مشارکت آنلاین
تاریخ انتشار: 1398/02/10 11:10:06
کد خبر: 1721

دکتر رخشانی‌مهر در همایش ملی خیرین مدرسه‌ساز:

سیل اخیر، ۴۴۰ میلیارد تومان خسارت به فضاهای آموزشی وارد کرد/ مدارس بهترین پایگاه مردم در زمان‌های بحران بودند

معاون وزیر و رئیس سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور، در همایش ملی خیرین مدرسه‌ساز برای بازسازی مدارس مناطق سیل‌زده گفت: بر اثر این اتفاق، در مجموع حدود ۴۴۰ میلیارد تومان خسارت به فضاهای آموزشی کشور وارد شده است.


مهراله رخشانی مهر در همایش ملی خیرین مدرسه‌ساز کشور برای کمک به مدارس آسیب‌دیده مناطق سیل‌زده با اشاره به فراوانی وقوع بلایای طبیعی طی ۳۰ سال اخیر در دنیا اظهار کرد: 43/4 درصد از حوادث مربوط به سیل و 28/2 درصد مربوط به طوفان برآورد شده است. همچنین با توجه به ارزیابی‌های انجام شده موقعیت ایران در پهنه‌بندی خطر سیل در دنیا محاسبه شده است.

وی با مقایسه میزان خسارات ناشی از سیل در ایران و دنیا ادامه داد: سیل آمریکا امسال همزمان با سیل در ایران به وقوع پیوست و سه ایالت درگیر بیش از یک میلیارد دلار خسارت دیدند، حتی مدیریت بحران سیل در آمریکا آنچنان ضعیف بوده است که سنگین ‌ترین سانسور رسانه‌ای برای بایکوت اخبار و تصاویر توسط دولت آمریکا صورت گرفت.

معاون وزیر و رئیس سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور ادامه داد: در سیل ایران هیچ شکستگی سدی اتفاق نیفتاد اما در آمریکا شاهد چنین حادثه‌ای بودیم. همچنین در ایران مدارس طوری  تخریب نشدند که فرو بریزند بلکه مأمنی در شرایط بحران محسوب می‌شدند اما در آمریکا چنین شرایطی وجود نداشت.

رخشانی‌مهر تصریح کرد: در اکثر کشورهای دنیا برای مقابله با بلایای طبیعی، اسکان موقت و آماده‌سازی شرایط اولیه برای افراد آسیب دیده در ساختمان‌هایی به نام پایگاه مدیریت بحران در نظر گرفته می‌شود که از نوع ساختمان‌های دارای اهمیت بسیار زیاد می باشند.

معاون وزیر و رئیس سازمان نوسازی توسعه و تجهیز مدارس بیان کرد: با توجه به حادثه‌خیز بودن ایران، مدارس به عنوان یکی از ایمن‌ترین پایگاه‌های مدیریت بحران و اسکان موقت ایفای نقش می کنند به دنبال این هدف در حادثه سیل اخیر هم شاهد بودیم که مدارس به عنوان مامن و پناهگاهی برای مردم مورد استفاده قرار گرفتند.

رخشانی مهر بیان کرد: عمده آسیب به مدارس بر اثر آبگرفتگی و گل و لای وارد شده به مدارس بودند و خسارات سازه ای به طور آوار شدگی نداشتیم و فقط دیوارها آسیب دیدند.

وی به آمار کلی از مدارس آسیب‌دیده در سیل و برآورد ریالی خسارت آنها پرداخت و گفت: در استان لرستان 444 مدرسه، در خوزستان 114، مدرسه در گلستان 624، در فارس 18، در ایلام 50، همدان 357، در کرمانشاه دو،  در چهارمحال و بختیاری 113 و در مازندران 58 مدرسه دچار آسیب‌دیدگی شدند.

 معاون وزیر و رئیس سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور تاکید کرد: در مجموع هزار و 400 مدرسه بر اثر سیل آسیب دیدند که از این میان 210 مدرسه آسیب کلی و هزار و 270 مدرسه آسیب جزئی دیده اند که برای جبران این خسارات، در مجموع 440 میلیارد تومان اعتبار نیاز است.


اشتراک گذاری