خودم را می کنم که بهترین خودم باشم و بتوانم خودم را با تیمم هماهنگ کنم. سخت تلاش کنم و پیروزی را حتی از زیر سنگ به دست می آورم.

 

حرف آخر...

کمک به ساخت مدارس برای دانش‌آموزان نقاط محروم، یک وظیفه ملی است و بنابراین از مردم می‌خواهم به میزان توانایی خود در طرح مشارکت های مردمی «آجر به‌ آجر» حتی به اندازه خرید یک آجر در کار خیر مدرسه سازی مشارکت کنند تا سهمی هرچند کوچک در ساخت مدارس در نقاط محروم و به تبع آن آبادانی و عمران کشور داشته باشند.

 

خبرنگار: مریم ناگهی

منتشر کننده : نزاکت الهیاری 


اشتراک گذاری