مشارکت آنلاین
تاریخ انتشار: 1399/10/12 07:47:46
کد خبر: 2703

بانو منیژه ساغریچی خیّر مدرسه ساز تهرانی:

مدرسه سازی طعمی الهی دارد

پس از بازنشستگی از آموزش و پرورش به دنبال این بود که کاری انجام دهد تاهم رضایت حق تعالی در آن باشد و از طرفی هم مخزن آرامش و مامنی برای ارتقای هر چه بیشترمعنوی.


. به گزارش خبرنگار خیرین مدرسه ساز کشور اینگونه بود که بانو منیژه ساغریچی با جمعی از دوستانش به فکر تشکیل مرکزی برای نگهداری از کودکان بی سرپرست و بد سرپرست افتاد و د رراستای این تصمیم نیک ساختمانی را با مشارکت یکدیگر خریداری کردند و پس از گرفتن مجوز از بهزیستی سرپرستی 12 کودک خردسال را عهده دار شدند. وسعت فعالیت های خیرخواهانه موسسه خیریه حامی شکوفه های شمیرانات اما درادامه به ساخت مدرسه نیز انجامید و در مجموع به همت مدیر عامل و اعضای این موسسه تا کنون 5 مدرسه در سیستان و بلوچستان و منطقه آق قلا در دست ساخت قرار گرفته که این بین  2 مدرسه در حال بهره برداری و 3 مدرسه در حال ساخت است. در مصاحبه پیش رو گفت وگویی ترتیب داده ایم با منیژه ساغریچی یکی از اعضای هیئت مدیره موسسه خیریه حامی شکوفه های شمیرانات که خود نیز از خیّرین مدرسه ساز کشور به شمار می رود.

 

 

لطفا در ابتدا خودتان را بیشتر معرفی کنید؟

منیژه ساغریچی هستم متولد 20 خرداد سال 1337 تهران.

دارای مدرک کارشناسی و بازنشسته آموزش و پرورش هستم.

 

 

چه شد که به فکر تاسیس موسسه خیریه حامی شکوفه های شمیرانات افتادید؟

 

سال 1387 پس از بازنشستگی از آموزش و پرورش به دنبال این بودم کاری انجام بدهم که مورد رضایت حق تعالی باشد و باعث آرامش و ارتقای خودم. بنابراین با جمعی از دوستان به فکر تشکیل مرکزی برای نگهداری از کودکان بی سرپرست و بد سرپرست افتادیم  و ساختمانی را با مشارکت دوستان خریداری کردیم و پس از گرفتن مجوز از بهزیستی توسط سرکار خانم شمسی که رشته تحصیلی ایشان مددکاری است سرپرستی 12 دختر 3تا 6  سال را پذیرفتیم. خدا را شکر تا کنون به همت دوستان و تلاش های بی وفقه سرکار خانم شمسی فعالیت های چشمگیری در رابطه با فرزند خواندگی صورت گرفته است.

 

دلیل نامگذاری موسسه به «حامی شکوفه های شمیرانات» چه بود؟

دختران شکوفه های باغ زندگی هستند لذا خیریه را با نام این عزیزان حامی شکوفه ها نامگذاری کردیم.

 

مسئولیت شما در حال حاضر دراین موسسه چیست؟

 بنده یکی از مالکین و اعضای هیئت مدیره هستم.

 

این موسسه چه اهداف خیری را دنبال می کند وجامعه هدف آن چه گروه های سنی را تشکیل می دهد و چرا؟

نگهداری از کودکان بی سرپرست و بد سرپرست، تسریع در فرایند فرزند خواندگی، کمک به خانواده های نیازمند جهت نگهداری از فرزندان خود در آغوش خانواده، ارائه کمک های خیر خواهانه در حوادث و بلایای طبیعی مثل زلزله غرب کشور، سیل خوزستان لرستان،

ارسال کمک های نقدی و غیر نقدی و ایجاد سرپناه و احداث مدرسه برای آسیب دیدگان

 

موسسه تا کنون چند مدرسه و در مجموع چند کلاس آموزشی و در چه استان هایی به بهره برداری رسانده؟

 درمجموع به همت مدیر عامل و دوستان 5 مدرسه در سیستان و بلوچستان و منطقه آق قلا در دست احداث قرار گرفته که تعداد 2 مدرسه در حال بهره برداری و 3 مدرسه در حال ساخت است.

 

گویا خودتان به شخصه نیز یک مدرسه در دست ساخت دارید و به تازگی نیز هزینه ساخت مدرسه دیگری را نیز متقبل شده اید این مدارس قراراست در کدام استان ها به بهره برداری برسند؟ دراین باره بیشتر توضیح دهید...

مدرسه نخست 3 کلاسه در مقطع دوره اول دبیرستان در استان سیستان و بلوچستان، روستای ذولفقاری در دست ساخت قرار دارد وگویا قرار است تا بهمن ماه افتتاح شود. مدرسه دوم که اوایل دی ماه قراداد آن به امضا رسیده و به لطف الهی هزینه ساخت آن را بر عهده گرفته ام نیز در استان کهکیلویه و بویر احمد، مهر ماه سال تحصیلی آینده به بهره برداری خواهد رسید. این مدرسه 8 کلاسه ویژه دانش آموزان استثنایی به عنوان نخستین مدرسه استثنایی در شهریاسوج خواهد بود.امیدوارم با عنایت الهی بتوانم عهده دار ساخت مدارس دیگری در نقاط محروم کشوربشوم.

 

خانواده چقدر در این راه مشوق و همراه و همسو با شما بوده اند و آیا از اعضای خانواده هم به این مسیر پیوسته اند؟

 بزرگترین مشوق بنده خانواده و دوستانم بوده اند.

 

کار نیک مدرسه سازی چه طعمی دارد و چه تفاوتی با دیگر کارهای خیر و این اتفاق چه تاثیری بر روح زندگی تان داشته است؟

آموزش کار پیامبران است، مکان آموزشی جایگاه پیامبران و هدایت و رشد بچه ها کاری الهی است. بنابراین مدرسه سازی طعم الهی و خدایی دارد. هر انسان تربیت یافته در این اماکن می تواند جامعه ای را نجات دهد پس رشد و آرامش جامعه حاصل این چنین کارهای خیری است.

 

آیا تمایل دارید بعد از ساخت مدرسه  در ادامه ارتباط خود را با کادرآموزشگاه حفظ کنید مثلا پیگیر رفع مشکلات سخت افزاری و نرم افزاری آن و یا حتی رفع مشکلات دانش آموزان باشید ؟

 با عنایت خداوند متعال مایل به ادامه ارتباط با کادر آموزشی و پیگیری مشکلات مدرسه و دانش آموزان خواهم بود.

 

اقدامات پیش رو و آینده تان در این عرصه مقدس چیست؟

احداث مدارس و کلاس های بیشتر در مناطق محروم و علاوه براین تشویق و ترغیب خیّرین و دوستان به فعالیت در این زمینه.

 

به نظر شما خیّرین مدرسه ساز چه نقشی در ارتقا و پیشرفت جامعه دارند؟

 آینده جامعه منوط به وجود انسان های تربیت شده و آموزش دیده است و خیّرین مدرسه ساز زمینه ساز رشد و تعالی جامعه خواهند بود.

 

چه توصیه ای دارید به افرادی که توانایی انجام این کار را دارند؟

 در حد توان برای هموار کردن مسیر آموزش کوشش کنند و از هیچ سعی و تلاشی در این زمینه دریغ نکنند. یک یا علی بگویید و قدم در این راه الهی بگذارید.

 

 

آرزوی بزرگ و هدف غایی  تان در این مسیر چیست؟

هیچ شهر و روستایی در کشورم بی مدرسه نباشد و تمام کودکان سرزمینم در کلاس های مجهز آموزشی، از تعلیم و تربیت صحیح برخوردار باشند.

 

به عنوان یک شهروند فعال در حوزه کار نیک مدرسه سازی چه درخواستی از مسئولان دارید؟

 1- هموار نمودن راه برای ارائه خدمات بهتر به جامعه.

2-انجام تعهدات در اسرع وقت و به موقع و با کیفیت عالی جهت ایجاد انگیزه در خیرین

 3-شفاف سازی و ارائه گزارش های مستند به جامعه و خیّرین

 4- استفاده از پتانسیل های موجود و بهره برداری حداکثری از میل و اشتیاق مردم به خدمت رسانی

 

چه توصیه و پیامی به دانش آموزان و آینده سازان کشور دارید؟

به عنوان یک خدمتگزار از دانش آموزان و آینده سازان کشور درخواست دارم قدردان الطاف الهی باشند و با تمام توان در مسیرارتقای علم و دانش خود تلاش نمایند تا زحمات خادمین خودشان را به منصه ظهور برسانند.

 

حرف آخر....

از خداوند متعال توفیق عمل خواستارم.    

 

خبرنگار : مریم ناگهی

منتشر کننده : نزاکت اللهیاری

 

 

 


اشتراک گذاری