مشارکت آنلاین
تاریخ انتشار: 1399/06/11 07:23:23
کد خبر: 2469

طرح آبا گامی در جهت جذب حداکثری بازماندگان از تحصیل

سازمان آموزش و پرورش در اقدامی ملی طرح آموزش از راه دور (آبا) را با هدف جذب حداکثری بازماندگان از تحصیل و ارتقا نرخ پوشش تحصیلی افراد لازم التعلیم در کشور راه اندازی نمود.


مرجان دبيري معاون توسعه منابع مالي و مشاركت مردمی موسسه دارالاکرام در گفتگو با خبرنگار جامعه خیرین مدرسه ساز کشور گفت : سازمان آموزش و پرورش در اقدامی ملی طرح آموزش از راه دور (آبا) را  با هدف جذب حداکثری بازماندگان از تحصیل و ارتقا نرخ پوشش تحصیلی افراد لازم التعلیم در کشور راه اندازی نمود.
دبیری اذهان داشت : طبقه جلسه ای که با مدیرعامل جامعه خیرین مدرسه سازکشور داشتیم مقرر شد این مجموعه تمام تلاش خود را در پیشبرد این طرح به کار گیرد.
وی ادامه داد: این طرح با استفاده از روش آموزش از راه دور و تجهیزات آموزش الکترونیکی، ظرفیت های بومی و منطقه ای و با مشارکت و همکاری موسسات خیریه و سازمان های مردم نهاد راه اندازی خواهد شد.

دبیری افزود: آنچه طراحی و اجرای پروژه آبا را به ویژه در سطح ملی ایجاب نموده است از یک سو وضعیت نابسامان اقتصادی و شرایط نامطلوب زندگی دانش آموزانی است که علی رغم استعداد و علاقه وافر به تحصیل، به دلیل شرایط از تحصیل بازمانده و وارد بازار کار شده اند که به طور مسلم  آسیب ها و معضلات متعاقب آن بر هیچ کس پوشیده نمانده است.

وی خاطر نشان کرد: از سوی دیگر با توجه به ضرورت به روز شدن شیوه های آموزش سنتی در جهان و روی آوردن به شیوه های نوین آموزشی بر پایه تجهیزات و امکانات دیجیتالی و الکترونیکی از راه دور، طرح آبا به اجرا در آمد.  این طرح با بهره برداری از حداقل امکانات سخت افزاری و نرم افزاری به عنوان سرمایه گذاری ماندگار و ثابت، و با همکاری سازمان آموزش و پرورش و نهادهای خیریه و مردمی، در دورافتاده ترین مناطق کشور به بهره برداری خواهد رسید.

معاون توسعه منابع مالي و مشاركت موسسه دارالاکرام  بیان کرد: دسترسی به اتاقی در یک روستا به عنوان کلاس درس، تجهیزات الکترونیکی شامل تلویزیون، ال ای دی، لپ تاپ یا تبلت، تعدادی میز و نیمکت و دسترسی به اینترنت  و هم چنین یک فرد به عنوان تسهیلگر جهت نظارت بر امور آموزشی، برای راه اندازی این پروژه کافی است. فایل های آموزشی که از سوی وزارت آموزش و پرورش تهیه شده است از طریق امکاناتی چون فلش مموری و هارد اکسترنال که قابل اتصال به سیستم تلویزیونی خواهد بود از سوی تسهیلگر در اختیار دانش آموزان قرار خواهد گرفت و جلسات رفع اشکال با حضور معلمین به صورت آنلاین برای این افراد برگزار خواهد شد. از دیگر مزایای این طرح این که حتی در دورافتاده ترین مناطق با حداقل دسترسی به امکانات زیرساختی چون اینترنت، آموزش به صورت آفلاین نیز میسر خواهد بود.

گفتنی است : چندی پیش موسسه خیریه دارالاکرام به عنوان نخستین خیریه کشور با برخورداری از استانداردهای وزارت آموزش و پرورش، با این سازمان تفاهم نامه همکاری امضا نمود و طیق این تفاهم نامه تعهداتی را برعهده گرفت. خیریه دارالاکرام نزدیک به ۲۰ سال در زمینه حمایت تحصیلی از کودکان بازمانده از تحصیل و ریشه کنی کار کودکانی فعالیت می کند که به دلایل اقتصادی و شرایط نامطلوب خانوادگی از ادامه تحصیل بازمانده اند.

شایان ذکر است : در این مشارکت دو سویه موسسه با سازمان، طرفین با تعهداتی چون پرداخت هزینه های تجهیزات اعم از تجهیزات الکترونیکی کلاس های مجازی شامل تلویزیون و لپ تاپ و میز و نیمکت، و حقوق و مستمری فرد تسهیلگر، هم چنین بورسیه تحصیلی، هزینه های خوراک و پوشاک دانش آموزان از سوی دارالاکرام ؛ و شناسایی بازماندگان از تحصیل، خیرین مدرسه ساز و مدارس غیرانتفاعی برای جلب مشارکت های مردمی در این پروژه از سوی سازمان، به فعالیت خواهند پرداخت.


اشتراک گذاری