مشارکت آنلاین
تاریخ انتشار: 1399/11/20 09:37:14
کد خبر: 2802

گفت و گو با خیر مدرسه ساز حسین بیک مهدوی ؛

مدرسه سازی اولویت کارهای خیر

حرفه اش مزرعه داری است و پرتلاش ،او می گوید: خوشبختانه اکثرافراد متمکن این مرزوبوم باتوجه به آموزه های دینی وسنت ، دستی به کارخیر دارند ولی آنچه که می تواند ریشه ای وبنیادی مشکلات جامعه راحل می کند تحصیل علم ودانش وکسب مهارت است، پس چه به جا و ارزشمند است اولویت مان در انجام کارخیردر شرایط کنونی جامعه مدرسه سازی ومدرسه داری باشد.»


 

 به گزارش خبرنگار جامعه خیرین مدرسه سازکشور؛حرفه اش مزرعه داری است و پرتلاش و  پرانرژی در مجموعه ای متشکل از بخش های مختلفی چون گاوداری، پرورش گوسفند، نگهداری زنبورعسل، ماهیان گرم آبی و اردک، باغ گل، مرغ محلی و باغ مرکبات و سیاه ریشه، ، تولیدات کشاورزی ارگانیک وانواع لبنیات بدون موادافزودنی فعال است. «حاج حسین بیک مهدوی» به دلیل فعالیت گسترده و تحسین برانگیزش در حوزه کشاورزی تا کنون از سوی نهاد ریاست جمهوری، وزیرجهاد کشاورزی، مجلس و استانداری تقدیرنامه دریافت کرده  و به عنوان کشاورز نمونه کشوری وکارآفرین برتر استانی معرفی شده است. 

از مزرعه داری تا مدرسه سازی

حسین بیک مهدوی دیپلمه و متولد سال  ۱۳۳۴ استان مازندران، شهرستان آمل.است  او یک مزرعه دار حرفه ای و موفق است. خودش درباره روند کاری و شغلی اش اینگونه برایمان می گوید:«حرفه ام مزرعه داری است و در مجموعه ای متشکل از بخش هایی چون گاوداری، پرورش گوسفند، ماهیان گرم آبی همراه با اردک، باغ گل، مرغ محلی و باغ مرکبات و سیاه ریشه، پرورش زنبورعسل، تولیدات کشاورزی ارگانیک و تهیه انواع لبنیات بدون موادافزودنی فعالیت دارم. لازم به توضیح است که همه این محصولات درفروشگاهی در جوار مزرعه مستقیم به مصرف کنندگان عرضه می شود. شغلم را دوست دارم و علاقه مند دراین حوزه فعالیت دارم و به لطف الهی تا کنون از سوی نهاد ریاست جمهوری، وزیرجهادکشاورزی، رئیس مجلس واستانداری تقدیر نامه دریافت کرده ام و به عنوان کشاورز نمونه کشوری وکارآفرین برتراستانی شناخته شده ام.»به کارنامه پر افتخار این کشارز نمونه اما باید برگ زرین دیگری نیز افزود، چه اینکه او در فعالیت های خیر نیز اهتمام ویژه داشته و در حوزه مدرسه سازی نیز ورود پیدا کرده است. در گزارش پیش رو با این مزرعه دار متفاوت استان مازندارن بیشترآشنا می شویم.

 

مدرسه ای به نام پدر

حاج حسین معتقد است اولین دانشگاه برای هر فرد خانواده است و خانواده او به ویژه مرحوم پدر سهم بسیاری در گرایش او و دیگراعضای خانوده به انجام کار خیر داشته:« پدرم خدا بیامرز فردی معتقد وخیّر بود. من هم بااعتقاد به این که همه ما به نسبت توانمندی مان در حل مشکلات جامعه  بدهکار و سهیم هستیم تا کنون سعی کرده ام به سهم خود نقشی داشته باشم.» اما اینکه  کشاورز نمونه کشوری کی و چگونه به کار خیر مدرسه سازی رو آورد داستانی است که حاج حسین آن را اینگونه برایمان شرح می دهد:«سال ۱۳۷۷ رئیس آموزش وپرورش وقت که از دوستانم بود یک روز تماسی با بنده گرفت و گفت چنانچه درمنطقه شما زمینی به آموزش و پرورش اهدا شود با توجه به بودجه ای که برای ساخت مدرسه داریم، می توانیم در این زمین مدرسه ای برای دانش آموزان احداث کنیم و به این ترتیب در سال ۱۳۷۸ با اهدای زمین به آموزش و پرورش مدرسه ای به یاد و نام  مرحوم پدرم «حاج مهدی بیک مهدوی» به دلیل حق بزرگی که به گردن ما داشت و موفقیت مان را مدیون حسن نیت ونان حلال او هستیم احداث شد و به بهره برداری رسید. همچنین با هدف یادبود و زنده نگه داشتن نام مادرم نیز زمینی به مساحت 5 هزار مترمربع با همکاری برادرم به دانشگاه علوم قرانی اختصاص دادیم وچندقطعه زمین مسکونی نیز در این مدت به لطف خدا به نیازمندان اهدا کرده ایم.» 

 

دو طبقه دو شیفته دو هزار متر مربعی

مدرسه ای که به نام مرحوم حاج مهدی بیک مهدوی در شهر آمل به بهره برداری رسیده حدود 2 هزار مترمربع مساحت دارد و بنای ساختمان مدرسه در 2 طبقه مساحتی هزار و صد مترمربع را به خود می بیند. مدرسه ابتدایی حاج مهدی بیک مهدوی در2  شیفت مختلف پسرانه با۳۴۰ دانش آموز و دخترانه 330 دانش آموز فعالیت دارد. خیّر مدرسه ساز آملی در پاسخ به این سوال که آیا در طول این سالها به مدرسه ای که به نام پدر ساخته شده سری زده و جویای کمبود ها و مشکلاتش شده می گوید:« درهمه این سال ها در مراسم و مناسبت های خاص چنانچه دعوتی صورت گرفته سعی کرده ام به این بهانه سری به مدرسه بزنم اما در کل با توجه به حجم کارم متاسفانه چندان این توفیق را نداشتم که به مدرسه سری بزنم و احیانا جویای مسائل و مشکلات کنونی آن باشم.»

 

خانواده همراه

خشنود است از اینکه هر چه جلوتر می رویم علاقه به انجام کارخیر را درمردم پر رنگ تر می بیند. حاج حسین که مدتی است باکمک دوستان دغدغه مندش مجمع خیرین شهرستان آمل را تاسیس کرده اند تا دراکثر مشکلات و کمبود های شهر ازمدرسه و دانشگاه گرفته تا بیمارستان، تهیه جهیزیه و آزادی زندانیان با افراد خیّر ومورد اعتماد کارهای مثمر ثمری را برای اهالی نجیب و زحمتکش شهرشان به انجام رسانند درباره همراهی خانواده اش می گوید:« قرار گیری درمسیر کار خیر احساس بسیار خوبی دارد و البته که یک وظیف نسانی است. خوشحالم که خانواده نیز در این مسیر همراه و مشوقم هستند.»

 

آرزوی من

آرزو دارد همه دانش آموزان کشور که معتقد است باید همچون فرزندان مان انگاشته شوند با کمک دولت وخیّرین برای کسب دانش هیچگونه مشکل و دشواری پیش رو نداشته باشند و به عنوان آینده سازان این مرزوبوم در بهترین و پر امکانات ترین مدارس تحصیل کنند و پرورش یابند و آینده کشوررا در مسیر عمران و آبادانی روز افزون قرار دهند و سبب درخشش نام ایران و ایرانی در جهان باشند.

 

برکت زندگی

حاج حسین اعتقاد راسخ دارد انجام هرکارخیرموجب تزریق برکت به زندگی است. فیض و رحمتی الهی که به شخصه خودش در زندگی آن را لمس کرده است.

این خیّر نیک اندیش در این خصوص که آیا همت خیراو در ساخت مدرسه درس اخلاقی برای دیگران نیز داشته و کسی را تشویق به قرار گیری در این مسیر کرده است اینگونه می گوید:« مسلما بی تاثیرنبوده و مصداقش را می توان درهمایش های تکریم ازخیرین مشاهده کرد که همه ساله شاهد پیوستن خیّرین  جدید به این جهاد مقدس هستیم که گاه حتی در ادامه روند فعالیت شان ازگذشتگان هم پیشی می گیرند.»

 

توانابودهرکه دانا بود

کارآفرین نمونه استان مازندران علاقه مند است در صورت رو به راه بودن شرایط مالی دیگر بار به ساخت مدرسه دست زند و طعم شیرین این کار ارزشمند را از نو بچشد:« به قول فردوسی بزرگ شاعر نامدار ایرانی توانابودهرکه دانا بود و صد البته کسب علم ودانش بستر آماده می خواهد. در همین راستا نخستین بستر قطع به یقین مدرسه است و از این جهت مدرسه سازی کار خیر ارزشمند و گرانبهایی است و بنابراین  خیّرین مدرسه ساز نقش موثری در پیشرفت و توسعه جامعه دارند که امیدارم توفیق انجام این کار به لطف خدا مجدد برایم حاصل شود.»

 

مدرسه سازی اولویت کارهای خیر

حاج حسین بیک مهدوی همچنین توصیه ای دارد به افرادی که توانایی انجام این کار را دارند اما هنوز وارد این گود نشده اند:« خوشبختانه اکثرافراد متمکن این مرزوبوم باتوجه به آموزه های دینی وسنت پیشینیان کم و زیاد دستی به کارخیر دارند ولی آنچه که می تواند ریشه ای وبنیادی مشکلات جامعه راحل می کند تحصیل علم ودانش وکسب مهارت است،  پس چه به جا و ارزشمند است اولویت مان در انجام  کارخیردر شرایط کنونی جامعه مدرسه سازی ومدرسه داری باشد.»

در پایان از خیّر نیک اندیش آملی که در حرفه خویش فردی موفق و خلاق و فعال است می خواهیم توصیه ای نیز به دانش آموزان داشته باشد:«دانش آموزان عزیز قدرخیّرین را بدانید و اقدامات خوبشان را با کوشش در کسب علم و دانش پاسخگو باشید. چرا که رشد و بالندگی فرزندان این مرز و بوم آروزی هر ایرانی و به ویژه خیّرین عرصه مقدس مدرسه سازی است.»

 

خبرنگار: مریم ناگهی

منتشر کننده : نزاکت اللهیاری 


اشتراک گذاری