مشارکت آنلاین
تاریخ انتشار: 1397/11/08 04:48:04
کد خبر: 1608

بانوی خیّر مدرسه‌ساز به کمپین #همه_برپا پیوست؛

حکایت عاشقی از پای تخته‌سیاه تا ساخت مدرسه/ کمک به مدرسه‌سازی حتی به اندازه یک آجر

هر کس در راه فرهنگ و افزایش سواد گام بردارد، بیشترین اجر خدا شامل حالش می شود. این جمله، کلامی از یک معلم بازنشسته است که روزگاری در چهاردیواری کلاس برای تربیت نسل امروز گام برداشته بود و اکنون برای آینده دانش‌آموزان فردا تلاش می‌کند.


به گزارش روابط عمومی جامعه خیرین مدرسه سازکشور، شهربانو نجفی، معلم بازنشسته و خیّر مدرسه‎‌ساز سال‌ها پیش با شنیدن یک جمله در خود تحولی احساس می‌کند و گام در راه ساخت مدرسه برمی‌دارد و در این مسیر از هیچ کوششی فروگذار نمی‌شود. او به تنهایی وارد این مسیر خیر شد اما امروز همسر و تنها فرزندش نیز همراه و همفکرش هستند و حضورشان منجر شده تا این معلم خیّر مصمم‌تر به راه خود ادامه دهد.

تا توان دارم و در قید حیات هستم، برای مدرسه‌سازی کمک می‌کنم

این معلم بازنشسته معتقد است، همکاری برای ساخت مدرسه، یک عشق است که در هیچ قاب و چارچوبی نمی‌گنجد و با هیچ کلامی توصیف نمی‌شود و هیچ کس نمی‌تواند برای این عشق ناب حد و حدودی قائل شود. 

نجفی می‌گوید: حدود 20 سال پیش بود که عمه همسرم به من گفت هر کس برای افزایش سواد و فرهنگ جامعه گام بردارد، بیشترین اجر نصیبش می‌شود. با شنیدن این جمله؛ آن هم از کسی که بسیار قبولش داشتم، تحولی در من ایجاد کرد و تصمیم گرفتم در مسیر کمک به ساخت مدرسه گامی بردارم.

وی افزود: من خود روزگاری معلم بودم و با مشکلات کمبود مدرسه، کمبود تجهیزات و عدم وجود امکانات تحصیل آشنا هستم، برای همین تا جایی که بتوانم و در قید حیات باشم در این مسیر قدم  برمی دارم.

منتظرمعجزه نیستم

نجفی که معتقد است هر کس که کار خیری انجام می دهد نباید چشم انتظار یک اتفاق خوب در زندگیش باشد، می‌گوید: من در زندگی روزهای تلخ و شیرین بسیاری داشتم اما در هیچ یک از لحظه‌ها به خاطر کاری که در زمینه مدرسه‌سازی انجام دادم، چشم انتظار معجزه نبودم؛ زیرا اعتقاد دارم که خداوند بر همه چیز آگاه است و امیدوارم که تنها عاقبت بخیری نصیبم شود.

این معلم بازنشسته می‌افزاید: خانواده تنها سرمایه من است و هر روز هزاران بار خدا را شاکر هستم که خانواده همراهی دارم.

برای انجام کار خیّر انسان باید به خود رجوع کند

شهربانو نجفی با بیان اینکه هر کس می‌خواهد کار خیر انجام دهد باید ابتدا به خود رجوع کند، می‌گوید: من برای آغاز راه به خود رجوع کردم و اکنون علاوه بر همکاری برای ساخت مدرسه به مؤسسه محک و سازمان زندان ها نیز در حد توان کمک می‌کنم.

این معلم خیّر با اشاره به اهمیت اشاعه فرهنگ مشارکت در امور خیر به ویژه مدرسه‌سازی توسط رسانه‌ها، می‌افزاید: برای اینکه همکاری در انجام امور خیریه افزایش یابد، رسانه‌ها می‌توانند نقش موثری داشته باشند و با آگاه سازی مردم در ترویج و توسعه مشارکت‌های مردمی نقش بسزایی ایفا کنند. بنده و افرادی مانند من که در این راه گام برداشته‌اند به تنهایی نمی‌توانند برای کسی توصیه داشته باشند؛ زیرا گام نهادن در این راه و تداوم آن یک امر فردی است و هر کس باید در درون خود به این نتیجه برسد. 

پایان بی‌سوادی؛ آرزوی  یک خیّر مدرسه‌ساز

نجفی با بیان اینکه امیدوارم با مشارکت مردم برای ایجاد و افزایش فضای آموزشی فرد بی‌سوادی در کشور وجود نداشته باشد، می‌گوید: انسان‌هایی که می‌خواهند در راه ساخت مدرسه گام بردارند باید با دل و جان وارد میدان شوند؛ ساخت مدرسه علاوه براینکه به افزایش تعداد افراد باسواد کشور کمک می‌کند، موجب رشد فرهنگی جامعه نیز می‌شود.

وی اظهارداشت: افزایش سواد و توسعه فرهنگ به نوبه خود موجب ترویج احترام به بزرگ‌ترها، ادب، رفتار نیکو در کشور می‌شود. در واقع هرکس که یک گام برای ساخت مدرسه بردارد سهم بزرگی در ترویج انسانیت و رفتار نیکو داشته است.

این خیّر مدرسه‌ساز با اشاره به نقل قولی از مادرش، می‌گوید: مادرم همواره می‌گفت، انسان کور هرگونه به خدا بنگرد، خدا نیز به او همانگونه نگاه خواهد کرد، در واقع منظور مادرم، انسان کوردل بود که من امروز این جمله را به مردم می‌گوییم و از آنها می‌خواهم برای آبادانی کشور در هر زمینه‌ای که می‌توانند گام بردارند تا کوردل نباشند.

یادگیری و داشتن سواد حق هر انسانی است که متأسفانه به دلایل مختلف فرهنگی، اقتصادی، اجتماعی و... برخی افراد به خصوص افرادی که در مناطق محروم زندگی می‌کنند، از این نعمت محروم هستند. اگر هر شخص بر اساس احساس مسئولیت و در حد توان خود در مسیر ساخت و توسعه مدارس و افزایش امکان تحصیل گام بردارد، در واقع برای رشد فرهنگی هم نوعان و جامعه خود گام برداشته است.

این بانوی خیّر مدرسه‌ساز یادآور شد: مدرسه‌سازی و مشارکت در این کار خداپسندانه، از جمله اعمال حسنه‌ای است که رهبر معظم انقلاب  نیز به افرادی که در این راه گام برداشته‌اند توصیه می‌کنند و می‌فرمایند: «کسانی که خود را درگیر "حسنه بزرگ" مدرسه‌سازی کرده‌اند، این کار را به عنوان "صدقه جاریه" با شوق، رغبت و انگیزه ادامه دهند» ایشان هم چنین به رسانه‌ها نیز توصیه کرده‌اند که به افکار عمومی چنین کار مهمی را معرفی کنند.

عضویت در کمپین #همه_برپا

این خیّر نیک‌اندیش در پایان ضمن پیوستن به کمپین #همه_برپا با شعار "کلاس گرم، مدرسه امن"، می‌گوید: توجه به آموزش صرفاً در ساخت مدرسه خلاصه نمی‌شود، بلکه همه ما باید دست به دست یکدیگر بدهیم و هر یک به اندازه توان، مدرسه را مکانی امن برای دانش‌آموزان تبدیل کنیم، برای مثال اگر فردی به لحاظ مالی شرایط مناسبی دارد، می‌تواند در خرید یک بخاری استاندارد مشارکت داشته باشد و اگر این امکان برایش فراهم نیست می‌تواند در تعمیر و نگه‌داری سیستم‌های گرمایشی مدارس یاری‌گر مدارس باشد.

هر کس به سهم خود مدارس را ایمن کند/ کمک به مدرسه سازی حتی به اندازه یک آجر

وی می‌افزاید: آینده کشور در دستان دانش‌آموزان است، بنابراین برای داشتن کشوری آباد باید به دانش‌آموزان و تحصیل آن‌ها اهمیت دهیم. انجام کار خیّر و مشارکت در ایجاد فضایی ایمن برای دانش‌آموزان، نیازمند سرمایه عظیم نیست.

شایان ذکر است؛ این بانوی خیّر مدرسه‌ساز هر سال با مراجعه حضوری به واحد مشارکت‌های مردمی سازمان نوسازی مدارس کشور، مبالغ اندوخته خود را برای خرید آجر برای مدرسه‌سازی اختصاص می‌دهد و معتقد است کمک به مدرسه‌سازی حتی به اندازه یک آجر در رشد و تعالی فرهنگ جامعه مؤثر است.


اشتراک گذاری