مشارکت آنلاین
تاریخ انتشار: 1402/06/14 08:53:47
کد خبر: 4284

با ساخت هر مدرسه زمینه رشد استعدادهای ایرانی فراهم می شود

مهندس علیرضا علی اکبر می گوید: امروز دانش آموزانی که در مدارس خیر ساز درس می خوانند با آموختن درس ایثار و فداکاری در آینده خودشان از خیران بزرگ مدرسه ساز خواهند شد.


به گزارش خبرنگار جامعه خیرین مدرسه ساز ، خیرین مدرسه ساز زمینه ساز رشد و بالندگی در عرصه آموزش و پروش هستند و اگر آنها نبودند و به کمک دولت نمی آمدند هیچگاه استعدادهای ناب ایران در عرصه علم رشد نمی کردند. آنها با ساخت مدرسه زمینه بروز این استعدادها را فراهم کردند. امروز بچه هایی که دراین مدارس درس می خوانند با آموختن درس ایثار و فداکاری در آینده خودشان از خیران بزرگ مدرسه ساز خواهند شد.

مهندس علیرضا علی اکبر استاد دانشگاه علم و صنعت و یکی از خیرین مدرسه سازی است  که فارغ التحصیل ریاضی دانشگاه خوارزمی ، حقوق شهید بهشتی و معماری دانشگاه علم و صنعت است . وی عضو هیات مدیره مجمع خیرین مدرسه ساز شهر تهران بوده که تا به امروز مدارس ارزنده ای در کشور بنا نموده . با وی گفت و گویی داشتیم که در ادامه می خوانید .

 خیرین مدرسه ساز با مدارسی که می سازند زمینه رشد استعدادهای ایران را فراهم می کنند 

استاد علی اکبر خیر نیک اندیش مدرسه ساز می گوید :  اگر امروز در این جایگاه هستم و توانستم در دانشگاه تحصیل کنم به دلیل مدارسی بود که در آنجا درس خواندم. دوران تحصیل ما مدارس خیلی کم بود و فضای آموزشی با محدودیت زیادی مواجه بود و حتی اگر می خواستیم از کتابخانه مدرسه کتاب به امانت بگیریم باید سه ماه در نوبت قرار می گرفتیم. من در مدرسه مترجم الدوله در میدان خراسان درس خواندم. این مدرسه در وسط یخچال های قدیمی قرار داشت. آن سالها  به جاهایی که یخ می ساختند یخچال می گفتند و دیوارهای بلندی داشت که سایه می انداخت. یکی از این یخچال های قدیمی و مخروبه را به مدرسه تبدیل کرده بودند و ما برای رفتن به کلاس درس  باید از بین خرابه ها عبور می کردیم. خوشحالم که می بینم امروز بهترین سرانه آموزشی را در خاورمیانه داریم.

ساخت مدرسه و کارآفرینی 

وی به دانشمندان ایرانی مثل مریم میرزاخانی اشاره می کند و ادامه می دهد: مریم میرزاخانی دارنده دو مدال طلای المپیاد ریاضی و برنده مدال فیلدز فارغ التحصیل مدرسه فرزانگان بود. مدرسه فرزانگان را چه کسی ساخته و چه شرایط و محیطی فراهم کردند که استعدادهایی مثل میرزاخانی در آنجا رشد کرده و به این مقام و جایگاه رسیدند. به اعتقاد من اگر خیرین مدرسه ساز نبودند ما به این رشد و بالندگی در عرصه علم و پرورش نمی رسیدیم. خیرین به کمک دولت آمدند و با ساخت مدرسه زمینه بروز استعدادهای ناب را فراهم کردند. برای مثال امروز فرزندان من در همین مدارس درس می خوانند و هم خودشان مدرسه می سازند. وقتی دانش آموزی در مدرسه ای که خیرین ساخته اند تحصیل می کند خودش در آینده یکی از همین خیران مدرسه ساز خواهد شد. علاوه بر این با ساخت هر مدرسه چند معلم و کادر اداری مشغول کار می شوند. یعنی با ساخت هر مدرسه می توانیم کارآفرینی کنیم.

از ساخت مدرسه اولیا تا تشکیل مجمع خیرین مدرسه ساز شهر تهران 

علی اکبر درباره اولین مدرسه ای که سنگ بنای آن را گذاشت گفت:‌ سال 73 در انجمن اولیاء و مربیان مدرسه ای در میدان هروی بودم. پسرم در این مدرسه درس می خواند. مدرسه دو شیفت بود و هر سال هم به تعداد دانش آموزان اضافه می شد و تراکم تعداد محصلان مدرسه بالا بود. مدیر مدرسه به ما گفت اگر مدرسه جدید نسازیم ممکن است مدرسه به دلیل تعداد بالای دانش آموزان سه شیفت شود . تصمیم گرفتیم خودمان مدرسه بسازیم و نام این مدرسه هم شد مدرسه اولیاء. از آنجایی که فارغ النحصیل معماری بودم خودم مدرسه جدید را طراحی کردم و یکی دیگر از اولیاء که مهندس ساختمان بود کار را شروع کرد و بقیه اعضای انجمن اولیاء‌و مربیان هم حمایت کردند و مدرسه ساخته شد. آن سال آقایان دلیلی ، روزبهانی و زاهدی و مهندس حسین پور حضورداشتند و همین جمع مجمع خیرین مدرسه ساز تهران را بنا کردند. هر کدام هم گوشه ای از کار مدرسه سازی را برعهده می گرفتند و مدرسه ساخته می شد.

برکات مدرسه سازی همان نام نیکی است که از  خیر باقی می ماند

بعداز ما جامعه خیرین مدرسه ساز بنا شد و سالها ساختمان مجمع خیرین مدرسه ساز تهران و کشور در یک ساختمان بود. مرحوم دکتر حافظی به تنهایی جامعه خیرین مدرسه ساز را اداره می کرد و به استان های مختلف می رفت و در جلسات مختلف شرکت می کرد. برکات مدرسه سازی همان نام نیکی است که از خیر باقی می ماند. وقتی دانش آموزان این مدارس در جایگاه علمی دنیا معروف می شوند نام مدرسه ای که او در آنجا تحصیل کرده نیز در همه مجامع علمی برده می شود . این نام برای همیشه زنده می ماند.

مصاحبه : نزاکت اللهیاری 

پیاده و تنظیم : یوسف حیدری 


اشتراک گذاری