مشارکت آنلاین
تاریخ انتشار: 1395/11/16 05:10:46
کد خبر: 136

وزیر آموزش و پرورش در نشستی با مجمع خیرین مدرسه‌ ساز استان خراسان رضوی:

بعد از حادثه پلاسکو هر شب دعا می‌کنم صبح خبر ناگواری نشنوم/ با کمک خیرین می توانیم مسئله مدارس نا ایمن را حل کنیم / 68 هزار کلاس نا ایمن در کشور داریم که باید تخریب شوند، برای این اقدام به 12 هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز است

وزیر آموزش و پرورش گفت: در صورت امکان باید سعی کنیم در آینده در طراحی مدارس الگوهایی نظیر مدارس سبز ایجاد کنیم که بتوانیم به دانش‌آموزان نشان دهیم چگونه باید زندگی کنند.


وزیر آموزش و پرورش گفت: در صورت امکان باید سعی کنیم در آینده در طراحی مدارس الگوهایی نظیر مدارس سبز ایجاد کنیم که بتوانیم به دانش‌آموزان نشان دهیم چگونه باید زندگی کنند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی جامعه خیرین مدرسه ساز کشور به نقل از  ایسنا؛، دکتر فخرالدین دانش آشتیانی دیروز 15 بهمن ماه در نشستی با مجمع خیرین مدرسه‌ساز خراسان رضوی که در محل اداره‌کل آموزش و پرورش استان برگزار شد، با اشاره به اینکه 68 هزار کلاس نا ایمن در سطح کشور وجود دارد که باید تخریب شوند، اظهار کرد: برای این اقدام به 12 هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز داریم.

وی افزود: شاید باور نکنید، اما هر شب که می‌خوابم دعا می‌کنم فردا خبر ناگواری را نشنونم، با رخ دادن حادثه پلاسکو مجددا احساس سنگینی فراوانی در این زمینه برایم ایجاد شد،همه ما در این زمینه مسئول هستیم و باید برای حل این موضوع تلاش کنیم.

وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه نباید در حال حاضر به دنبال مقصر بگردیم، گفت: من به این موضوع فکر می‌کنم که در حال حاضر مسئولیت مدارس ناایمن با من است اگرچه توانایی حل مساله را در کوتاه‌مدت ندارم، اما احساس شرم خواهم کرد اگر حتی یک دانش‌آموز کوچک‌ترین آسیبی ببیند و زخم کوچکی بر بدن او ایجاد شود.

دانش آشتیانی با اشاره به اینکه خیران می‌توانند در این زمینه و نه از جهت کمک‌های مادی بلکه از جهت کمک‌های فکری کمک‌کننده خوبی برای ما باشند، عنوان کرد: راه‌حل‌هایی برای این موضوع داریم، اما با خرد جمعی می‌توانیم این مساله را حل کنیم تا جایی که دیگر مدرسه نا ایمن وجود نداشته باشد.

وی با بیان اینکه وجود نداشتن مدرسه ناایمن قدم اول ما و کف حقوق دانش‌آموزان است، گفت: باید مدارسی داشته باشیم که دانش‌آموزان با ورود به مدرسه احساس شادی کنند متاسفانه ساختمان فیزیکی و معماری مدارس آنطور که باید و شاید نیست.

وزیر آموزش و پرورش افزود: هنگامی که به مدارس خارج کشور نگاه می‌کنم بسیار تاسف می‌خورم که چرا دانش‌آموزان ما چنین امکاناتی را ندارند و ما هنوز باید گرفتار مدارس ناایمن باشیم.

دانش آشتیانی اظهار کرد: باید با هم کار کنیم و مساله آموزش و پرورش به خصوص آموزش برای کودکان را به یک مساله اجتماعی تبدیل کنیم، مساله آموزش و پرورش یک مساله ملی و حتی از مساله برجام که بسیار مایه برکت بوده هم بالاتر است و آموزش و پرورش نیاز به توجه به این مساله دارد، همه وظیفه داریم زندگی با کیفیت برای جوانان فراهم کنیم.

 

 وی با بیان اینکه در حال حاضر مساله رشد و توسعه به نیروی انسانی گره خورده است، ادامه داد: در گذشته مسائل فیزکی نظیر معدن، نفت و زمین معیاری برای توسعه‌یافتگی کشورها بود، البته توسعه به این معنا که جامعه زندگی با کیفیت داشته باشند و این موضوع هم مقوله مفصلی است.

وزیر آموزش و پرورش گفت: در حال حاضر دنیا به این نتیجه رسیده که قوی بودن منابع کشور از نظر اقتصادی تضمین‌کننده زندگی با کیفیت مردم نیست.

وی با اشاره به اینکه سرمایه‌گذاری آمریکا برای توسعه و رسیدن این کشور به رشد دو برابری بیش از 40 سال طول کشیده است، عنوان کرد: کشورهای ژاپن و کره در یک پنجم و یک دهم این زمان به توسعه‌ای مشابه توسعه کشور آمریکا و افزایش کیفیت زندگی مردم رسیده‌اند.

دانش آشتیانی ادامه داد: بر اساس تحلیل‌ها مشخص شده است که ژاپن مهم‌ترین سرمایه‌گذاری را در نیروی انسانی انجام داده و کره هم درصد بالایی از تولید ناخالص داخلی خود را به نیروی انسانی اختصاص داده و نتیجه این اقدامات را در حال حاضر مشاهده می‌کنیم.

وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه شاید بحث نیروی انسانی در سال‌های گذشته مطرح بود، خاطرنشان کرد: کشورهای توسعه‌یافته در سال‌های اخیر بر سرمایه‌گذاری بر کودکان متمرکز شده‌اند و عنوان می‌کنند اگر کشوی برای کودکان سرمایه‌گذاری انجام داد می‌تواند به زندگی با کیفیت افراد امیدوار باشد و در صورت رها شدن این قسمت هرچه در بخش‌های دیگر سرمایه‌گذاری کند هم به نتیجه نخواهد رسید.

وی اضافه کرد: اگر مشاهده می‌کنیم که در جامعه ما با تمام تلاش‌ها و فعالیت‌هایی که انجام شده با مسائل فراوانی روبرو هستیم و مساله آسیب‌های اجتماعی در جوانان یکی از مسائل کشور است به این علت است که آنطور که باید و شاید در آموزش و پرورش و مخصوصا در دبستان سرمایه‌گذاری نکرده‌ایم و تا هنگامی که این مساله و تفکر به وقوع نپیوندد شاهد ناهنجاری‌ها و آسیب‌ها خواهیم بود.

 

دانش آشتیانی خاطرنشان کرد:از این نظر هرچه بیشتر در تربیت نیروی انسانی و نونهالان و دانش‌آموزان در جهت تحقق حقوق کودکان سرمایه‌گذاری انجام شود می‌توان گفت در مسیر توسعه‌یافتگی حرکت می‌کنیم.

وی خطاب به خیران مدرسه‌ساز، اظهار کرد: رقم ریالی کمک‌های شما اهمیت ندارد و همین که این نیت را دارید که جان و مال خود را در این مسیر صرف کنید قدم بزرگی را در راه توسعه کشور برداشته‌اید.

  وزیر آموزش و پرورش با اشاره به اینکه در کشور ما مساله کمک در حوزه‌های مختلف مانند سلامت، خدمات اجتماعی و ... تبدیل به فرهنگ شده و این موضوع قابل تقدیر است، یادآور شد: خیرانی که در زمینه سلامت مردم فعالیت می‌کنند اذعان دارند که خدمات آن‌ها سلامتی جامعه را افزایش می‌دهد در حالی که خدمات خیران مدرسه‌ساز روح افراد را ارتقاء می‌دهد.

وی افزود: بر اساس آیه قران که می‌گوید احیاء کردن یک نفس مانند احیاء کردن یک جامعه است قدم برداشتن خیران مدرسه‌ساز در جهت ارتقای روح انسان‌ها را نمی‌توان با هیچ چیز مادی جبران کرد.


اشتراک گذاری