مشارکت آنلاین
تاریخ انتشار: 1398/06/30 07:30:54
کد خبر: 1959

بهره برداری از آموزشگاه ۶ کلاسه خیرساز در فارس

با حضور مدیر کل آموزش و پرورش فارس، یک مدرسه خیر ساز در روستای دیکانک کوهمره نودان افتتاح شد.


به گزارش روابط عمومی جامعه خیرین مدرسه ساز کشور ، موصلی مدیرکل نوسازی مدارس فارس در مراسم افتتاح آموزشگاه خیرساز ۶ کلاسه شهید حسین ناصری منطقه کوهمره نودان، با اشاره به ساخت و ساز هزاران کلاس درس طی سال‌های انقلاب در فارس، گفت: در مهرماه امسال نیز ۶۰ باب پروژه با ۳۶۰ کلاس درس با ۶۴ میلیارد تومان اعتبار تحویل آموزش و پرورش می‌شود که ثمره کارکرد دولت و خیرین بوده است.

موصلی افزود: این فضای آموزشی در ۵۰۰ مترمربع زیربنا با ظرفیت شش کلاس درس که در روستای دیکانک کوهمره نودان به همت خیر محلی حاج محمد علی ناصری ساخته شده از مصادیق این همراهی است.

مدیرکل آموزش و پرورش فارس هم در این آئین گفت: خیرین مدرسه ساز فارس در سال جاری بیش از یک هزار میلیارد ریال تعهد برای ساخت مدرسه داشتند که نسبت به پارسال حدود ۲۵ درصد رشد مشارکت خیرین را در امر مدرسه سازی نشان می‌دهد.

علی عسکر نجفی افزود: علی رغم تنگنا‌های اقتصادی مدرسه سازی هرگز تحت الشعاع مشکلات نمی‌شود، تا جاییکه دانش آموزان و حتی پاکبانان شهرداری نیز در این مهم سهیم هستند و بدون توجه به سطح، طبقه و تحصیلات همه مدرسه سازی را بعنوان یک فرهنگ پذیرفته اند.

او افزود: در جشنواره خیرین امسال نیز نیکوکاران بیش از هزار میلیارد ریال تعهد داشتند که نسبت به سال گذشته حدود ۲۵ درصد رشد مشارکت خیرین را در امر مدرسه سازی نشان می‌دهد.

معاون فنی و نظارت سازمان نوسازی مدارس کشور نیز در این مراسم با تاکید بر اینکه تسریع درتامین سرانه فضا‌های آموزشی استاندارد در گرو همت خیرین است، گفت: در شرایط فعلی تامین سرانه آموزشی استاندارد به ۱۲۰ هزارمیلیارد تومان اعتبار با بازه زمانی سی سال نیاز است که همت خیرین می‌تواند این مدت را تسریع دهد.

داریوش ورناصری گفت: خیرین نقش پررنگی در ساخت و ساز فضا‌های آموزشی و پرورشی در سطح کشور را دارند و سالانه به طور میانگین سی درصد از پروژ‌هایی احداثی با مشارکت و یا با اعتبار خود احداث و تقدیم دانش آموزان می‌کنند که جای تکریم از این انسان‌های شایسته را دارد.

او یادآور شد: بالغ بر ۱۰۷ هزار مدرسه با ظرفیت ۵۳۰ هزار کلاس درس در کشور وجود دارد که سی درصد این رقم که حدود ۳۲ هزار فضای آموزشی را شامل می‌شود، نیاز به بازسازی دارد که دولت به تنهایی قادر به انجام این مهم نیست و ما دست خیرین مدرسه ساز را برای مساعدت می‌فشاریم.

معاون فنی و نظارت سازمان نوسازی مدارس کشور، سرانه فضا‌های آموزشی را در شرایط استاندارد ۴/۸ مترمربع برشمرد و افزود: این رقم در وضعیت فعلی ۲/۵ مترمربع است که حدود سه متر برای هر دانش آموز کمبود فضا داریم که در سطح کلان باتوجه به جمعیت ۱۴ میلیون دانش آموزی به ۴۲ میلیون مترمربع فضا تا نیل به معیار‌های استاندارد فاصله داریم که با در نظر گرفتن هزینه ساخت مدارس تخریبی، برای تامین فضا‌های آموزشی مطلوب و استاندارد به اعتباری معادل ۱۲۰ هزار میلیارد تومان نیاز داریم {که باتوجه به تخصیص اعتباری فعلی که ۴ هزار میلیارد تومان در سال است } تا رسیدن به نقطه مطلوب فاصله سی ساله داریم که همت خیرین می‌تواند این مدت را کاهش دهد.

او جمع آوری مدارس خشتی و گلی و بخاری‌های نفتی را از راهبرد‌های جدید این سازمان برشمرد و افزود: هرساله بخاری‌های نفتی برای دانش آموزان حوادثی به همراه داشت که در سال جاری در مناطقی که شبکه گاز اجرا شده باشد از سیستم حرارتی استاندارد در مدارس استفاده خواهد شد که در فارس نیز تا ۹۰ درصد این امر محقق شده و مابقی نیز به زودی محقق خواهد شد.

 


اشتراک گذاری