مشارکت آنلاین
تاریخ انتشار: 1398/12/12 10:01:06
کد خبر: 2220

زنده یاد حبیب الله قفلی خیر مدرسه ساز

حاج حبیب الله قفلی رییس فقید مجمع خیرین مدرسه ساز خراسان رضوی و خیر مدرسه ساز بودند.ایشان در تمامی لحظات به دوستان و آشنایان خود سفارش می کردند که در حد بضاعت خود مدرسه بسازند.


حاج حبیب الله قفلی رییس فقید مجمع خیرین مدرسه ساز خراسان رضوی بودند.      

شادروان حاج حبیب ا... قفلی فرزند حاج عبدالحسین متولد نیمه خرداد سال 1310 مشهد، از سردمداران مدرسه سازی خراسان بودند ایشان قبلاً مدیریت کاروان رضا را داشتند که پس از بازنشسته شدن، مدرسه سازی را پیشه اصلی خود قرار داده بود و در سمت رئیس مجمع خیرین مدرسه ساز خراسان رضوی دغدغه سروسـامان دادن طـرح ساماندهی مدارس روستائی تمام وقتشـان را پر میکرد.

اولین مدرسه را در قاسم ‎آباد بنا کردند که به پاس قدردانی از زحمات مادرشان سرکار خانم بی‎بی سلطنت قفلی، مدرسه مادر قفلی نامگذاری گردید و در روز افتتاح آن کلنگ مدرسه دوم بنام پدر قفلی به زمین زده شد، مرد بزرگی که همیشه آرزو داشت مدرسه‎ای بسازد و این آرزو بدست پسرانشان جامه عمل پوشید. مدرسه سوم به نام خاندان قفلی نامگذاری گردید و در روز افتتاح آن کلنگ دو مدرسه بانوان قفلی و برادران قفلی به زمین زده شد، این دو مدرسه در زمینی به مساحت یازده هزار و پانصد متر مربع بنا و یک سالن چندمنظوره نیز در حد فاصل دو مدرسه ساخته شده که توسط دانش آموزان هر دو مدرسه مورد استفاده قرار می‎گیرد.

ایشان بیش از 70 واحد آموزشی در سطح استان احداث و اهداء کردند. آقای قفلی در مراسم افتتاحیهها وقتی پشت تریبون قرار می‎گرفت معمولاً با حمد خدای تبارک و صلوات بر محمد و آل محمد(ص) آغاز سخن می‎کرد که جمعیت یک پارچه صلوات میفرستاد و با یاد پیامبرعظیم الشأن حالت روحانی و معنوی مجلس صد چندان میشد.

ایشان صدای رسائی هم داشت که کمتر نیازمند استفاده از میکروفون بود و در صحبتهایشان اشاره داشت به اینکه: "اطلب العلم من المهد الی اللحد. زگهواره تا گور دانش بجوی" و می گفت: احادیثی از این قبیل به ما می آموزد که علم دارای چه پایه و ارزشی در اسلام است و وظیفه مسلمین را در این خصوص روشن می‎کنند. 

اشاره دیگر ایشان این بود که ما روزی از دارالممر به دارالمقر خواهیم رفت پس چه خوبست که توشه آخرت خویش را با دست خود و از قبل مهیا و آماده کنیم. افتتاحیه مـدارس خاندان قفلی معمولاً در روزهای مذهبی خاصی برگزار میشد مثل میلاد حضرت رضا(ع) یا تولد حضرت قائم (عج) و تقریباً تمام افتتاحیه هایشان در روزهای عزیزی برگزار گردیده.

از ویژگی‎های بارز ایشان این بود که خاندانشان نیز خیرساز بودند چرا که در تمامی مراسم خود معمولاً دوستان و آشنایانی را که می‎دانستند بضاعت ساخت مدرسه را دارند با خود همراه می‎کردند تا آنان را نیز تشویق به امر مدرسه سازی کنند.  

این شعر را همیشه در گفتگوهایشان زمزمه می‌کردند:
راحت  دنیا کلیدش ترک  دنیــا  کردن  است           کار دنیا نیک و بــد را جمع و منها کردن است
بهتر از صد باغ خرمـــــــا وقف کردن بعد مرگ       دانه خرما  به دست خویش اهداء کردن است
چاره ساز مشکل مــــا موقع درمـْــــــــاندگی           یک گره از مشکل بیچارگان وا کردن اســــــت
وقت تنگ است و مجال توبه کردن هست کم      کـــــــار ما بیچـــــــــــــــــارگان امــــــــــــــــروز


اشتراک گذاری