مشارکت آنلاین
تاریخ انتشار: 1399/01/25 08:17:52
کد خبر: 2238

تحصیل ۱۴هزار دانش آموز در مدارس موفقیان

جواد موفقیان تنها یکی از هزاران انسانی است که قلم در مدح او، سر تعظیم فرود می آورد؛ مردانی که زندگی عجیب و خدمت بی منتشان به دانش آموزان این آب و خاک، ذهن هر فردی را به خود مشغول می کند.


جواد موفقیان تنها یکی از هزاران انسانی است که قلم در مدح او، سر تعظیم فرود می آورد؛ مردانی که زندگی عجیب و خدمت بی منتشان به دانش آموزان این آب و خاک، ذهن هر فردی را به خود مشغول می کند.

بهمن ماه 1305 در یکی از مناطق قدیمی تهران متولد شد و پس از فوت پدرشان در یکسالگی، روزگار سختی را تا جوانی پشت سر گذاشته اند. خودشان می گویند: «گذران دوران سخت از من همان انسانی را ساخت که باید می بودم. به عقیده من کلید رسیدن به موفقیت، داشتن ایده های عظیم و شگرف است و کلید رسیدن به آن ایده ها، کار و تلاش.» حاصل ورود ایشان به عرصه های مدرسه سازی، احداث 26 بنای آموزشی شامل مدارس ابتدایی، دبیرستان و هنرستان است. آقای موفقیان چند سالی است که در خارج از کشور، زندگی می کنند و متاسفانه در بستر بیماری هستند. بنابراین با آقای مهندس عشقی، خواهرزاده و نزدیک ترین دستیار ایشان در امور خیریه صحبت کردیم.

اقدامات خیر(عام المنفعه) انجام گرفته:
•    احداث 26 واحد آموزشی که شامل دبستان، دبیرستان و هنرستان فنی و حرفه‎ای و تعدادی مدرسه برای دانش‎آموزان استثنایی و فضای آموزشی و خوابگاهی برای دانش آموزان نابینا میشود. 
•    تاسیس دفتر همیاری مدارس جواد موفقیان با هدف ایجاد ارتباط بین مدارس ساخته شده بنیاد موفقیان در قالب ارائه بورسیه تحصیلی این دفتر برای دانش‎آموزان نخبه 26 مدرسه موفقیان


آقای مهندس عشقی از فعالیت‎های خیرخواهانه آقای موفقیان بگویید.
‎‎‎
جرقه کارهای بشر دوستانه آقای موفقیان در سال 1372 زده شد. ایشان در ابتدا علاقه‎مند بودند یک مرکز بهداشتی-درمانی احداث کنند و بنده را مأمور تحقیق و بررسی کردند؛ اما به دلیل عدم استقبال وزارت بهداری آن زمان، این امر میسر نشد تا این که به پیشنهاد یکی از اقوام، احداث یک خوابگاه برای معلولان کهریزک را تقبل کردند. در همان زمان بود که ایشان از طریق شبکه جام جم، مصاحبه شخصی به نام دکتر لواسانی را دیدند که نابینا و مدیر یک مجتمع نابینایان در تهران بود. آقای موفقیان با شنیدن آن مصاحبه مبنی بر اینکه هیچ توجهی به بچههای نابینا نمی‌شود تصمیم گرفتند آن مجتمع آموزشی را بازسازی و تجهیز کنند و تعدادی کلاس و خوابگاه شبانه‎روزی در زمینی به وسعت 700 متر مربع احداث کنند. این مجموعه در نهایت با ساخت یک آمفی تئاتر چند منظوره به اتمام رسید.
ما به همین ترتیب در نقاط محروم استان تهران فضایابی کردیم. البته چند نکته مد نظرمان بود؛ اول این که وسعت زمین ها بزرگ باشد، دیگر این که بناهای آموزشی را با آخرین استاندارها فنی بسازیم و نیز جاذبه های بصری را در طراحی معماری ساختمان لحاظ کنیم.
نتیجه تلاش آقای موفقیان در عرصه مدرسه سازی، احداث چندین مدرسه و بیش تر در نقاط جنوبی تهران بود. بعد از ساخت چندین مدرسه ابتدایی و دبیرستان این نیاز را احساس کردیم که جوانان پس از اتمام دوران تحصیل به شغل یا حرفه ای نیاز دارند؛ بنابراین به سمت احداث هنرستان‎های فنی و حرفه‎ای هدایت شدیم که بیشتر آنها در کرج، اسلامشهر، محمدشهر و ورامین در مساحتی بالغ بر 5000 متر مربع ساخته شد. ماحصل کار بنیاد خیریه موفقیان، ساخت 26 بنای آموزشی اعم از 11 مدرسه و 7 هنرستان فنی و حرفه ای شامل کلاس های آموزشی و تئوری و کارگاه های فنی است. همچنین تعدادی مدرسه برای دانش آموزان استثنایی و فضای آموزشی و خوابگاهی برای دانش آموزان نابینا احداث کرده اند که در مجموع شامل 400 کلاس درس و 12 کارگاه فنی و حرفه ای و 220 تخت خوابگاهی به مساحت 77000 متر مربع است که هم اکنون بیش از 14 هزار دانش آموز و هنرجو در آن تحصیل می کنند.

پس علاقه مندی مهندس موفقیان بیش تر در حوزه بهداشت و آموزش است؟
‎‎‎
بله دقیقاً، البته ایشان در ایران بیشتر در حوزه آموزش فعالیت کرده اند و در خارج از کشور چندین مرکز بهداشت و درمان تأسیس کرده‎اند که جنبه منطقه ای و محلی نداشته و جنبه جهانی دارد. ایشان در خارج از کشور به پژوهشکده‎هایی کمک می کنند که کارشان درمان بیماری‎های صعب العلاج است یا مرکز درمانی سرطان کودکان یا مرکز مطالعات بیماری های مغز که همگی بیشتر جنبه تحقیقاتی دارند تا درمانی.

قدری از حس و حال آقای موفقیان بگویید، وقتی قدمی خیرخواهانه برای همنوعشان برمی دارند.

ایشان چندین سال است که در ایران نیستند اما زمانی که به خارج سفر کردند فعالیت های خیرخواهانه شان برای مردم ایران قوت گرفت. رفع نیازهای آموزشی دانش آموزان این آب و خاک همواره دغدغه ایشان بوده است؛ زیرا زیربنای پیشرفت هر کشوری، دانش مردم آن است. ایشان بعضاً در مراسم افتتاح مدارس حضور ندارند اما فیلم های تهیه شده توسط بنیاد را به دقت می بینند و با مدارس احداث شده در تماس تلفنی هستند. خودشان بسیار از این کار لذت می برند و همیشه می گویند این توفیقی بوده که خدا به ایشان داده است؛ زیرا خیلی از افراد، بضاعت مالی دارند اما در این مراسم قدمی برنمیدارند.

آیا فعالیت های مدرسه سازی آقای موفقیان ادامه خواهد داشت؟
‎ 
در حال حاضر در برنامه خود احداث بنای آموزشی نداریم؛ اما موسسه ای تأسیس کرده ایم به نام دفتر همیاری مدارس جواد موفقیان که وظیفه اش ارتباط بین مدارس ساخته شده است. ما سعی داریم دانش آموزان نخبه این 26 مدرسه را شناسایی کنیم و بورسیه تحصیلی در اختیارشان قرار دهیم. همچنین در جهت ارتقای مدارس، سیستم هوشمند نصب کرده‎ایم و به نوعی پشتیبانی کیفی برای این مدارس انجام می دهیم. آقای موفقیان در سخنرانی شان در دانشگاه SFU خطاب به دانشجویان و اساتید دانشگاه گفتند: «در کودکی گذران زندگی برایم سخت بود اما اراده قوی باعث شد علی رغم ورشکستگی شرکت محل کارم در جوانی، سقوط را مبنایی برای صعود قرار دهم و سال های بعد که به تمکن مالی رسیدیم، با به خاطر آوردن دوران کودکی، شروع به ساخت مدرسه در نقاط محروم کشورم کردم.
 

سخنی از خیر مدرسه ساز:

«مادرم به ما می آموخت که خوشبختی ما تابعی از خوشبختی دیگران است به اتکاء همین باور دیرینه از آن فرشته میدانم که خوشبختی یک جامعه بدون دستیابی به سلامت جامعه و روح و فراگیری علوم مختلف امکان پذیر نیست به همین خاطر برای تربیت تکنسین‎های کشور بر آن شدم تا هنرستان‎هایی ایجاد کنم. ساختن این مدارس برایم افتخار نیست بلکه شرمنده‎ام که چرا نتوانستم بیشتر بسازم.»


اشتراک گذاری