مشارکت آنلاین
تاریخ انتشار: 1399/11/02 21:52:03
کد خبر: 2761

روایتی از عشق و دغدغه یک معلم چابهاری در ایام کرونا؛

خانه‌ای که به مدرسه تبدیل شد

فاطمه آزمون، معلمی حق التدریس در یکی از مدارس غیردولتی چابهار است که برای انجام وظیفه‌اش در قبال دانش‌آموزان در ایام تعطیلی مدارس، خانه خود را به مدرسه تبدیل کرد.


به گزارش روابط عمومی جامعه خیرین مدرسه ساز کشور به نقل از پانا ، از وقتی پای کرونا به این جهان باز شد همه فعالیت‌های بشر را تغییر و تمام جنبه‌های زندگی را تحت تاثیر قرار داد. تعطیلی مدارس و آموزش مجازی از جمله مهمترین تغییراتی بود که قشر بزرگی از جامعه یعنی دانش آموزان و معلمان در زمان شیوع ویروس کرونا تجربه کردند. موضوعی که حتی با دستور بازگشایی مدارس از اول بهمن ماه همچنان وجود دارد و در هر منطقه از کشور بنا به شرایط موجود در مورد آن تصمیم‌گیری می‌شود اما به هر حال این تغییر روش در آموزش صحنه‌های زیبا و متفاوت از فداکاری معلمان در سراسر نقاط کشور را رقم زد و موجب شد خاطراتی ماندگار از این دوران برای دانش آموزان به جا بماند. در این میان برخی معلمان که موقعیت شغلی پایداری هم ندارند در دوران آموزش مجازی نه تنها دست از تلاش برنداشتند بلکه بیشتر از قبل با از خودگذشتگی افتخاراتی بی‌نظیر را در سوابق خدمت خود به جای گذاشتند. فاطمه آزمون یکی از همین دسته معلمان است. معلمی به اصطلاح حق التدریس در یکی از مدارس غیر دولتی چابهار که برای ادای وظیفه خود نسبت به دانش آموزانش در پایه اول خانه خود را به مدرسه تبدیل کرد و ماندگارترین خاطره کلاس اول را برای این دانش آموزان رقم زد.

انتخاب راهی جدید برای آموزش

فاطمه آزمون به گفته خودش بیش از 8 سال سابقه تدریس دارد اما هیچگاه به معلمی به عنوان یک شغل نگاه نمی کند بلکه آن را عشق می‌نامد. این معلم جهادگر که متولد شمال کشور است اکنون با عشق و علاقه به دانش آموزان در جنوب شرقی ترین شهر ایران درس می‌دهد. وی در گفت و گو با پانا به تشریح نحوه فعالیت خود در دوران شیوع ویروس کرونا پرداخت و گفت: درست است که نیروی رسمی آموزش و پرورش نیستم و در یک مدرسه غیردولتی مشغول هستم اما برای انجام خدمت هیچ حد و مرزی برایم وجود ندارد؛ به عقیده من یک معلم باید عاشق کار خود باشد تا بتواند در این عرصه فردی تاثیرگذار باشد.

وی ادامه داد: همیشه دوست داشتم سیره انبیا را سرلوحه زندگی‌ام قرار دهم و برای تلاش و آبادانی سرزمینم از هیچ کوششی دریغ نکنم.

آزمون تصریح کرد: با شروع کرونا و تعطیلی مدارس از اینکه نمی‌توانستم مانند سال‌های گذشته حروف الفبا را در کلاس به دانش آموزان آموزش دهم و بعد هم جشن الفبا را برگزار کنیم خیلی نگران شدم.

وی خاطر نشان کرد: با تعطیلی مدارس از ابتدای آذرماه و شروع آموزش مجازی خیلی از دانش آموزان تبلت نداشتند و همچنین ضعیف بودن اینترنت روند آموزش را با مشکل مواجه کرد. به همین دلیل تصمیم گرفتم تعدادی از دانش آموزان خودم و تعدادی از دانش آموزان دیگر که دسترسی به اینترنت ندارند و یا خرید تبلت برای آنان مقدور نبود را در یک پروسه جدید آموزش دهم.

 

کلاس 6 نفره‌ای که متقاضیان بسیاری داشت

این آموزگار در ادامه گفت: با هماهنگی از طریق جلساتی که با مدیر و موسس مدرسه و حتی با اولیا داشتم توانستم یک کلاس 6 نفره در خانه خودم راه اندازی و آموزش ها را به صورت مجازی و حضوری شروع کنم.

وی افزود: یکی از اتاق های منزل را با هزینه شخصی تجهیز کردم تا به کلاس درس تبدیل شد که البته برای من کلاس زندگی است. از همین کلاس با رعایت پروتکل‌های بهداشتی و پذیرش روزانه 6 نفر از دانش آموزانی که تبلت نداشتند به همراه دیگر دانش آموزان از طریق شبکه شاد فرایند آموزش را ادامه دادم.

آزمون قدردان همراهی همسرش در برگزاری این کلاس درس است و گفت: همسرم با کمال میل با این تصمیم بنده موافقت و از این کار استقبال کرد که این همراهی او انرژی مثبت فراوانی در تدریس به دانش آموزان برایم به همراه داشت.

وی تصریح کرد:درست است که فضای خانه مانند مدرسه حالت رسمی ندارد اما در همین کلاس 6 نفری در خانه من بسیاری از دانش آموزان مدارس دیگر هم در این مدت آموزش دیدند به طوری که هفته‌ای 18 دانش آموز به صورت حضوری و چندین نفر نیز به صورت غیرحضوری آموزش های کاربردی پایه اول ابتدایی را فرا گرفتند.

وی ادامه داد: برخی دانش آموزان ارتباط عاطفی خاصی با من و کلاس درسم در خانه برقرار کرده بودند به طوری که از والدین خود قول می‌گرفتند که آن‌ها را برای آموزش به خانه من بیاورند. حتی دختر پنج ساله‌‌ام و همسرم نیز به حضور دانش آموزان در خانه انس گرفته‌اند.

 

موفقیت در آموزش مجازی

وی ادامه داد: زادگاهم در شمال کشور است، ولی از نظر من خدمت رنگ، مذهب و نژاد نمی شناسد بلکه معتقدم خدمت به فرزندان این مناطق محروم حال و هوایی خاص دارد.

فاطمه آزمون خاطرنشان کرد: برای آموزش دانش آموزان در خانه هیچ گونه وجهی از آنان دریافت نمی کردم و تمامی حقوق من صرف تهیه وسایل بهداشتی و صبحانه مقوی بهداشتی با رعایت پروتکل های بهداشتی شد.

در میانه کلام بغض گلویش را گرفت و با صدایی حزن‌آلود گفت: نمی‌دانم باید چگونه شکرگذار خداوند باشم که لیاقت خدمت به بندگانش را به من داده است و من شیرینی و برکت آن را در زندگی خود احساس می‌کنم.

وی ادامه داد: نمی توانم احساس واقعی خود را بیان کنم چرا که در شرایط شیوع کرونا که همه نگران بودند دانش آموزان اول ابتدایی از درس و مدرسه عقب بمانند؛ توانستم شعار خواستن، توانستن است را عملیاتی کنم. البته باید از اعتماد و همراهی والدین دانش آموزان نیز تشکر کنم.

این آموزگار که به موازات تدریس حضوری برای آموزش مجازی عده‌ای دیگر از دانش آموزان نیز محتوای آموزشی تولید می‌کند، به موفقیت در این زمینه اشاره کرد و گفت: تمام تلاشم بر این بود که تهدید کرونا را به فرصت تبدیل کنم. برای همین برای تولید محتوای آموزشی زمان زیادی گذاشتم به طوری که اکنون دانش آموزان من در پایه اول ابتدایی می توانند درس های پایه‌های بالاتر را بخوانند و این میزان از پیشرفت در دانش آموزان برای دیگر معلمان جای سوال دارد.

معجزات عشق معلمی

فاطمه آزمون به تجربه موفق گفتار درمانی بر روی یکی از دانش آموزانش اشاره کرد و گفت: دانش آموزی داشتم که حنجره‌اش مشکل داشت و به گفته پزشکان برای اینکه بتواند صحبت کند باید عمل می‌شد اما با استفاده از روش‌های گفتار درمانی تلاش کردم مشکل این دانش آموز را حل کنم و با کمک خداوند موفق شدم، به طوری که این دانش آموز به خوبی صحبت می‌کند و وقتی صدای او را می‌شنوم اشک شوق از چشمانم جاری می‌شود.

او که معتقد است این خدمت صادقانه تاکنون برکات زیادی در زندگی‌اش داشته سلامتی پدرش را نیز از معجزات دعای دانش آموزانش دانست و گفت: قلب پدرم چندماه پیش کمتر از50 درصد کار می کرد و قرار بود عمل شود. تصمیم داشتم کلاسم را تعطیل کنم و به دیدن پدرم بروم اما پدرم راضی به تعطیلی کلاس خانگی من نشد و گفت به دانش آموزانت بگو برایم دعا کنند.

وی ادامه داد: یک روز بعد از پایان درس با این دانش آموزان برای سلامتی پدرم و تمامی مریض ها دعا کردیم؛ بعد از سه روز خبر دادند که یک عمل کوچک جراحی باعث شده تا کارکرد قلب پدرم به بیش از 90 درصد برسد و خداوند را از این بایت شاکرم.

آزمون در پایان ضمن تشکر از اولیا، مدیر مدرسه، معاونین، مربیان بهداشت و پرورشی و مشاور دبستان کشتیرانی 7 که در این مدت تلفنی در کنارش بودند، تصریح کرد: این فرزندانم معلمان، پزشکان، مهندسان و کارمندان آینده این مرز و بوم هستند و خدمت به این عزیزان را با هیچ چیز عوض نمی کنم.

 

 


اشتراک گذاری