مشارکت آنلاین
تاریخ انتشار: 1398/05/07 13:10:18
کد خبر: 1912

رئیس سازمان نوسازی مدارس کشور بیان کرد؛

کمک ۲۱۰ میلیارد تومانی خیرین مدرسه‌ساز، به مدارس سیل‌زده

رخشانی مهر گفت: خیرین مدرسه‌ساز، ۲۱۰ میلیارد تومان برای بازسازی مدارس استان‌های سیل‌زده کمک کردند.


به گزارش روابط عمومی جامعه خیرین مدرسه ساز کشور ، مهراله‌ رخشانی‌مهر در جلسه شورای آموزش و پرورش استان خوزستان با اشاره به انتظارات خاص از مدارس در زمان زلزله اظهار کرد: در بحث طراحی ساختمان‌ها در خصوص مقاومت در برابر زلزله، چهار دسته ساختمان با اهمیت بالا، مهم و دسته سوم و چهارم تعریف می‌شوند که در این بین ایستایی بنا بسیار با اهمیت خواهد بود زیرا بر طبق این اصل، با وجود حجم بالای خرابی‌، ساختمان سرپا خواهد ماند و می‌توان در آن مستقر شد.

رئیس سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور با اشاره به طبقه‌بندی بیمارستان‌‌ها در دسته چهارم تصریح کرد: دسته سوم ساختمان‌هایی هستند که باید سرپا بماند و روی ساکنان آن آوار نشود تا پس از زلزله بتوان آنها را جمع کرد؛ از این رو طبیعی است که برای ساخت ساختمان‌ها در این 2 دسته باید بسیار هزینه‌ کرد.

رخشانی‌مهر ادامه داد: ساختمان مدارس نیز باید اینطور باشند که حداقل در مرحله اول روی سر ساکنان آن تخریب نشده و پس از زلزله هم جمع‌آوری و ساختمان جایگزین ساخته شود.

مدارسی که بر اساس آیین‌نامه ساخته شده بود، در زلزله هیچ آسیبی ندید

رئیس سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور با تاکید بر اینکه در سرپل ذهاب هیچ کدام از مدارسی که بر اساس آیین‌نامه ساخته شدند، آسیب ندیدند، بیان کرد: در زلزله کرمانشاه 78 مدرسه تخریب شد اما آوار نشدند؛ تمام مدارسی که در کرمانشاه مجبور شدیم آنها را جمع‌آوری کنیم، در لیست تخریب و بازسازی قرار گرفته بودند که آوار نشده بودند و فقط ترک خوردند.

رخشانی‌مهر عنوان کرد: در کرمانشاه 160 مدرسه را طی یک دوره یک ساله بازسازی و نوسازی کردیم و مهر امسال افتتاح مدارس را از همین استان‌ شروع می‌کنیم.

وی اضافه کرد: در ایام نوروز نیز در استان لرستان، گلستان و خوزستان سیلاب داشتیم اما هیچ‌کدام از مدارس زیر آب نرفتند و در عین حال برای استان‌های سیلابی 210 میلیارد تومان در گردهمایی خیرین مدرسه‌ساز امسال جمع آوری شد.

رئیس سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور با اشاره به اینکه برخی از ساختمان‌های مدارس آسیب‌دیده از زلزله امکان مقاوم‌سازی دارند، گفت: در سال 94 تا 96 می توان میزان تامین اعتبار برای پروژه‌ها را بررسی کرد و سابقه نداشته است که در یک سال 25 میلیارد تومان تامین اعتبار برای شهرستانی داشته باشیم.

رخشانی‌مهر با تاکید بر برخورد جدی با مشاهده قصور در ساخت مدارس اظهار کرد: توجه ویژه به مناطق محروم و به‌خصوص شهرستان مسجدسلیمان مورد تاکید وزیر آموزش و پرورش است که در همین راستا بررسی کمک‌های ویژه و خاص برای این شهرستان را مد نظر داریم.

وی در پایان گفت: مدیریت بحران هیچ اعتباری برای مدارس آسیب‌دیده از زلزله نداشته و مدارس کرمانشاه را خود مردم ساختند؛ همچنین سیل سه استان را نیز خود مردم مدیریت می‌کنند و به کمک همین مردم در مسجدسلیمان شاهد توفیقاتی برای توسعه فضاهای آموزشی هستیم.


اشتراک گذاری