مشارکت آنلاین
تاریخ انتشار: 1399/06/19 20:18:02
کد خبر: 2484

حسین سُرمه خیر مدرسه ساز مناطق حاشیه پایتخت می گوید:

مدرسه سازی بزرگترین لذت دنیا است

بزرگترین لذت دنیا ساخت مدرسه است. وقتی دانش آموزان را می بینم که پشت نیمکت و در کلاسی که من ساخته ام نشسته اند و علم می آموزند با همه وجود خوشحال می شوم. تا امروز 3 مدرسه ساخته ام و می خوام اگر خدا عمری بدهد دو مدرسه دیگر در مناطق محروم حاشیه پایتخت بسازم.


به گزارش خبرنگار جامعه خیرین مدرسه ساز کشور حسین سُرمه یکی از خیرین مدرسه سازی است که در حاشیه پایتخت و در روستاهای محروم کهریزک مدرسه می سازد. می گوید محرومیت اینجا کمتر از نقاط محروم کشور نیست و به خاطر اینکه به تهران نزدیک است و می توانم سرکشی کنم اینجا را برای ساخت مدرسه انتخاب کردم.

او در 82 سالگی هنوز هم آرزوهای زیادی دارد. آرزویی از جنس ساخت مدرسه در روستاهای محروم. او از اولین مدرسه ای که سال 82 با هزینه 150 میلیون تومان در منطقه کهریزک ساخت اینگونه می‌گوید: زمانی که آقای قلم چی اولین مدرسه خیریه به نام مدرسه فدک را در منطقه 18 شروع به ساخت کرد من به عنوان ناظر بر نحوه ساخت نظارت می کردم. هر بار که سر ساختمان مدرسه می‌رفتم با خودم می گفتم یعنی می شود من هم یک روز مدرسه بسازم. بارها از خدا خواستم به من توان بدهد وشرایطی را فراهم کند تا من هم بتوانم در این کار بزرگ مشارکت داشته باشم. خدا کمک کرد و بعد از مدتی شرایط ساخت اولین مدرسه در روستای دوتویه کهریزک فراهم شد. این روستا محروم است و نیاز به بک مدرسه داشت. سال 86 یک مدرسه 6 کلاسه در این روستا ساختم و آن را به خاطر علاقه ای که به نوه ام مهدیار دارم اسم او را روی این مدرسه گذاشتم. هیچ وقت چهره خندان و برق شادی بچه های روستا را وقتی مدرسه افتتاح می شد فرامو ش نمی کنم.  بعد از ساخت مدرسه آقای قلم چی گفت چرا اسم نوه ات را برای مدرسه انتخاب کرده ای و چرا اسم خودت را روی مدرسه نگذاشتی؟ گفتم به خاطر علاقه زیادی است که به نوه ام دارم و او به شوخی گفت حالا دخترهای تو ناراحت می شوند که چرا به اسم آنها مدرسه نمی سازی و بین آنها و پسرت می گذاری. همان جا نیت کردم که دو مدرسه به نام دخترانم بسازم.

حسین سرمه درباره ساخت دومین مدرسه در روستای نجم آباد کهریزک گفت: با یک نفر آشنا شدم که وارث نداشت و فقط دو خواهر داشت. با آنها صحبت کردم که پولی که دارند را برای ساخت مدرسه هزینه کنند و از خودشان به یادگار بگذرانند تا دانش آموزان روستای محروم نجم آباد بتوانند تحصیل کنند. آنها قبول کردند و مبلغ 80 میلیون تومان پولی که داشتند را به من دادند و من هم بقیه مبلغ مورد نیاز را تامین کردم و یک مدرسه 6 کلاسه در روستای نجم آباد ساختم.

اما ماجرای ساخت سومین مدرسه در مقیم آباد کهریزک هم در نوع خود جالب است. حسین می گوید: سومین مدرسه را در روستای مقیم آباد ساختم و به زودی نیز افتتاح می شود. نام همسرم زرین تاج شهبازی را برای این مدرسه انتخاب کردم چون او همیشه کنارم است و بهتر دیدم نام او را برای این مدرسه انتخاب کنم و اگر خدا عمر بدهد می خواهم دو مدرسه به نام دو دخترم بسازم.

اینکه چرا کهریزک را انتخاب کردم به دلیل نزدیکی به تهران است. اگر قرار بود در شهرستان های محروم مدرسه بسازم امکان اینکه خودم بالای سرکار باشم و نظارت کنم و کم و کاستی ها را تامین کنم نبود و چون از سالها قبل به دانش آموزان این منطقه سر می زنم و برای آنها لوازم التحریر و برای معلم ها وسلیه می برم احساس کردم این منطقه محروم نیازمند مدرسه است . مدرسه سازی بزرگترین لذتی است که با هیچ چیزی در دنیا عوض نمی کنم و وقتی درس خواندن بچه ها را می بینم با همه وجود لذت می برم.

خبرنگار : یوسف حیدری

منتشر کننده : نزاکت اللهیاری


اشتراک گذاری