مشارکت آنلاین
تاریخ انتشار: 1397/04/09 21:02:06
کد خبر: 1339

از کمبود تا اوضاع نامناسب مدارس پایتخت

رئیس هیئت مدیره مجمع خیرین مدرسه ساز شهر تهران گفت: کمبود مدرسه در منطقه ۲۲ تهران مشکلی جدی است و تا سال های آینده ۵۰۰ هزار نفر در این منطقه ساکن خواهند شد که فقط ۱۰ مدرسه داریم.


به گزارش روابط عمومی جامعه خیرین مدرسه سازکشور؛نعمت بنی آدم در نشست خبری بیستمین جشنواره خیرین مدرسه ساز استان تهران، اظهار کرد: تهران جزو استان‌های فقیر کشور از نظر فضاهای آموزشی است و استان‌های سیستان و بلوچستان، البرز و تهران به لحاظ فضای آموزشی فقیرترین‌ها هستند.

وی افزود: در تهران 6 هزار مدرسه با تعداد 60 هزار کلاس درس وجود دارد که برای پاسخگویی به نیازهای دانش‌آموزان کافی نیست، همچنین 25 درصد مدارس فرسوده هستند که اگر به آنها توجه نکنیم معضلات جدیدی برای دولت، آموزش و پرورش و خیران که همیشه به کمک ساخت مدارس آمده‌اند، ایجاد خواهد کرد.

رئیس هیئت مدیره مجمع خیرین مدرسه‌ساز شهر تهران گفت: برای بازسازی یک چهارم مدارس فرسوده به 40 هزار میلیارد تومان کمک دولت و تعهدات خیران نیاز است و در شرایط فعلی بودجه دولت برای ساخت مدارس کفاف نمی‌دهد و همیشه خیران بحث دولت را گرفته‌اند.

بنی آدم ادامه داد: در شهر تهران 800 مدرسه نیازمند مقاوم‌سازی، نوسازی و بازسازی هستند و اگر کوچکترین زلزله‌ای در تهران بیاید این مدارس خطرناک هستند و حتی زمانی که از برخی مدارس بازدید می‌کنیم خودمان نگران می‌شویم و سعی می‌کنیم تا هرچه سریعتر برای آن مدرسه خیر پیدا کنیم.

وی عنوان کرد: برای بازدید از مدارس منطقه 9 رفته بودم که این مدرسه به دلیل نشست درهایش بسته نمی‌شد و 500 دانش آموز دختر در معرض خطر بودند اما خیران آن را تخریب کرده و از نو ساختند.

رئیس هیئت مدیره مجمع خیرین مدرسه ساز شهر تهران افزود: مدارس فرسوده و قدیمی در هسته مرکزی شهر تهران یعنی مناطق 9، 10، 11 و 12 قرار دارند همچنین میانگین فضای آموزشی استاندارد 8 متر است که این میزان در شهر تهران 5 متر است. یعنی هر دانش‌آموز 3.5 متر فضا کمتر دارد و در مجموع 40 میلیون متر فضا برای رسیدن به استانداردها کم داریم.

بنی آدم ادامه داد: اگر برای هر متر کمبود فضای آموزشی استاندارد به یک میلیون تومان اعتبار نیاز باشد 40 هزار میلیارد تومان برای ایجاد فضاهای استاندارد بودجه نیاز است و در طول 20 سال گذشته خیرین مدرسه ساز در این رابطه فعالیت کرده‌اند و هم اکنون 600 هزار خیر در سطح کشور داریم که برخی از آنها مانند آقای خسروشاهی 428 مدرسه و برخی دیگر همانند یک روستایی نابینا که شغلش مغنی است یک مدرسه ساخته‌اند.

وی با اشاره به کمبود مدارس استثنایی گفت: در شهر تهران 6 هزار دانش‌آموز معلول داریم که نیازمند مدرسه هستند و هم اکنون 60 مدرسه برای آنها وجود دارد و باید فکری به حال آنها کرد که در غیر این صورت هر روز به مشکلاتشان اضافه می‌شود. به عنوان مثال دانش‌آموزان اوتیسمی نیازمند امکانات رفاهی در مدارس هستند اما هم اکنون والدین آنها از زمان حضور دانش‌آموز تا هنگام تعطیل شدنش در مدرسه حضور دارند تا اگر نیازی داشت آن را برطرف کنند.

رئیس هیئت مدیره مجمع خیرین مدرسه ساز شهر تهران با اشاره به وضعیت مدارس در منطقه 22 شهر تهران افزود: منطقه 22 برای آموزش و پرورش و مردم بزرگترین مشکل است و در 4 سال آینده 500 هزار نفر در این منطقه ساکن خواهند شد که شاید 10 مدرسه هم نداشته باشیم و 200 مدرسه در این منطقه نیاز است و از خیران می‌خواهیم برای منطقه 22 قبل از اینکه وضع بحرانی‌تر شود، اقدام کنند.

منبع:تسنیم

منتشرکننده:نزاکت اللهیاری


اشتراک گذاری