مشارکت آنلاین
تاریخ انتشار: 1397/09/01 07:49:17
کد خبر: 1514

رییس کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی :

90 هزار میلیارد تومان برای ساخت مدارس فرسوده کشور اعتبار نیاز است/ ضرورت مشارکت خیرین در تکمیل پروژه های نیمه تمام آموزشی کشور

رضایی رییس کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی ضمن تشکر از حضور خیرین مدرسه ساز درعرصه ساخت فضاهای آموزشی اظهار داشت:دراین همایش بحث ساخت فضاهای آموزشی برای کودکانی است که آسیب پذیرترین قشر جامعه هستید و دانش آنان آینده این کشور را خواهند ساخت .


وی افزود: باید ازاین امانت های الهی حمایت وحفاظت کنیم وزمینه رشد وبالندگی را برای آنها درحوزه تحصیل ، زندگی و ... فراهم کنیم زیرا دانش آموزان سرمایه های این کشور هستند .

وی افزود : ساخت یک سوم فضاهای آموزشی کشور توسط خیرین جای تشکر دارد . حداقل 30 درصد فضاهای آموزشی کشور دربرابر حوادث طبیعی آسیب پذیر هستند، لذا باید توجه ویژه ای دراین بخش داشته باشیم .

وی ادامه داد : بیش از 3 مترمربع فضاهای آموزشی پایین تراز سرانه جهان است. هر دانش آموز باید 4/8 مترمربع فضای آموزشی داشته باشد اما درکشورمان این عدد 2/5 مترمربع است وباید این بستر برای افزایش فضاهای آموزشی ایجاد شود.

وی تصریح کرد : برای نوسازی ومقام سازی 30 درصد مدارس فرسوده کشور به 90 هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز است و اعتبارات دولتی برای این بخش کمتر از 2 هزار میلیارد تومان است .

وی با انتقاد از این که برخی قوانین برای کمک به نوسازی مدارس بود واین موضوع محقق نشده است گفت : سهمیه مدارس از محل مالیات برارزش افزوده امروز صفر است .

سهم مدارس از فروش گاز درمجلس کلید خوردو پی گیری شد و دربرنامه ششم توسطه 3 میلیارد دلار تکلیف شد تا ازصندوق ذخیره ارزی برداشت وبه نوسازی پرداخت شود اما این موضوع مغفول مانده است .

وی اضافه کرد :معافیت های مالیاتی که برای تشویق خیرین مدرسه ساز پیش بینی شده بود، نیز نادیده گرفته شده است که نیاز است دراین بخش نیز دولت توجه ویژه داشته باشد .

وی بابیان این که بیش از 600 هزار میلیارد تومان پروژه نیمه تمام عمرانی کشور است ، تصریح کرد :معادل همین عدد سالهای قبل برای این پروژه ها هزینه شده است وهم چنین این پروژه ها به اتمام نرسیده است و فقط می توانیم از حضور خیرین در تکمیل این پروژه ها استفاده کنیم.

در آستانه بودجه سال 98 هستیم وازدولتی می خواهیم که پروژه های جدیدی راآغاز نکند وبه دنبال اتمام پروژه های نیمه تمام باشد .

وی بابیان این که ظرفیت های ایران دارای بسیار فراوان است گفت : 30میلیارد دلار زمینه صادرات خدمات فنی ومهندسی داریم وباید از مدیران جهادی وجوان استفاده شود .

مجلس شورای اسلامی برای کمک به مدارس کشور ونوسازی درخدمت عزیزان خواهد بود .


اشتراک گذاری