مشارکت آنلاین
تاریخ انتشار: 1399/01/14 12:01:42
کد خبر: 2235

معاون وزیر و رئیس سازمان نوسازی مدارس کشور:

باغبان خوبی برای باغ بهشتی خیرین مدرسه‌ساز باشیم

معاون وزیر و رئیس سازمان نوسازی مدارس کشور در نشست ویدئو کنفرانسی با معاونین مشارکت‌های مردمی ادارات کل نوسازی مدارس استان‌ها گفت: در سال جدید همه باید تمام توان و انرژی خود را برای تحقق بسته تحولی توسعه مشارکت‌های مردمی صرف کنیم و با جهش در جذب مشارکت حداکثری خیرین مدرسه‌ساز، موجب «جهش در مدرسه‌سازی» شویم.


مهراله رخشانی‌مهر در جلسه ویدئو کنفرانسی با معاونین مشارکت‌های مردمی ادارات‌کل نوسازی مدارس استان‌ها با بیان اهمیت کار حوزه مشارکت‌های مردمی گفت: یکی از مهمترین و اصلی‌ترین کارهای سازمان در سال 99 تقویت و توسعه مشارکت‌های مردمی است و طرح بسته تحولی آن تدوین شده است و به زودی برای اجرا ابلاغ می‌شود.

وی ادامه داد: بخش عمده‌ای از اجرای این بسته تحولی بر عهده حوزه مشارکت‌های مردمی استان‌ها خواهد بود که نقش هر استانی در آن به خوبی مشخص شده است.

افزایش بیش از 16 برابری اعتبارات خیرین طی دو سال اخیر موفقیت چشمگیری بود

رئیس سازمان نوسازی مدارس کشور با اشاره به روند افزایشی اعتبارات ردیف پروژه‌های مشارکتی خیرین از سال 96 تا کنون، گفت: این ارقام از 200 میلیارد تومان با تخیص صد درصدی  در سال 96 به 450 میلیارد تومان با تخصیص 110درصدی در سال 97  و 870 میلیارد تومان در سال 98 رسید و برای امسال نیز با رشدی حدود 3/8 برابری نسبت به سال گذشته به 3 هزار و 300 میلیارد تومان رسیده است که موفقیت چشمگیر و ارزشمندی است.

وی با ابراز امیدواری که این رقم در سال جاری تخصیص صددرصدی داشته باشد، ادامه داد: در سال‌های گذشته یکی از دغدغه‌های اصلی خیرین این بود که دولت به تعهدات خود در قبال پروژه‌های مشارکتی به موقع عمل کند که خوشبختانه با تلاش و پیگیری‌های مداوم موفق شدیم با افزایش اعتبارات و تخصیص به موقع، بسیاری از پروژه‌های مشارکتی خیرین را در استان‌ها ساماندهی کرده و به سرانجام برسانیم.

رخشانی‌مهر با اشاره به اینکه تعهدات خیرین در سال گذشته شیب رو به بالا و مثبتی داشت افزود: به ویژه این موضوع در استان‌های سیل‌زده چشمگیر بود و این نشان‌دهنده این است که در هر زمان که شرایط کشور ایجاب کرده نیکوکاران همواره همراه دولت بوده‌اند و برای پشتیبانی از دولت و کمک به فراهم نمودن زیرساخت‌های آموزشی آینده‌سازان و توسعه علم و دانش دریغی نداشتند.

باغبان خوبی برای باغ بهشتی خیرین مدرسه‌ساز باشیم

رئیس سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور ادامه داد: امسال که با درایت رهبر معظم انقلاب اسلامی، سال «جهش تولید» نامگذاری شده است، فرصت بزرگی برای مجموعه سازمان است تا رکوردهای والاتری را در عرصه توسعه، تجهیز و ارتقای مدارس کشور به ثبت برساند که این "جهش در مدرسه‌سازی" با عزم و اراده نیروی انسانی سازمان تحقق خواهد یافت.

وی افزود: جهش؛ حد اعلای حرکت و پویایی، به بالا بردن معیارهای کارایی و بهره وری سازمانی و تعهد مستحکم یکایک مدیران، کارشناسان و کارکنان این سازمان متکی است و جهش در جذب مشارکت حداکثری نیکوکاران مدرسه‌ساز نیز یکی از اهداف راهبردی سازمان در سال‌ جاری خواهد بود که جز با همدلی و همکاری جهادی همه کارکنان سازمان و به ویژه حوزه مشارکت‌های مردمی به بار نخواهد نشست.

دکتر رخشانی‌مهر با قدردانی از همراهی نیکوکاران در ساخت و تجهیز مکان مقدسی به نام مدرسه، عمل نیک خیرین نیکوکار را به باغ بهشتی تشبیه کرد و گفت: این باغ فردوس خیرین مدرسه‌ساز به باغبانی دلسوز و دانشمند نیاز دارد تا درختان و ثمراتش افزون شود و نسل آینده‌ساز کشور بیش از پیش از میوه‌های شیرین آن بهره‌مند شوند. سازمان نوسازی توسعه و تجهیز مدارس کشور باید باغبان خوبی برای باغ بهشتی خیرین مدرسه‌ساز باشد.

تکریم خیرین به شیوه‌های خلاقانه و متفاوت در دستور کار قرار گیرد

رئیس سازمان نوسازی مدارس کشور با بیان اهمیت تکریم خیرین، این موضوع را حائز توجه ویژه دانست و اظهار داشت: دانش‌اندوزی و بالندگی، شایسته فرزندان این دیار کهن است و این مهم را نیکوکارانی دانسته‌اند که با عنوان «خیرین مدرسه‌ساز» گرد هم آمده‌اند تا بخشی از بار تعلیم و تربیت کودکان این مرز و بوم را با ساختن مدارسی زیبا، ایمن و درخور به دوش بکشند؛ پس باید به هر بهانه‌ای و با شیوه‌های خلاقانه و ماندگار آنان را تکریم کنیم و به شایسته‌ترین نحو ممکن، کار ارزشمند این نیکوکاران را ترویج و توسعه دهیم.

وی تصریح کرد: نامگذاری 15 ماه مبارک رمضان، روز ولادت کریم اهل بیت، امام حسن مجتبی(ع) به عنوان روز ملی تکریم خیرین، معافیت پروژه‌های خیّرین از پرداخت هزینه انشعابات و ایجاد پست سازمانی معاونت توسعه مشارکت‌ها برای فعالیت بیشتر؛ از جمله اتفاقات مبارکی است که با برنامه‌ریزی و پیگیری‌های مستمر و مداوم، در حوزه قانونگذاری اتفاق افتاد و اگر موارد دیگری نیز برای تسهیل امور فعالیت خیرین احصا شود، با جدیت آن را پیگیری می‌کنیم.

تقویت مجامع خیرین مدرسه‌ساز در استان‌ها، دیگر موضوعی بود که رئیس سازمان نوسازی مدارس کشور به آن پرداخت و گفت: اعضای هیئت مدیره جامعه خیرین مدرسه‌ساز با ترکیب خوبی از خیرین بنام ملی در حال فعالیت هستند و انتظار می‌رود در استان‌ها نیز با تقویت مجامع خیرین، این نهاد پویاتر، منسجم‌تر و با‌انگیزه‌تر از قبل فعالیت کند.

او همچنین خواستار عدم انتصاب کارشناسان ادارات‌کل در شورای بانوان خیّر مدرسه‌ساز شد و گفت: بهتر است از بانوان خیّر و فعال در حوزه‌های اجتماعی در این بخش استفاده شود.

هدفگذاری برای تعهد 2800 میلیارد تومانی خیرین در جشنواره 22

معاون وزیر آموزش و پرورش با اشاره به اینکه همه ما در قبال وظیفه‌ای که به ما سپرده شده است مسئولیت داریم، اظهار کرد: باید تلاش کنیم این مسئولیت را به بهترین و شایسته‌ترین نحو انجام دهیم و برای تحقق این موضوع، هر کاری که برای تقویت حوزه مشارکت‌های مردمی لازم باشد، انجام می‌دهیم.

وی همچنین با اشاره به تعهد هزار و 500 میلیارد تومانی خیرین در جشنواره بیست و یکم گفت: هدفگذاری شده تا این عدد با تلاش و کوشش همکاران و مشارکت خیرین نیکوکار در جشنواره بیست و دوم به 2 هزار و 800 میلیارد تومان برسد.

رخشانی‌مهر با اشاره به ایجاد و اختصاص ردیف اعتباری فعالیت و تکریم خیرین برای اولین بار گفت: برای این موضوع امسال 36 میلیارد تومان اعتبار در نظر گرفته شده است و برای استان‌هایی که برنامه مدون و طرح ویژه‌ای در راستای بسته تحولی سازمان ارائه دهند، توزیع و هزینه خواهد شد.

رئیس سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور در پایان سخنان خود ضمن قدردانی از زحمات مسئولان و کارکنان حوزه توسعه مشارکت‌ها در استان‌ها تصریح کرد: این سازمان ظرفیت بسیار بالایی برای کار و توسعه فعالیت‌ها در این حوزه دارد و بدون داشتن برنامه‌، پیگیری‌های مجدانه و تلاش مداوم، رسیدن به اهداف امکان‌پذیر نیست.

برگزاری بیست و دومین جشنواره خیرین مدرسه‌ساز در اواخر مهرماه

خیبر بیدارپور معاون برنامه‌ریزی و توسعه مشارکت‌های سازمان نوسازی مدارس کشور نیز در این جلسه با اشاره به تغییر زمان برگزاری بیست و دومین جشنواره خیرین مدرسه‌ساز به اواخر مهرماه گفت: شیوه‌نامه اجرایی آن نیز با اعمال اصلاحاتی به زودی ابلاغ خواهد شد. همچنین سند 5 ساله شورای بانوان خیّر مدرسه‌ساز که در ستاد تدوین شده است برای اجرا در اختیار استان‌ها قرار می‌گیرد.

وی با تاکید بر اینکه نقشه راه سال 99 در حوزه توسعه مشارکت‌ها طرح بسته تحولی در این حوزه است، اظهار داشت: انتظار داریم استان‌ها با تمام توان در این زمینه ورود کنند و هماهنگ با سیاست‌های حوزه ستادی، برنامه‌های خود را به اجرا دربیاورند.

معاون برنامه‌ریزی و توسعه مشارکت‌ها با اشاره به لزوم جذب حداکثری مشارکت خیرین خارج از کشور خطاب به مدیران‌کل و معاونین مشارکت‌های مردمی گفت: جذب شرکت‌ها و برندها، بانک‌ها، بیمه‌ها، گروه‌های جهادی و موسسات خیریه فعال را برای مشارکت در مدرسه‌سازی در دستور کار خود قرار دهید.

شایان ذکر است؛ در پایان این جلسه طرح بسته تحولی توسعه مشارکت‌های مردمی توسط مجری طرح به تفصیل ارائه شد.

 


اشتراک گذاری