مشارکت آنلاین
تاریخ انتشار: 1399/07/14 21:39:25
کد خبر: 2525

سید ابراهیم محمودی هاشمی خیر مدرسه ساز خراسان رضوی ،

هیچ امر خیری بالاتر و والاتر از مدرسه سازی نیست

سید ابراهیم محمودی هاشمی خیر مدرسه ساز می گوید: هیچ مسیر بالاتر و والاتر از مدرسه سازی نیست، اگر انسان آن چه دارد را در مسیر خدا هزینه کند لذتی دارد که تا ابد باقی می ماند، هر خیر و ثوابی که در مدارس انجام شود خیرمدرسه ساز نیز از آن بهره خواهد برد.


از کلام تا رفتارش، از حرف تا عمل‌اش، از تدریس تا مدرسه سازی، مهربان و آموزنده است، مانند معلمی که می خواهد دانش آموزش را درس دهد، از سال 1350 تاکنون، هنوز هم مشق معلمی می نویسد،بانی  اولین مدرسه او  همسرش  بود که در سال 1396 به بهره برداری رسید و همان جا بود که تصمیم گرفت مدرسه ای به نام مادرش بسازد، یک سال بعد این مدرسه نیز به سرانجام رسید. گفت و گو با خیر مدرسه سازی سید محمودی هاشمی  را می خوانید.
زندگی این خیر از آغاز تاکنون
 هفت سالم بود که  پدرم مرحوم شد . زندگی ساده‌ای داشتیم و به لطف خدا با مادرم زندگی می کردیم، مادرم برای تربیت ما بسیار تقید داشت و همیشه مراقبت می کرد که زمان ما به بیکاری و بطالت نگذرد .
دانشجوی دانشکده ادبیات دانشگاه فردوسی مشهد در رشته جغرافیای اقتصادی بودم که با دختر عمویم ازدواج کردم او خانه دار بود، در آن سال ها در قوچان تدریس می کردم اما با نزدیک شدن به دوران انقلاب با توجه به این که در تظاهرات ها شرکت داشتم برخی افراد مشکلاتی برایم به وجود آوردند که ناچار سال 1358 از قوچان به مشهد آمدم و در مرکز تربیت معلم مشهد تا زمان بازنشستگی تدریس کردم.
همسرشما هم خیر مدرسه ساز هستند، چگونه ایشان وارد این امر مقدس شدند؟
 او بانویی مومن و دارای اعتقادات قوی است که فرزندانی با تقوا تربیت کرده است و همین باعث شد تا فرزندان نیز نه تنها مخالفتی نداشته باشند بلکه مشوق و همراه ما شوند. یکی از فرزندانم که از مدیران ارشد در سطح استان و فرد موفقی است وقتی مبلغی ارثیه به همسرم رسید با توصیه وی تصمیم گرفت در امر خیر مدرسه سازی مشارکت کند و تمام مبلغ ارثیه را به مدرسه سازی اختصاص داد و مدرسه ای با نام سید محمد رضا محمودی هاشمی ساخته شد.
زمانی که این مدرسه  به بهره برداری  رسید  چه حسی داشتید؟
وقتی از مدرسه بازدید کردیم و حدود هزار دانش آموز را دیدیم که در حال تحصیل هستند و مجبور نیستند از یک منطقه شهر به منطقه ای دیگر بروند تمام وجود م پر از شادمانی شده بود، لذتی که  در این لحظات به وجود آمده بود قابل وصف نیست، فقط باید این حس را تجربه کرد نمی توان آن را بیان کرد.
با دیدن دانش آموزان برای ساخت مدرسه ای داوطلب شدم و از آن جایی که مادرم تمام عمرش را برای فرزندان گذاشته بود و با وجود این که در جوانی  پدرم  فوت کرده بود اما زندگی اش را به پای ما بچه ها گذاشته بود، به پاس همه زحمات مادر مدرسه ای به نام اقدس محمودی هاشمی را آغاز کردم.
چه تاثیری خیر مدرسه ساز بودن بر روحیه شما داشته است؟
وقتی فردی در مسیر مدرسه سازی گام بر می دارد هم سلامتی اش تامین می شود و هم عمرش طولانی تر می شود، روحیه انسانی تغییر می کند و انرژی دریافتی اش در مسیر درستی قرار می گیرد، معتقدم شادمانی و شعف درونی که انسان با مدرسه سازی پیدا می کند موجب طول عمر او می شود.
الگوی شما برای این که در امر خیر مدرسه سازی مشارکت کرده اید چه فردی بوده است؟
فردی که دین  داشته باشد الگوها را برای‌اش ائمه اطهار معرفی کرده اند، خدا را شکر که در طول عمرم با معلمان و جریان تعلیم و تربیت سر و کار داشته ام ، اگر انسان ها بداند چه بهره ای از مدرسه سازی می برد همه برای مدرسه سازی اقدام می کردند، خداوند می فرماید: لن تنالوالبر حتی تنفقو مما تحبون، یعنی هیچ نیکی  به کسی نمی رسد مگر این که از آن چه دوست دارد انفاق کند.
بعد از این که خیر مدرسه ساز شدیدو لذت خیر مدرسه ساز بودن را چشیدیدآیا فردی را هم به مدرسه سازی تشویق کردید؟
بعضی از افراد که یک سوم مال آن ها بعد از مرگ شان در امر خیر صرف شد، برخی از این افراد که برای شان وصبت نامه نوشته ام به آن ها توصیه کرده ام که خودشان در زمان حیات خود به جای وصیت آن را در امر خیر مدرسه سازی هزینه کنند، معتقدم انسان باید به جای ان که بگوید فرزندان فلان امر خیر را انجام دهند یا فلان مدرسه را بسازند، خودش در زمان حیات آن چه در توان دارد انجام دهد.
برای مراسم افتتاح مدرسه ای که همسرم خیر آن بود یکی از اقوام را دعوت کرده بودیم، همان مراسم و حال و هوای مدرسه و دیدن دانش آموزان و انرژی که از سوی دانش آموزان و مدرسه دربافت کرد انگیزه ای شد تا او هم خیر مدرسه ساز شود و هم اکنون در حال ساخت مدرسه است.
علاوه بر این افراد دیگری هم که توان مالی داشته اند وقتی مدرسه را می بینند خود به خود به مشارکت در امر خیر مدرسه سازی مشارکت می کنند.
 فکر می کنید با مدرسه سازی چه چیزی به دست آوردید؟
مدرسه سازی امر خیری ماندگار است خوش به سعادت افرادی که 20 تا 30 مدرسه می سازند،دعای خیر دانش آموزان و اولیاء بدرقه راه شان است، مدرسه با مرگ فرد خیر از بین نمی رود بلکه باقیات و صالحات است، آن چه بدست آورده ام را احساس و لمس کرده ام، آن هم احساس شعف و شادمانی  است که از خوشحالی یک دانش آموزان حاصل می شود. خداوند وعده داده که انسان هیچ  موقع از انفاق ضرر نمی کند و بازگشت ان 70 برابر است، هم چنین پیامبر اکرم(ص) فرموده اند که هیچ گاه مال بر اثر انقال کم نمی شود.
چه امر خیری به نظر شما بیشتر بر آینده جامعه تاثیر گذارتر است و باید بیشتر مورد توجه قرار گیرد؟
معتقدم هیچ مسیر بالاتر و والاتر از مدرسه سازی نیست، اگر انسان آن چه دارد را در مسیر خدا و رسول هزینه کند لذتی دارد که تا ابد باقی می ماند، هر خیر و ثوابی که در مدارس انجام شود خیز مدرسه ساز نیز از آن بهره خواهد برد، من هم هنوز قصد داریم این مسیر را ادامه دهم.
کلام آخر:
از اداره کل نوسازی مدارس، مجمع خیرین مدرسه ساز خراسان رضوی و اداره آموزش و پرورش که به ما در مسیر مدرسه سازی کمک کردند و ما را در مسیر ساخت مدرسه هدایت و همراهی کردند قدر دانی می کنم.
 
منتشر کننده : نزاکت اللهیاری 
تهیه و تنظیم : مدرسه ساز خراسان رضوی

اشتراک گذاری