مشارکت آنلاین
تاریخ انتشار: 1399/06/25 07:47:23
کد خبر: 2494

کاظم دلیلی خیر مدرسه ساز و مبتکر مشارکت دانش آموزان در ساخت مدرسه،

آرزویم اعتلای فرهنگ کشور است

امروز وقتی به تابلوی بزرگی که به دیوار مدرسه نوجوانان نصب شده نگاه می کنی نام و رد مهربانی 286 خیّر مدرسه سازی را می بینی که هر کدام برای ساخت مدرسه نوجوانان سهمی داشته اند و این بهترین یادگار زندگی شان است. کاظم دلیلی یکی از این افراد است .


به گزارش خبرنگار جامعه خیرین مدرسه ساز کشور ،  همه عشق و وجودش اعتلای فرهنگ کشور است. می گوید اگر فرهنگ کشور سروسامان پیدا کند چرخ اقتصاد هم خواهد چرخید و مشکلات و مسایل اجتماعی کشور نیز حل خواهد شد. آرزویش تشکیل جامعه 5 میلیون نفری خیّرین مدرسه ساز از میان دانش آموزان است. دانش آموزانی که مدیران آینده خواهند بود و و باید از امروز حس انسان دوستی و خیّر بودن را در وجود آنها نهادینه کرد. اینها را کاظم دلیلی می‌گوید. خیّر مدرسه سازی که طرح هر دانش آموز و اولیا آن یک متر مربع توانست مدرسه نوجوانان را بسازد.مدرسه ای که زنگ آغاز سال تحصلی 99 با حضور وزیر آموز و پرورش در آن به صدا درآمد تا به این ترتیب دولت قدردانی خودش را از مجموعه بزرگ خیّرین مدرسه ساز نشان بدهد.

امروز وقتی به تابلوی بزرگی که به دیوار مدرسه نوجوانان نصب شده نگاه می کنی نام و رد مهربانی 286 خیّر مدرسه سازی را می بینی که هر کدام برای ساخت مدرسه نوجوانان سهمی داشته اند و این بهترین یادگار زندگی شان است. کاظم دلیلی از اعضای هیات مدیره مجمع خیّرین مدرسه ساز شهر تهران و رابط خیّرین مدرسه ساز در منطقه 4 تهران از روزهایی گفت که سنگ بنای سخت مدرسه خیّریه را در منطقه 4 بنا نهاد. 4 پسر دارم  که وقتی محصل بودند برای رسیدگی به وضعیت تحصیلی شان به مدرسه می رفتم و همین رفت و آمد باعث شد تا به عنوان مسئول انجمن اولیا و مربیان دبستان شهید علیپور در منطقه 4 انتخاب شوم. بچه ها به ترتیب سن به مدرسه می رفتند و همین امر باعث شد تا 12 سال مسئولیت انجمن اولیا ومربیان با انتخاب اولیا دانش آموزان بر عهده من باشد. در آن سالها با تلاش و همدلی دیگر اعضا انجمن توانستیم 7 سال متوالی از هر لحاظ در استان تهران به عنوان مدرسه نمونه انتخاب شویم. اما اواخر با تراکم زیاد دانش آموزان مواجه شدیم.  کلاس ها دو نوبت شد و در هر نوبت هم کلاس ها پرتراکم بودند. وقتی علت افت تحصیلی بچه ها را از نماینده معلم ها پیگیری کردم گفت به دلیل شلوغی کلاس و تعداد زیاد دانش آموزان گاهی اوقات حتی نمی توانند مبصر کلاس باشند چه برسد به تدریس . آن روزها جز شرمندگی پاسخی نداشتم و به این فکر افتادم که باید خودمان برای حل این مشکل بزرگ دست به کار شویم . هیچ راهی نبود جز اینکه باید مدرسه ای در نزدیک این مدرسه می‌ساختیم .

دلیلی در ادامه از ساخت مدرسه اولیا که زمینه ساز تشکیل مجمع خیّرین مدرسه ساز استان تهران شد گفت و ادامه داد: موضوع ساخت مدرسه را با انجمن اولیا و مربیان در میان گذاشتم و از 22 عضو انجمن فقط 5 نفر با من همکاری کردند و شروع به ساخت مدرسه ای در میدان هروی کردیم. این مدرسه 21 کلاسه با 2200 متر زیربنا و هزار متر زمین در سال 1375 ساخته شد و تفاوت آن با دیگر مدارسی که توسط خیّرین به شکل گمنام ساخته می شد این بود که به شکل مشارکتی ساخته شد. آن زمان از آقای نجفی وزیر وقت آموزش و پرورش برای افتتاح مدرسه دعوت کردیم. وقتی ایشان آمدند و متوجه طرح مشارکتی برای ساخت مدرسه شدند و توضیحاتی که به ایشان دادیم به این نتیجه رسیدیم که مجمع خیّرین مدرسه ساز را به شکل قانونمند تاسیس کنیم. سرانجام اساسنامه مجمع خیّرین مدرسه ساز استان تهران در سال 77 به ثبت رسید و بعد از آن هیات مدرسه تشکیل و با تشکیل این مجمع در استان‌های دیگر سرانجام جامعه خیّرین مدرسه ساز کشور تاسیس شد.از آنجا که این مدرسه با همت اولیا و مربیان ساخته شده بود نام اولیا را برای مدرسه انتخاب کردیم و سال آینده به مناسبت بیست و پنجمین سالروز تاسیس این مدرسه قراراست همایش بزرگی به این عنوان برگزار کنیم.

* آرزویی که محقق شد

دلنوشته و نامه هایی که دانش آموزان برای خیّرین مدرسه ساز می نوشتند یک پایان مشترک داشت. آرزوی رسیدن به جایی که بتوانند خیّر مدرسه ساز باشند. اما برای تحقق این آرزو نباید سالها صبر کرد و از همین امروز هم آنها می توانند خیّر مدرسه ساز باشند. طرح ابتکاری " متریک" که از سوی کاظم دلیلی مطرح شد زمینه حضور دانش آموزان و خانواده هایشان در ساخت مدرسه نوجوانان را فراهم کرد. امروز نام 286 دانش آموز خیّر و افراد دیگری که هر یک حداقل به اندازه یک متر در ساخت این مدرسه مشارکت داشتند در تابلو یادبودی در دیوار این مدرسه قرار دارد تا آنها در همین سن کم مدال افتخار خیّر مدرسه ساز را به گردن بیاویزند.

کاظم دلیلی با تشریح این طرح و مشارکت دانش آموزان در ساخت مدرسه و افتتاح آن با حضور وزیر آموزش و پرورش گفت: همیشه به دنبال راهی بودم که چگونه لذت خیّر مدرسه ساز بودن را با دانش آموزان تقسیم کنیم. آنها مدیران و آینده سازان کشور هستند و باید این تجربه را به آنها انتقال بدهیم. با اعضای مجمع خیّرین مدرسه ساز تصمیم گرفتیم مدرسه ای را در منطقه 4 با مشارکت همه اعضای خانواده هایمان و بعد از آن با مشارکت دانش آموزان و اولیای آنها بسازیم. در این طرح هر دانش آموز می توانست حداقل به اندازه یک متر در ساخت مدرسه مشارکت کند. این طرح با استقبال مرحوم دکتر حافظی ریس فقید مجمع خیّرین مدرسه ساز مواجه شد. به دلیل شیوع کرونا افتتاح آن به تعویق افتاد اما با حضور دکتر لونی در راس مدیریت آموزش و پرورش منطقه 4 و دلسوزی ها و تلاش های ایشان و همچنین دکتر فولادوند مدیرکل آموزش و پرورش که خود و خانواده شان در این کار سهیم بودند سرانجام 15 شهریور ماه مدرسه نوجوانان افتتاح و همزمان مراسم آغاز سال تحصیلی با حضور محسن حاجی میرزایی وزیر آموزش و پروش و با پیام رئیس جمهور در این مدرسه برگزار شد. این مدرسه با 1500 متر مربع زیربنا و 860 متر زمین ساخته شد. این مدرسه  11 کلاس درس و 6 اتاق اداری و سه سالن بزرگ دارد. آغاز سال تحصیلی 99 کشور در این مدرسه افتخاری بود که برای خیرین مدرسه ساز که در ساخت این مدرسه مشارکت داشتند به ثبت رسید.

وی ادامه داد: در این طرح تلاش کردیم برای دانش آموزان کارآفرینی کنیم و آنها یک سهم معنوی در ساخت این مدرسه داشته باشند و سالها بعد از فارغ التحصیلی وقتی نام خودشان را در تابلوی خیّرین مدرسه ساز که روی دیوار نصب شده می بینند متوجه می شوند که چقدر کارشان ارزش داشته است . همه تلاش و آرزوی من است است که از میان 15 میلیون دانش آموزی که تحصیل می کنند در چند سال آینده 5 میلیون خیّر مدرسه ساز دانش آموز داشته باشیم که این امر در دنیا بی سابقه خواهد بود.

کاظم دلیلی از ساخت مدرسه ای در زمین هزارمتری در آینده خبر داد و گفت: قراراست در این مدرسه سالن بزرگ ورزشی ساخته شود تا کمبود فضای ورزشی برای دانش آموزان رفع شود. انتظار داریم تمام مناطق از فرصت طرح مشارکت دانش آموزان در ساخت مدرسه استفاده کنند.

خبرنگار : یوسف حیدری

منتشر کننده : نزاکت اللهیاری


اشتراک گذاری