مشارکت آنلاین
تاریخ انتشار: 1399/09/20 05:37:17
کد خبر: 2655

مهندس حریری خیر مدرسه ساز استان بوشهر؛

اعتلای فرهنگ دغدغه ام برای ساخت مدرسه است

این روزها مردم منطقه محروم پشتکوه و برازجان قدردان مردی هستند که برای اعتلای فرهنگ نسل آینده تلاش می کند. کسی که با ساخت 64 مدرسه در مناطق محروم بوشهر و همچنین ساخت پژوهش سرای متقین زمینه ای را فراهم می کند تا دانش آموزان بدون دغدغه تنها برای بالا بردن اعتلای فرهنگ ایران تلاش کنند.


این روزها مردم منطقه محروم پشتکوه و برازجان قدردان مردی هستند که برای اعتلای فرهنگ نسل آینده تلاش می کند. کسی که با ساخت 64 مدرسه در مناطق محروم بوشهر و همچنین ساخت پژوهش سرای متقین زمینه ای را فراهم می کند تا دانش آموزان بدون دغدغه تنها برای بالا بردن اعتلای فرهنگ ایران تلاش کنند. مهندس حسین حریری اسفند هر سال با شوق زیاد به دیدن دانش آموزانی می رود که در مدارس ساخت او تحصیل می‌کنند. 

 

به گزارش خبرنگار مجمع خیرین مدرسه ساز ؛مهندس حسین حریری هنوز هم در 88 سالگی عشق به مدرسه سازی دارد و می گوید اگر شر ویروس کرونا از سر کشور کم شود بازهم به شوق دیدن دانش آموزان پشتکوه و برازجان به آنجا خواهم رفت. می گوید متولد مشهد است اما تقدیر او را در مسیری قرار داد تا در مناطق محروم بوشهر مدرسه بسازد. می گوید: فارغ التحصیل رشته مهندسی راه و ساختمان ار دانشکده فنی دانشگاه تهران هستم و سالها در برخی از وزارتخانه ها مسئولیت دفاتر فنی و مشاوره را برعهده داشتم. سرنوشت مرا در مسیری قرار داد که اکنون به عنوان ریس هیات مدیره مجمع خیرین مدرسه ساز استان بوشهر خدمت می کنم . 20 سال قبل نخستین مدرسه را در برازجان ساختم. آن زمان با معلمی به نام آقای لقمان زاده آشنا شدم و گفت وضعیت مدارس در پشتکوه برازجان خوب نیست .همراه او رفتم و با ددین وضعیت مدرسه و کلاس ها تصمیم گرفتم مدرسه بسازم. وقتی به تهران برگشتم موضوع را با آقای رسولیان که همسایه ما بود و در کارهای خیر مشارکت می کرد مطرح کردم. همزمان پدر همسر آقای لقمانیان معلم منطقه پشتکوه به تهران آمد و همراه او منزل آقای رسولیان رفتیم . بعد از مطرح شدن موضوع آقای رسولیان گفت خودم به آنجا سفر خواهم کرد و فعلا در برازجان مدرسه می‌سازم. بعد از ساخت مدرسه در برازجان متوجه شدیم این شهر زایشگاه ندارد و با نقشه ای که مرحوم بازرگان برای ما کشید زایشگاه را ساختیم و به مردم این شهر تقدیم کردیم.

مهندس حریری درباره ساخت مدرسه در منطقه پشتکوه گفت: بعد از برازجان سراغ منطقه پشتکوه رفتیم. همزمان چند نفراز خیّران تهرانی را به آنجا بردم و هر بار تعدادی از آنها ما را همراهی می کردند. به این ترتیب کلنگ ساخت مدرسه در پشتکوه به زمین زده شد و آجر روی آجر تا اینکه مدرسه ها یکی بعد از دیگری افتتاح شدند. 64 مدرسه در این مدت در پشتکوه و برازجان ساختیم و بیشتر این مدارس در روستاها ساخته شده اند. یک باب مدرسه هم در مشهد به نام همسر مرحومم زهرا حریری ساختم.

 اما اینکه بین همه کارای خیر سراغ مدرسه سازی رفتم به خاطر نقش فرهنگ در زندگی همه ما است. متاسفانه عمده مشکلات کشور ما فرهنگی است و تا زمانی که فرهنگ رشد نکند هیچ چیزی رشد نخواهد کرد. همین دغدغه فرهنگ باعث شد تا سراغ مدرسه سازی بروم. باور کنید در مناطق محروم استعداهای بسیار خوبی وجود دارد که به خاطر نبود امکانات و مدرسه هیچگاه این استعدادها به بار نمی نشیند. همیشه سراغ دانش آموزان قدیم مدارس پشتکوه و برازجان را که در این مدارس درس خوانده اند می گیرم. 4 دختر دانش آموز که در همین مدارس درس می خواندند در المپیاد کامپیوتر رتبه اول را در استان کسب کردند و برای ادامه تحصیل به خارج از کشور رفتند . بعد از سالها آنها بازگشتند و اکنون استاد ریاضی دانشگاه هستند. دیدن آنها و شنیدن خبر موفقیت شان بهترین هدیه ای است که خدا به من داد و انگیزه ام را برای ادامه راه چند برابر کرد.

مهندس حریری درباره ساخت پژوهش سرای متقین در برازجان گفت: وقتی مشغول ساخت مدرسه در پشتکوه و برازجان بودم یکی از مدیران پیشنهاد ساخت پژوهش سرا را مطرح کرد و گفت دانش آموزان نیاز به پژوهش دارند . قبول کردم و پژوهش سرای متقین ساخته شد . یک سالن 220 نفری هم در طبقه دوم این پژوهش سرا ساخته شد که سمینارها در آنجا برگزار می شود. چند آزمایشگاه و کتابخانه در این پژوهش سرا وجود دارد که دانش آموزان از آن استفاده کنند. هر سال اواسط اسفندماه رقابتی تحت عنوان جایزه حریری در این پژوهش سرا بین دانش آموزان برگزار می شود که من هم حضور پیدا می کنم . دانش آموزان بوشهری که در یک سال تحصیلی رشد خوبی در تحصیل داشته باشند یک میلیون تومان و دانش آموزانی که در مناطق روستایی پیشرفت خوبی داشته باشند 2 میلیون تومان جایزه می گیرند. تلاش می کنم بااین جوایز نقدی انگیزه دانش آموزان را بالا ببرم.

وی ادامه داد: بعد از شیوع کرونا ساخت مدرسه با کندی مواجه شده است اما بعد از مشورت با دوستان و معلم های منطقه برازجان تصمیم گرفتیم برای هر مدرسه یک لپ تاپ بخریم و در اختیار معلم‌ها قرار بدهیم تا بتواند بهتر با بچه ها ارتباط برقرار کند . بعد از چند ماه رشد بچه ها در تحصیل آنلاین را بررسی می کنیم و اگر رشد کرده بودند به معلم آنها جایزه نقدی خواهم داد.

 

خبرنگار : یوسف حیدری 

منتشر کننده : نزاکت اللهیاری


اشتراک گذاری