مشارکت آنلاین
تاریخ انتشار: 1399/07/27 06:00:20
کد خبر: 2547

ردپای مهربانی سید علی اکبر عادل خیر بزرگ مدرسه ساز در خراسان،

مدرسه سازي انسان سازي است

در هر نقطه ای از سرزمین خراسان را بروی ردپایی از مهربانی اش را می توانی پیدا کنی. ساخت بیش از 1200 کلاس درس در قالب 270 پروژه تنها گوشه ای از فعالیت‌های خیر مدرسه ساز خراسانی است.


به گزارش خبرنگار جامعه خیرین مدرسه ساز کشور ، سید علی اکبر عادل را همه مردم و مسئولان آموزش و پرورش خراسان می شناسند. بيستم بهمن 1340 در روستاي كدكن كه هم اكنون بخشي از شهرستان تربت حيدريه است به دنیا آمد و بسیاری از مدارس شبانه روزی که برای دانش آموزان محروم این مناطق ساخته است در همین شهر کدکن قرار دارند. می گوید هیچ پروژه نیمه تمام و رها شده ندارم و از شهر کدکن و روستاهای اطراف رشتخوار و کل روستاهای شهرستان زاوه تا روستاهای تربت جام ، از روستاهای اطراف جوین سبزوار و خراسان جنوبی تا نیشابور و بیرجند مدرسه شبانه روزی ساخته ام و تا روزی که زنده باشم بازهم می خواهم مدرسه بسازم.

 به اعتقاد سید علی اکبر مدرسه سازی انسان را به جایی می رساند که اگر دنبال هر عشقی بگرد آن رادر وجود خودش پیدا می کند و دیگر نیازی به عشق دیگری ندارد. می گوید: مدرسه سازي انسان سازي است ، انسان مي تواند با چنين عمل خيري نقاط ضعف يك كشور را به نقاط قوّت تبديل كند ، پرورش انسان يك اصل است ، اصلي كه اجراي آن تلاش جمعي را مي طلبد ، مخصوصا" اكنون كه عصر شكفتن فطرت‌ها و دوران بالندي روح خداجوي انسانها است ، استفاده از فرصت هاي مناسب و بهره‌مندي از شرايط مساعد پايه اساسي موفقيت و پيروزي انسان بشمار مي آيد ، عاقل ترين مردم كساني هستند كه همواره از موقعيّت هاي موجود استفاده كنند وهيچ فرصتي را از دست ندهند .

اولین مدرسه ای که ساختم سال 1357 بود . با دست مدرسه ای که در بهترین نقطه شهر کدکن قرار دارد نشان می دهد و می گوید: آن زمان فقط یک فرغون  داشتم و با مبلغ 100 تومانی که داشتم این مدرسه را در مساحت 130 متر ساختم. به خاطر علاقه ای که به حضرت زهرا (س) دارم نام مدرسه را الزهرا گذاشتم. ساخت این مدرسه شروع فعالیت ام در مدرسه سازی بود و سال 63 چند شعبه آهن فروشی که داشتم را وقف مدرسه سازی کردم و با درآمد فروش آهن تا به امروز بیش از 1200 کلاس درس ساخته ام . اداره کل نوسازی خراسان رضوی به من احترام گذاشتند و این مدرسه قدیمی را خراب نکردند و آن را توسعه دادند و امروز یک مدرسه شبانه روزی در مساحت 3 هزار متر مربع ساخته شده و 280 دانش آموز در این مدرسه تحصیل می کنند . خانه ای که در آن زندگی می کنم در نزدیکی این مدرسه است و هر روز وقتی از کنار این مدرسه عبور می کنم با دیدن آن انرژی یک سالم را می گیرم . اینجا نقطه شروع من بود و خداوند عنایت داشت که توانستم در هر نقطه محروم از استان خراسان که به من اعلام کردند مدرسه بسازم.

وی ادامه داد: در کنار ساخت مدرسه در ساخت بیمارستان و درمانگاه و مسجد و مصلی نیز مشارکت داشتم و هنوز هم دارم اما مدرسه سازی عشق دیگری است. امروز وقتی به هر بیمارستان و یا دانشگاهی در استان پهناور خراسان می روم می بینیم که تعدادی از پزشکان واساتید و پرستاران دانش آموزان مدارس شبانه روزی بودند که من آن را ساختم . دیدن آنها که امروز به این موفقیت های بزرگ علمی دست پیدا کرده اند بهترین پاداشی است که می گیرم.

سید علی اکبر عادل از ساخت مصلی و همچنین بنگاه های اقتصادی برای اشتغالزایی در مناطق محروم و کارگاه های آموزشی برای ایجاد اشتغال برای خانواده های محروم هم گفت و تاکید کرد اگر به وضعیت اقتصادی خانواده های محروم رسیدگی نکنیم عملا در کار پرورش دانش آموزش موفق نخواهیم بود زیرا در کنار آموزش و ایجاد شرایطی برای آموزش علمی دانش آموز باید به پرورش او که در خانواده شکل می گیرد توجه داشت و محرومیت اقتصادی خانواده ها می تواند تاثیر منفی در پرورش دانش آموز داشته باشد .

وی ادامه داد: بیشتر مدارسی که می سازم شبانه روزی است . به دلیل اینکه این مناطق محروم هستند و به طور مثال اگر در یک روستا مدرسه راهنمایی است اما از داشتن دبیرستان محروم است و به همین دلیل بسیاری از دانش آموزان از ادامه تحصیل باز می مانند. با ساخت مدارس شبانه روزی صبح شنبه دانش آموزان از روستاهای اطراف به مدرسه می آیند و تا عصر چهارشنبه اینجا می مانند و درس می‌خوانند و چهارشنبه به روستاهایشان باز می گردند. در همین شهر کدکن که زادگاه من است 7 مدرسه شبانه روزی ساخته ام که دانش آموزان 40 روستا در آن تحصیل می کنند. در شهر رشتخوار که کنار خواف و در مرز با تایباد و افغانستان قرار دارد 5 مدرسه شبانه روزی و در زاوه 4 مدرسه شبانه روزی و در تربت جام 3 مدرسه شبانه روی ساخته ام. هیچکدام از این مدارس به نام من نیست و همه آنها را به نام شهدا و ائمه اطهار نامگذاری کرده ام. مثلا به یاد شهید جوادی که همکلاسی ام بود در شهر کدکن چند مدرسه ساخته ام . به نام حضرت فاطمه زهرا (س) تا به امروز 25 مدرسه ساخته ام . امروز هم با همکاری مدیرکل آموزش و پرورش خراسان رضوی برای همه دانش آموزان محرم منطقه کدکن بسته های آموزشی تهیه کردم که برای یک سال نیاز آنها را تامین خواهد کرد و ارزش هر بسته نیز 300 هزار تومان است. هفته آینده نیز دو مدرسه به یاد شهدای مدافع حرم و از پروژه های حضرت زینب (س) که شامل کار و دانش و سالن چند منظوره است در ناحیه 7 مشهد به بهره برداری خواهد رسید و یک مدرسه نیز در روستای چه چه کلات در کنار مرز در حال ساخت دارم .

خبرنگار: یوسف حیدری

منتشر کننده : نزاکت اللهیاری 


اشتراک گذاری