مشارکت آنلاین
تاریخ انتشار: 1397/12/07 20:11:32
کد خبر: 1646

در گردهمایی شورای بانوان خیّر مدرسه‌ساز سراسر کشور بیان شد؛

خیّرسازی، نقش برجسته بانوان نیکوکار در دو دهه اخیر / حضور بانوان خیّر برای سازمان نوسازی مدارس یک ظرفیت راهبردی است

همزمان با ولادت باسعادت حضرت فاطمه(س) و گرامیداشت مقام زن و روز مادر، گردهمایی شورای بانوان خیّر مدرسه‌ساز استان‌های کشور با حضور معاون وزیر و رئیس سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور، رئیس شورای بانوان خیّر مدرسه‌ساز، مدیرکل دفتر مشارکت‌های مردمی سازمان و جمعی از بانوان خیّر برگزار شد.


به گزارش روابط عمومی جامعه خیرین مدرسه ساز کشور؛رئیس شورای بانوان خیّر مدرسه‌ساز کشور در این گردهمایی با اشاره به اهمیت نقش بانوان در توسعه فضاهای آموزشی گفت: مشارکت بانوان در مدرسه‌سازی را تنها نمی توان با معیار کمیت سنجید، بلکه کار آنها کیفی است.

خدیجه نیزاری افزود: زنان خیّر مدرسه‌ساز همه بضاعت و توان خود را از بعد از انقلاب برای توسعه فضاهای آموزشی گذاشتند و در این زمینه افتخارآفرین شدند. برخی زنان خیّر 20 سال است که در این عرصه تلاش می کنند و خیّرسازی نقش برجسته بانوان نیکوکار در این دو دهه بوده است.

وی با تبیین نقش پررنگ بانوان در ترویج فرهنگ مشارکت در مدرسه‌سازی تصریح کرد: به خیرین زن چندان توجه نمی‌شود و به مردان خیّر مدرسه‌ساز به واسطه مشارکت بیشتر در ساخت مدرسه بها داده می شود، در حالیکه کار خیر آنها به پشتوانه یک زن انجام شده است.

رئیس شورای بانوان خیر مدرسه‌ساز با اشاره به اینکه زنان نباید در این عرصه دلسرد و بی انگیزه شوند گفت: زنان نباید میدان را خالی کنند چرا که برای رضای خدا کار می کنند. برای بیست و یکمین دوره جشنواره خیرین مدرسه‌ساز نیز، بانوان بیشتر تلاش کنندو نقش موثری داشته باشند.

نیزاری با اعلام آمادگی برای برگزاری یک همایش ملی بانوان خیّر مدرسه‌سازدر سال آینده اظهار داشت: تلاش برای تشکیل شوراهای بانوان خیّر در استان‌ها، از جمله برنامه هایی است که در سال آینده دنبال خواهیم کرد.

مدیرکل دفتر مشارکت های مردمی سازمان نوسازی مدارس کشور:
حضور بانوان خیّر برای سازمان نوسازی مدارس یک ظرفیت راهبردی است/ بانوان در نهادهای اجتماعی نقش‌آفرین هستند

مدیرکل دفتر مشارکت های مردمی سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور نیز در این جلسه با اشاره به اینکه بانوان در همه عرصه ها نقش‌آفرین هستند، نقش موثر زنان را در پیروزی انقلاب اسلامی بسیار پررنگ ارزیابی کرد و گفت: همیشه نقش زنان در تاریخ پنهان بوده اما بعد از پیروزی انقلاب اسلامی این پنهان بودن از بین رفته زیرا زن ماهیت واقعی خود را بروز داده است. بعد از پیروزی انقلاب اسلامی تعداد کل خیرین مدرسه‌ساز در کشور به 30 هزار نفر رسیده است که از این تعداد 5 هزار و 121 نفر زن هستند.

 محمدرضا قربانی با بیان اینکه همچنین از تعداد کل خیرین مدرسه‌ساز، 4 هزار نهاد حقوقی و بقیه مردان خیر هستند، اظهار داشت: از میان بانوان خیر مدرسه‌ساز 74 زن خیّر داریم که کمک بیش از یک میلیارد تومانی برای ساخت مدرسه داشته‌اند و استانهایی همچون خوزستان، خراسان رضوی، گلستان و کردستان و مازندران بیشترین خیر زن را دارند.

وی تصریح کرد: 55 درصد روسای شورای بانوان خیر مدرسه‌ساز در استانها بصورت افتخاری کار می کنند و بقیه یا کارمند نوسازی مدارس و یا آموزش و پرورش هستند.

مدیرکل دفتر مشارکت های مردمی سازمان نوسازی مدارس کشور یادآور شد : تعهدات جشنواره بیستم خیرین مدرسه‌ساز در اردیبهشت امسال 1239 میلیارد تومان بوده که از این مبلغ 511 میلیارد تومان تعهد خیرین مرد، 41 میلیارد تومان تعهد زنان، 685 میلیارد تومان نیز تعهد نهادهای حقوقی در زمینه مدرسه‌سازی بوده است.

قربانی افزود: از 41 میلیارد تومان تعهد بانوان در جشنواره سال گذشته، 82 درصد برای ساخت مدرسه، 17 درصد واگذاری املاک و آپارتمان و بقیه برای تأمین تجهیزات مدارس و یا سایر موارد بوده است.

وی ادامه داد : تعهدات دولت برای تکمیل پروژه های خیرین در سال 92  تنها 22 درصد تخصیص پیدا کرد اما در سال 96 و 97 تعهد و تحقق دولت زیاد شده است به گونه ای که در سال 97 بیش از تعهد  110 درصد تحقق یافته است.

مدیرکل دفتر مشارکت های مردمی سازمان نوسازی مدارس با بیان اینکه نقش بانوان در عرصه های مختلف به ویژه در عرصه مدرسه سازی راهبردی بوده و تعارفی و تزیینی نیست، تأکید کرد : سهم بانوان در مناصب مدیریتی بعد از پیروزی انقلاب اسلامی افزایش یافته به گونه ای که سه بار نامزدهای وزارتخانه از میان زنان انتخاب شدند و این امر نشان می دهد بانوان ایران اسلامی از توانمندی و استعداد بالایی برخوردار هستند.

وی اظهار داشت: برای بانوان سه نقش ذکر می کنند، اول حضور صرف بانوان در خانه که این نگاه سنتی است اما دیدگاه غربی معتقد است که زن صرفاً باید در اجتماع باشد که آن هم رد شده اما الگوی سوم که انقلاب اسلامی بر پایه آن شکل گرفته این است که زن در عین زمامداری در منزل، در عرصه اجتماعی نیز نقش آفرین باشد.

مدیرکل دفتر مشارکت های مردمی سازمان نوسازی مدارس ادامه داد : نقش دیگر بانوان حضور در نهادهای اجتماعی و نمونه سرآمد آن خیریه ها و مجامع خیرین مدرسه‌ساز است و اینک نگاه سازمان نوسازی مدارس به زنان خیّر نیز راهبردی است زیرا زنان دارای فکر و ایده و خلاقیت و انگیزه هستند و در حوزه خیرین اگر قوی‌تر از مردان نباشند، به طور قطع ضعیف‌تر از آنها نخواهند بود.

قربانی با تأکید بر اینکه زنان در برخی حوزه های مدیریتی از مردان قوی تر عمل می کنند، افزود : این توانمندی در حوزه خیرین نیز می تواند اثرگذار باشد.

وی اظهار داشت: برگزاری جشنواره بانوان خیر مدرسه‌ساز در استان‌ها، برگزاری جلسات شورای بانوان خیر مدرسه‌ساز به صورت ماهیانه، انتشار زندگینامه بانوان خیّر، ساماندهی سایت شورای بانوان خیر مدرسه‌ساز و دیدار با بانوان خیر مدرسه‌ساز از برنامه های دفتر مشارکت های مردمی سازمان در سال آینده خواهد بود.

این مقام مسئول یادآور شد: از آنجا که تاکید وزیر آموزش و پرورش  بر تنوع بخشی در روند جذب مشارکت‌های خیرین مدرسه‌ساز است، بخشی از این کار مهم می تواند در حوزه بانوان خیر دنبال شود.


اشتراک گذاری