مشارکت آنلاین
تاریخ انتشار: 1398/07/21 07:12:29
کد خبر: 1992

ایل بیگی با دانش آموزان مدرسه اش نفس می کشد

مدرسه سازی کار خیری است که همیشه ماندگار خواهد ماند. خیری که پول خود را صرف ساخت یک مدرسه می کند، یادگاری از خود بجای می گذارد که ارزش آن با هیچ کاری قابل قیاس نیست.


به گزارش روابط عمومی جامعه خیرین مدرسه ساز کشور ، مدرسه سازی کار خیری است که همیشه ماندگار خواهد ماند. خیری که پول خود را صرف ساخت یک مدرسه می کند، یادگاری از خود بجای می گذارد که ارزش آن با هیچ کاری قابل قیاس نیست. در شهریورماه سال 93 بود که با خبر شدیم، خانم «حوریه ایل بیگی» یکی از خیرین مدرسه ساز منطقه 11 شهر تهران به رحمت خدا پیوسته و جامعه خیرین مدرسه ساز را برای همیشه ترک کرده است. 

 او دبستان پسرانه ایل بیگی را در کوچه پس کوچه های خیابان خرمشهر ضلع غربی منطقه 11 تهران بنا کرده که یکی از مدارس نمونه منطقه است. برای بیان خوبی ها این بانوی نیکوکار، می توان ساعت ها گفت و شنید، در همین زمینه مراسم یادبودی در مدرسه ایل بیگی با مسئولان اداره آموزش وپرورش منطقه 11 و خانواده این بانوی نیکوکار برگزار شد که بسیار تاثیر گذار بود، چرا که بار دیگر همه میهمانانی که در مراسم حضور داشتند میزان گذشت و بخشندگی این بانوی نیکوکار را از ته دل تحسین کردند و بر کار او ارج نهادند.

در این مراسم قرار شد روز 22 مهرماه هر سال که مصادف با سالروز تولد مرحوم حوریه ایل بیگی است در مدرسه با حضور دانش آموزان، اولیا و معلمان جشن گرفته شود، جشنی برای زنده نگه داشتن نام و یاد خانم ایل بیگی که این مدرسه را به نام زنده یاد پدرش حسن ایل بیگی ساخته است و دوست داشته است نام پدرش روی سردر مدرسه باشد.

در حاشیه این مراسم گفت وگوهای خوبی را با دانش آموزان و مسئولان مدرسه ایل بیگی درباره تاثیر نوسازی مدرسه انجام دادیم و در گفت وگویی با «محمد حسین لونی» معاون برنامه ریزی و پشتیبانی اداره آموزش و پرورش منطقه 11بار دیگر اهمیت نوسازی مدارس فرسوده این منطقه رامرور کردیم.

پرورش دانش آموزان قرآنی زیر سقف کار خیر
مدارس نوساز مدارسی هستند که با بهترین امکانات آموزشی ساخته می شوند، در این مدارس کلاس ها دیگر فضای تنگ و کوچک ندارند و بچه ها مجبور نیستند برای تامین روشنایی کلاس درتمام طول روزلامپ راروشن نکنند! این مدارس حیاط های بزرگی برای بازی و پویایی بچه ها دارند و از همه قسمت های مدرسه برای آموزش بهتر و با کیفیت بالا استفاده می شود، در واقع می توان گفت در این مدارس تمام تلاش معلمان و مدیران برای ارتقای فعالیت های آموزش است و دیگر دغدغه هایی مثل مرمت مدرسه یا ایمنی سازی کلاس ذهن کسی را اشغال نکرده است.

وارد مدرسه ایل بیگی که می شوی چنین فضایی حاکم است، همه چیز رنگ و بوی نویی دارد و انگار نه انگار که چیزی حدود 2 سال است از عمر ساخت این مدرسه می گذرد.  450 دانش آموز در این مدرسه درس می خوانند و فعالیت های پرورشی مدرسه روی آشنایی دانش آموزان با فعالیت های قرآنی متمرکز شده است. در مراسم یاد بود بانوی نیکوکار مرحوم ایل بیگی هم این اتفاق خوب آموزشی و تربیتی در فضای مدرسه اولین چیزی بود که مورد ستایش همه میهمانان قرار گرفت.

«فرهاد نیکوکار» مدیر دبستان ایل بیگی در این باره می گوید: «ما در مدرسه یک گروه فعال در بحث فعالیت های قرآنی داریم که 25 دانش آموزان در آن فعال هستند و موفق به حفظ بخشی هایی از قرآن کریم شده اند.»

نیکوکار در ادامه می گوید: «کلنگ ساخت این مدرسه سال 89 به زمین خورد و با پیگیری خوب خانم ایل بیگی مدرسه طی مدت یکسال و نیم ساخته شد که اول مهرماه سال 91 مورد بهره برداری قرار گرفت، ما در این مدرسه از فضا و امکانات خوبی برخورداریم و فراهم بودن همین شرایط خوب ما را کمک کردکه بتوانیم روی فعالیت های پرورشی مدرسه در کنار فعالیت های آموزشی بیشتر و بهتر کار کنیم که حاصل آن تربیت بچه های حافظ قرآن شد. بچه ها وقتی در مدرسه قرآن کار می کنند ثواب آن را برای مرحوم ایل بیگی هدیه می کنند تا باعث شادی روح این بانوی نیکوکار باشد.

یادگاری زیبا برای مدرسه ایل بیگی
وارد حیاط مدرسه ایل بیگی که می شوی بالای سردر ورودی کاشی زیبای جانمایی شده که روی آن پیام ساده و دلنشین خانم ایل بیگی در روز افتتاح مدرسه برای بچه ها نوشته شده است:
"فرزندان عزیزم ساختمان مدرسه زنده یاد حسن ایل بیگی که امروز مورد بهره برداری شما قرار گرفته ثمره یک عمر تلاش شبانه روزی من بود، از شما تقاضا می کنم در خواندن درس نهایت کوشش را به عمل آورده تا در آینده فردی مفید برای خانواده و خدمتگزار شایسته ایران فردا باشید."

دانش آموزان مدرسه ایل بیگی در همین زمینه نقاشی های زیبایی را به تصویر کشیده بودند که دوست دارند وقتی بزرگ شدند چطور برای خانواده و کشورشان مفید باشند و ا زخانم ایل بیگی با زبان ساده کودکی تشکر کرده بودند. این نقاشی ها در راهروی مدرسه به نمایش درآمده بود و حرفهای زیادی برای گفتن داشت.

«امیر محمد انصاری» دانش آموز پایه ششم مدرسه یکی از این نقاشی ها زیبا را به تصویر کشیده است، او نزدیک 2 سال است در مدرسه حفظ قرآن کار می کند و موفق به حفظ چند جزء قرآن کریم نیز شده است. از محمد درباره فعالیتهایش در مدرسه میپرسم می گوید: «من از پایه چهارم دانش آموز این مدرسه شدم و امسال دومین سالی است که در این مدرسه درس می خوانم، طی مدت این 2 سال با فعالیت قرائت قرآن کریم و حفظ آشنا شدم که باعث شد علاقه زیادی به حفظ قرآن کریم پیدا کنم و دوست دارم این فعالیت تا حفظ کل قرآن کریم ادامه دهم».

بنیامین سلحشور هم از دیگر دانش آموز موفق مدرسه که در این کار هنری شرکت کرده و حافظ چند جز قرآن کریم نیز هست می گوید: «من دوست داشتم با این کار به خانم ایل بیگی بگویم که ما قدردان کار خوب او هستیم و تلاش خودمان را برای موفقیت انجام می دهیم.» 

مدرسه ای نوساز بجای یک مدرسه 100 ساله!
مدرسه ایل بیگی پیش از نوسازی یک مدرسه قدیمی با قدمت نزدیک به 100 سال بوده که حالا تبدیل به ساختمانی نوساز در مساحتی حدود یک هزار متر با 4 طبقه آموزشی شده است. این مدرسه 12 کلاس درس و 10 اتاق اداری و آموزشی دارد و از مداس نمونه نوسازی شده منطقه است.

محمد حسین لونی معاون برنامه ریزی و پیشتیبانی اداره آموزش وپرورش منطقه درباره شرایط قبلی مدرسه می گوید: مدرسه شهدای طریق القدس چیزی حدود یکصد سال قدمت داشت و ما از سال 87 این مدرسه را به علت خطر ریزش تخلیه کرده بودیم و استفاده ای از فضای آن صورت نمی گرفت. روزی که مرحوم ایل بیگی سر زده به اداره آموزش وپرورش منطقه آمدند و گفتند که قصد ساخت یک مدرسه را دارند ما چند مدرسه فرسوده در منطقه به ایشان نشان دادیم که این مدرسه با نظر خود ایشان انتخاب شد، در مراحل ساخت مدرسه خانم ایل بیگی روی همه مراحل کار نظارت داشتند و حدود 500میلیون تومان برای ساخت مدرسه هزینه کردند.

دقت خانم ایل بیگی در ساخت مدرسه آنقدر زیاد بود که می توانیم بگویم این مدرسه یکی از مدارس نمونه نوسازی منطقه طی چند سال گذشته است و از بهترین مصالح ساخته شده است.

اسم این بانوی نیکوکار همیشه در منطقه یادگار خواهند ماند و دانش آموزان مدرسه ایل بیگی 22 مهرماه هرسال یاد این بانوی نیکوکار را گرامی خواهند داشت.


اشتراک گذاری